پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
گویا اختلاف بین وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما درباره تخصیص و بهره‌برداری از فرکانس رادیویی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز پایان ندارد. این روزها بحث ها در مورد باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز و اینکه این بخش از طیف فرکانسی حقوق کدام سازمان و یا دستگاه دولتی است و استفاده‌ بهینه از آن شایسته‌ کدامیک از سرویس‌هاست (مخابراتی یا رسانه ملی)، بالا گرفته است.

شعارسال: افزایش مصرف اینترنت به دلیل خانه نشینی مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا دلیلی شد تا وزیر ارتباطات بار دیگر اختلاف قدیمی با صدا و سیما را بر سر زبان ها بیاندازد.
 
گویا اختلاف بین وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما درباره تخصیص و بهره‌برداری از فرکانس رادیویی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز پایان ندارد. این روزها بحث ها در مورد باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز و اینکه این بخش از طیف فرکانسی حقوق کدام سازمان و یا دستگاه دولتی است و استفاده‌ بهینه از آن شایسته‌ کدامیک از سرویس‌هاست (مخابراتی یا رسانه ملی)، بالا گرفته است.
 
فرکانس های طلایی و با ارزش یا بی اثر در افزایش سرعت اینترنت؟!
 
باند ۸۶۲-۷۹۰ مگاهرتز در کنفرانس جهانی رادیویی WRC12 به صورت اشتراکی در کل دنیا به موبایل (IMT) و رسانه های همگانی (Broadcasting) اختصاص داده شده است. در کنفرانس جهانی رادیویی WRC15 بقیه‌ی باند یعنی ۷۹۰-۶۹۴ مگاهرتز هم به صورت اشتراکی به موبایل و برودکست تخصیص داده شد. و در نهایت در آخرین کنفرانس جهانی رادیویی (WRC19) استفاده از باند فرکانسی ۷۹۰ تا ۸۶۲ مگاهرتز برای جمهوری اسلامی ایران به‌منظور استفاده‌ی کاربردهای موبایل و سایر سرویس‌ها در نظر گرفته شد.
 
از آنجایی که باندهای با فرکانس پایین (زیر یک گیگاهرتز) دارای برد زیادی هستند، از نظر کارشناسی و فنی به عنوان باندهای طلایی و با ارزش بالا محسوب می‌شوند. با استفاده از فرکانس‌های پایین، اپراتورها می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری پوشش بیشتر و بهتری را ایجاد کنند و شبکه‌های پهن‌باند با هزینه کمتری دست مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد. این باندهای فرکانسی می توانند عامل توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور شوند.
 
مسئولان ارتباطی: باندهای فرکانسی در صدا و سیما بلا استفاده مانده
 
مسوولان ارتباطی معتقدند از سال ۲۰۱۵ با تغییر پخش برنامه‌های تلویزیونی به دیجیتال، این باندهای فرکانسی که جزو سرمایه ملی محسوب می‌شود، بلااستفاده مانده است.
 
صدا وسیما: این فرکانس ها همیشه مورد نیاز ماست
 
این در حالی است که کارشناسان صدا و سیما و همچنین رضا علیدادی، معاون سازمان صدا و سیما معتقد هستند: نیاز به این فرکانس‌ها در صداوسیما همیشه وجود دارد و با واگذاری فرکانس‌های سازمان به تلفن همراه، دسترسی اینترنت کاربران افزایش چندانی نخواهد یافت و سال‌ها طول خواهد کشید تا تجهیزات لازم برای بهره‌برداری از آن خریداری و راه‌اندازی شود و هزینه زیادی هم خواهد داشت.
 
وزیر ارتبارطات: تنها راه افزایش سرعت اینترنت اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صداوسیماست
 
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از سال ۹۷ بار دیگر این پرونده را به جریان انداخته و البته تاکنون به نتیجه‌ای هم نرسیده است، فروردین‌ماه امسال و در پی شیوع ویروس کرونا و کند شدن سرعت اینترنت، بار دیگر تاکید کرد: شبکه‌ موبایل در تهران به حداکثر میزان ظرفیت نامی خود رسیده است و تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند، اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صداوسیماست.
 
او تاکید کرد: «سه سال است در تلاشیم فرکانس‌ها را پس بگیریم. هم در دولت و هم در مجلس گفته‌ایم در باندی دیگر نیازهای آینده صداوسیما را تامین می‌کنیم. نصف درآمد حاصل از واگذاری فرکانس‌ها به اپراتورها را هم برای توسعه شبکه دیجیتال به صداوسیما می‌دهیم اما آنها همراهی نکرده‌اند.»
 
ارسال نامه رییس جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا
 
محمدجواد آذری‌جهرمی حتی با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا از دولت خواسته برای حل این اختلاف قدیمی پا پیش بگذارند تا بتواند با در اختیار گرفتن باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ برای ظرفیت‌سازی توسعه شبکه موبایل در شرایط کنونی استفاده کند.
 
آذری جهرمی در این نامه خطاب به رییس جمهور آورده است: متوسط سرعت نسل ۴ موبایل می‌توانست حدود ۱۵ مگابیت بر ثانیه باشد، از ۱۸ تا ۲۸ اسفندماه ۹۸ اپراتور‌های موبایل ظرفیت شبکه را افزایش دادند و هم اکنون ظرفیت شبکه موبایل از متوسط روزانه ۷.۵ پتابایت به ۱۱.۲ پتابایت رسیده است. با این وجود به دلیل افزایش میزان مصرف کاربران، در صورتی که منابع فرکانسی در اختیار داشته باشیم می‌توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم.
 
جهرمی ادامه داد: در این ایام و برای مختل نشدن شبکه موبایل، بخشی از فرکانس سایر اپراتور‌ها و سایر بهره برداران را آزادسازی و در اختیار اپراتور‌های موبایل قرار دادیم و از اپراتور‌های بین المللی نیز برای این افزایش ظرفیت کمک گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه موبایل از ۱۱ پتابایت نیز عبور کرد، گفت: تمامی تلاشمان این است که بتوانیم ظرفیت شبکه موبایل را برای کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها افزایش دهیم و در این راستا نیازمند منابع فرکانسی هستیم که بخشی از آن در اختیار سازمان صدا و سیما است.
 
وزیر ارتباطات گفت: مطمئن هستیم که آزادسازی فضای فرکانسی به اندازه آزادسازی خرمشهر سخت نیست، گفت: درصورتی که این منابع فرکانسی از سوی صدا وسیما در اختیار ما قرار گیرد، کیفیت اینترنت موبایل چند برابر بهبود می‌یابد.
 
رییس جمهور پس از دریافت نامه وزیر ارتباطات بیان کرد که با رییس صدا و سیما در این باره حتما صحبت خواهد کرد اما هنوز در مورد نتایج این مذاکرات اخباری منتشر نشده است.
 
مجلس، وارد اختلافات این چنینی نمی شود
 
وزیر ارتباطات بارها این مساله در مجلس مطرح کرده است، اما نمایندگان مجلس در این بارها تصمیم مشخصی اتخاذ نکرده است چرا که نمایندگان معتقدند رئیس سازمان صداوسیما معمولا در جلسات هیات دولت حضور دارد بنابراین این مساله نیاز به مصوبه مجلس ندارد و کار اجرایی محسوب می شود. وزارت ارتباطات، معاون اول رئیس جمهوری و کسانی که دولت حضور دارند باید زمینه های گفتگو را فراهم کنند تا این مساله حل شود.
 
نماینده مجلس: صدا و سیما باندهای فرکانسی را باز گرداند
 
فریدون احمدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس ضمن انتقاد از صدا و سیما درخصوص مخالفت با واگذاری فرکانس ها به وزارت ارتباطات، می گوید: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که نهادها یا سازمان هایی که امکانات و منابعی دریافت می کنند بعد از اینکه برطرف شدن نیازشان دیگر حاضر نیستند آن منابع را بازگردانند و آن را جز منابع خود حساب می کنند. درباره این باندهای فرکانسی نیز همین مشکل وجود دارد. صداوسیما زمانی بنا به شرایطی این منابع را در اختیار گرفت اما اکنون دیگر از آنها استفاده نمی کند و باید آنها را بازگرداند.
 
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: اکنون وزارت ارتباطات می گوید این فرکانس ها بسیاری از مشکلات اینترنت کشور را حل می کند پس باید این منابع که منابع ملی است از طرف صداوسیما آزاد شود و در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد.
 
نماینده مجلس: وزیر ارتباطات جوسازی می کند
 
محسن کوهکن ریزی عضو کمیسوین صنایع و معادن مجلس نیز معتقد است: وزارت ارتباطات می‌خواهد این فرکانس‌ها را تصاحب کند در حالی که در این شرایط حساس وزیر ارتباطات نباید یکطرفه صحبت کند.
 
نماینده لنجان تصریح کرد: وزارت ارتباطات تلاش کرد از طریق یک مصوبه این فرکانس‌ها را در اختیار بگیرند، ولی نتوانستند و حالا جوسازی‌هایی را علیه صدا و سیما انجام دادند.
 
به هر ترتیب اختلاف و چالش میان صدا و سیما و وزارت ارتباطات بر سر این مساله سالهاست در دولت های مختلف ادامه دارد و هر از چند گاهی نمایندگان یا موافقان و مخالفان هر دو طرف از الفاظی مانند سیاسی کاری و انحصار طلبی و… برای یکدیگر استفاده می کنند.
 
قطعاً مردم از هر دو نهاد مهم، معتبر و حساس انتظار دارند که بر اساس تصمیمات بین المللی و ملی در اسرع وقت برنامه‌ی استفاده‌ی بهینه از این فضای فرکانسی پرارزش را مشخص و قطعی نمایند تا فرصت کافی جهت ساخت تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از این باندها برای هر دو طرف، در داخل کشور فراهم شود.

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  شفقنا ،تاریخ انتشار:  26 فروردین    1399،کدخبر  :925249 www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین