پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۲۵۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
تحول چیزی است که در حکم معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان انگیزه اصلی تغییر حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و انتصاب سرپرست جدید عنوان شده است. این، یک دفاع متعصبانه از عملکرد دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیست بلکه نقدی منصفانه و عادلانه از عملکرد کسی است که از سال 1390 کرسی دبیری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور را عهده‌دار بوده و در این هشت سال کوشیده طبق مانیفست و استراتژی‌ای که در اختیارش قرار داده شده، تاکتیک‌های خاص خود را برای مدیوم مد ایرانی- اسلامی پیاده و اجرا کند.

شعار سال: یک‌ماه‌ونیم پیش بود که گمانه‌زنی‌های گروه مد روزنامه «شرق» از تحولات بنیاد مد آغاز شد و در استعلامی که از دفتر حمید قبادی در بنیاد مد و لباس به عمل آوردیم، خبر تغییر قبادی و انتصاب شخص جدید رد شد! اما شنبه 12 مردادماه، برای اهالی مد و لباس، روز خاصی بود. با حکم معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی از سمت دبیری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور کناره‌گیری کرد و سیف‌‌جمالی سرپرست کارگروه شد. با حکم مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی سیف‌جمالی به عنوان سرپرست کارگروه مد و لباس کشور منصوب شد و حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به دلیل دوشغله‌بودن از این سمت کناره‌گیری کرد. اواخر پاییز سال گذشته بود که قبادی به سمت مشاور اجرائی معاون وزیر منصوب شد و با حفظ سمت قبلی (دبیری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور)، در مسئولیت جدید به ایفای نقش پرداخت. در حکم حسینی برای سیف‌جمالی آمده است: «به استناد تبصره ۳ ماده یک و ماده ۳ آیین‌نامه اجرائی قانون ساماندهی مد و لباس به موجب این حکم به عنوان سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب می‌شوید. امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری و همراهی سایر اعضای محترم کارگروه در تحول اهداف این بنیاد (بنیاد مد و لباس کشور) موفق و مؤید باشید». تحول اهداف بنیاد در حکم قید شده است. پیش از این، حمید قبادی، دبیری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور را برعهده داشت. حجت‌الاسلام مهدی سیف‌جمالی نیز مدیرعامل بنیاد ملی مد و لباس بود. سیف‌جمالی، مدیریت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت را هم در کارنامه خود دارد.

حمید قبادی که بود و چه کرد؟
شاید بتوان گفت یکی از فعال‌ترین و باهوش‌ترین مسئولان اجرائی که بر کرسی ساماندهی مد و لباس تکیه زده است، قبادی باشد. قبادی فردی باهوش، اهل اجرا، رسانه‌شناس، نقدپذیر و علاقه‌مند به انجام اقدامات نو است و روحیه مشارکت بالایی دارد. صرف‌نظر از انتقادهایی که به تاکتیک‌های اجرائی او برای تحقق اهداف متعالی بنیاد ملی مد و لباس وارد است و گروه مد روزنامه «شرق»، بارها و بارها چه در دیدارهای رخ‌به‌رخ و چه در روزنامه، نقدهای منصفانه‌ای درباره عملکرد او مطرح کرده و اتفاقا از سوی قبادی پذیرفته شده و با روی باز از نقدها استقبال کرده، باید گفت شایسته بود به‌پاس زحمات بی‌وقفه او و اصل تفاخر مد ایرانی اسلامی، تودیع معارفه‌ای در شأن دبیر سابق و سرپرست جدید برگزار می‌شد. انرژی بالا و تلاش‌های بی‌وقفه او برای تبلیغ حوزه مد و لباس در رسانه‌های کشور بر کسی پوشیده نیست. قبادی با روابط حسنه‌ای که با رسانه‌ها داشت، همواره از خردترین تا کلان‌ترین اقدامات بنیاد ملی مد و لباس را در بوق رسانه‌ها کرد و ید طولایی هم در ارائه آمار کمی از عملکرد نهاد تحت مدیریت خود داشت. به دلیل سابقه موفقی که در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران داشت، از همان نخستین روزهای آغازین تکیه‌زدن بر کرسی مد، نگاه نمایشگاهی و نمایشگاه‌داری در حوزه مد و لباس را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داد و در هشت سال مسئولیت خود، از هیچ تلاشی برای تحقق این نگاه دریغ نکرد.
داشتن نگاه نمایشگاهی که مورد نقد همیشگی ما بود و قائل به این بودیم که سوق‌دادن مد به سمت جلوه نمایشگاهی، نمی‌تواند وجهه‌ای متعالی و فاخر از مد اصیل ایرانی و اسلامی ارائه دهد، به‌جد از سوی قبادی در تمام این سال‌های پی‌جویی شده است. او در دوران مدیریت خود، وجهه مد ایرانی و اسلامی را تا حد نمایشگاه‌های عمومی و عامه‌پسند تنزل بخشید اما در کنار آن، تلاش کرد اقداماتی فراسرزمینی و فراملی را در کشورهای همسایه به اجرا درآورد که شوربختانه بیشتر این طرح‌ها، به دلیل عدم همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت عقیم ماند. چراکه از سال‌ 1392 به بعد بود که بخشی از اختیارات بنیاد مد در حوزه مد و لباس به وزارت صمت منتقل شد و مدیریت و هدایت مدرسه‌های مد (Fashion Schools) و ساماندهی بخشی از مد اجتماعی، به زیر بیرق این وزارتخانه رفت و اتفاق‌های دیگری رقم خورد که از حوصله این نقد خارج است اما به ناتمام‌ماندن بیشتر این طرح‌ها، سرعت کاتالیزورگونه‌ای بخشید. قبادی در زمان تصدی خود کوشید مد و لباس را صاحب بودجه اختصاصی و مستقل کند و فارغ از نقدهایی که به شیوه خرج‌کرد این بودجه وارد است، عادلانه باید گفت که در مسیر اخذ بودجه و دریافت سالانه هزینه ناقابلی از بودجه کل کشور، نتیجه موفقی از عملکرد و پیگیری‌های او حاصل شده است. حال باید صبر کرد و دید سرپرست جدید کارگروه که خود دستی بر آتش دارد و در تمام این سال‌ها، در پشت صحنه، سکان‌دار مسئولیت بوده و مدیرعاملی بنیاد مد را بر عهده‌ داشته است، چه طرح‌ها و برنامه‌های برای خلق تحول در حوزه‌ای را دارد که بسیار زیر ذره‌بین است و به خلاف اقبال بالای اجتماعی، همچنان با دیده تردید و سخت‌گیری نگریسته می‌شود! باید صبر کرد و دید که سیف‌جمالی به عنوان یک روحانی تحول‌خواه، چه ایده‌ها و نکاتی را از عملکرد پیشین کارگروه حذف می‌کند و چه برنامه‌هایی را برای نوسازی و ترمیم بدنه کنونی بنیاد مد و لباس در چنته دارد. او در اظهارنظری که به خبرگزاری ایلنا ارائه داده، کمی از شخصیت اجرائی خود راززدایی کرده است. تا پیش از این گفت‌وگو، سیف‌جمالی حضور چندان پررنگی در رسانه‌ها نداشت.

وضعیت مطالبات مردم در حوزه مد و لباس رضایت‌بخش نیست!
به دنبال حواشی ایجاد‌شده نسبت به تغییر قبادی و طرح موضوع برکناری، سیف‌جمالی و قبادی ، مواضع خود را اعلام کردند. مهدی سیف‌جمالی، سرپرست جدید کارگروه ساماندهی مد و لباس، شنبه 12 مرداد به ایلنا اعلام کرده دوشغله‌بودن حمید قبادی دلیل تغییر او بود و موضع‌گیری‌های صدا‌و‌سیما درباره مد و لباس عامل تغییر قبادی نبوده است. وضعیت مطالبات مردم در حوزه مد و لباس هم رضایت‌بخش نیست!
به گفته حجت‌الاسلام سیف‌جمالی، صحبت برکناری در میان نبود و دلیل اصلی این تغییر، دو‌شغله‌بودن حمید قبادی بود، چراکه او در‌حال‌حاضر مشاور اجرائی معاونت امور هنری است و به‌لحاظ قانونی با تضاد روبه‌رو بود. برای آنکه قوانین به‌طور‌کامل انجام شود، قبادی باید یکی از این شغل‌ها را تحویل می‌داد. بر اساس صلاح‌دید‌ها، دبیری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور را تحویل داد. سمت مشاور، در سیستم و چارت اداری وزارت ارشاد عنوان شده و شغل محسوب می‌شود. از آنجا که از انتصاب آقای قبادی به سمت مشاور اجرائی معاونت امور هنری چند ماه بیشتر نمی‌گذرد، این تغییر و تحولات کمی زمان‌بر بود و اکنون شاهد تغییرات پیش‌آمده هستیم.
سیف‌جمالی که پیش از این، مدیرعاملی بنیاد ملی مد و لباس را برعهده داشت، درباره دلایل انتخابش به عنوان سرپرست کارگروه مد و لباس کشور به ایلنا گفته: با توجه به نزدیک‌بودن فعالیت من با موضوعات مد و لباس شاید صلاح دیده شد تا انتخاب دبیر جدید، سرپرستی این بخش را من برعهده داشته باشم تا شخص دیگری به عنوان دبیر معرفی شود. این احتمال وجود دارد که من به عنوان دبیر معرفی شوم یا آنکه شخص دیگری به عنوان دبیر این کارگروه اعلام شود.
او درباره موضع‌گیری‌های صداوسیما در ماه‌های گذشته درباره موضوع مد و لباس و هم‌زمان‌شدن آن با تغییر قبادی از دبیری کارگروه مد و لباس کشور گفت: فکر نمی‌کنم این امر تأثیری در این تغییرات داشته باشد. چیزی جز دوشغله‌بودن آقای قبادی مطرح نبود. حاشیه‌‌سازی‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که انجام می‌شود، خلاف واقع است.
سعی دارم کاستی‌های مد را جبران کنم
سرپرست جدید کارگروه مد و لباس کشور با تأکید برآنکه در سمت تازه پیگیر قانون ساماندهی مد و لباس کشور خواهد بود، تصریح کرد: این قانون در سال ۸۵ تصویب و در سال‌های گذشته درحال اجرا بود. سعی دارم کاستی‌ها را جبران کنم و بخش‌های مهم را قوت بخشم. نیاز است تا نهادهای حقوقی مانند وزارت صمت، آموزش‌و‌پرورش، صداوسیما و... که از اعضای کارگروه هستند با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند. نهادهای فرهنگی و علمی باید دست‌به‌‌دست هم دهند و موضوع مد و لباس را نهادینه کنند. نیاز است آسیب‌شناسی دقیقی در حوزه مد و لباس انجام شود و سپس برنامه‌های اجرائی و عملیاتی را ذکر کنیم و به مطالعات پژوهشی و پیمایش نیاز است. موضوع تولید باید مورد توجه قرار گیرد و حمایت‌های لازم که باید از سوی بانک‌ها و صمت انجام شود، مشخص شود؛ چراکه درحال‌حاضر تولیدکنندگان از عدم حمایت کافی ناراضی‌اند.
تولید مورد رضایت نیست
او درباره شرایط کنونی مد و لباس گفته با یک بررسی کوتاه و ناچیز می‌توان به این نتیجه رسید که آنچه مردم در حوزه مد و لباس مطالبه می‌کنند، مورد رضایت نیست و زمینه تولید باید به نحوی باشد که پوشش مردم را تأمین کند؛ هرچند کارهای خوبی در سال‌های گذشته انجام شده است اما کافی نبوده‌اند. اگر جلوی قاچاق لباس گرفته و از تولید حمایت می‌شد، شاهد شرایط بهتری می‌بودیم. گرانی پارچه، قاچاق و حمایت از طراحان موضوعاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

حاشیه‌ها درباره دلیل برکناری‌ام دروغ محض است
حمید قبادی هم که از دبیری کارگروه مد و لباس کشور کناره‌گیری کرده به حاشیه‌های مطرح‌شده درباره برکناری‌اش واکنش نشان داده و برکناری را تکذیب کرده است. او که مشاور اجرائی معاونت امور هنری است، درباره برکناری‌اش از سمت دبیری کارگروه مد و لباس کشور، یکشنبه 13مرداد به خبرگزاری مهر گفته خبر رفتنم صحت دارد، اما همچنان در حوزه معاونت امور هنری و فرهنگی به عنوان مشاور اجرائی فعالیتم را ادامه می‌دهم. به هر حال حوزه اجرائی بزرگ است و باید وقت بیشتری برای آن گذاشت.
او درباره شایعات رفتنش با مضامینی مانند ایجاد وضعیت نابسامانی مد و لباس کشور و ترویج‌ غرب‌گرایی، با بیان اینکه برای محکوم‌کردن، هر کسی هر چیزی که می‌خواهد می‌گوید و این صحبت‌ها دروغ محض و بسی ناجوانمردانه است، تصریح کرده البته آثار و فعالیت‌های من موجود و بر همگان معلوم است و دیگران با تلاش‌های مذبوحانه نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. این نوع حرف‌ها و رفتارها واقعا ناجوانمردانه است که برخی از افراد موقع کم‌آوردن بیان می‌کنند و احساس می‌کنند خریدار دارد. اما قطعا می‌گویم رفتنم به این موارد ربطی ندارد. ان‌شاءالله با هماهنگی وزارتخانه توضیحات لازم در این زمینه را تا چند روز آینده ارائه خواهم داد. من سال‌ها تلاش کردم تا آن چیزی را که حق انسانی مردم و احقاق ارزش‌های آنها است، مطالبه کنم و رفتار کنم و مطمئنم موفق هم بودم اما این حرف‌ها و شایعات بغضی است که پس از مدت‌ها ترکیده است.

ارسال دیدگاه شما

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 15 مرداد 98، شماره: 3494


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین