پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
سید شجاع الدین گلسرخی مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت سنگ آهن گهر زمین از اجرایی شدن 35 هدف و برنامه عملیاتی در حوزه HSE خبر داد.

شعار سال:مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت سنگ آهن گهر زمین از اجرایی شدن 35 هدف و برنامه عملیاتی در حوزه HSE خبر داد.

 سید شجاع الدین گلسرخی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: شرکت سنگ آهن گهر زمین بر پایه خط مشی ایمنی، بهداشت، محیط زیست (HSE) و در راستای تحقق شعار «صدمه به هیچ کس و خسارت به هیچ چیز» طی سال های 97 و 98، اهداف و برنامه عملیاتی خود را در این زمینه اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا، ارتقای سطح فرهنگ عمومی شرکت و پیمانکاران در حوزه اچ.اس.ایی، صیانت از نیروی انسانی، کاهش حوادث و بیمارهای مرتبط با مسائل زیست محیطی و ارتقای آگاهی های کارکنان مورد توجه است.


اقدامات HSE برای پیمانکاران

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت سنگ آهن گهر زمین با اشاره به برنامه های این حوزه برای پیمانکاران گفت: بازنگری و ساماندهی ساختار HSE پیمانکاران از جمله این اهداف و برنامه هاست که برای این منظور، تدوین و ابلاغ چارت سازمانی HSE همه پیمانکاران اصلی و نیز جذب و به کارگیری پرسنل مورد نیاز HSE پیمانکاران براساس چارت سازمانی مصوب از طریق آزمون های تخصصی است.

وی افزود: همچنین، تامین خودرو، دفاتر و تجهیزات مورد نیاز پیمانکاران در این حوزه و نیز پیگیری دریافت تاییدیه صلاحیت ایمنی شرکت ها و مسوولان ایمنی پیمانکاران از طریق اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سیرجان، از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

گلسرخی گفت: بازنگری، تدوین و ابلاغ دستوالعمل ها و روش های اجرایی، به منظور نظارت بر مراحل انتخاب و فعالیت پیمانکاران این دستورالعمل بیانگر همه الزامات HSE کارفرما بوده و به عنوان جزء لاینفک قرارداد همه پیمانکاران باید مبنای پیگیری انجام تعهدات آنها در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست قرار گیرد. همچنین، تهیه و تدوین HSE PLAN شرکت و ابلاغ به همه پیمانکاران، تهیه و تدوین 70 فقره دستورالعمل و روش اجرایی و ابلاغ به همه پیمانکاران و نیز تهیه و تدوین و ابلاغ چک لیست های ارزیابی عملکرد ایمنی، بهداشت و محیط زیست پیمانکاران، از دیگر اهداف و برنامه های حوزه اچ.اس.ایی برای پیمانکاران است.

وی ادامه داد: تدوین و اجرای برنامه بازرسی ها و ممیزی عملکرد HSE پیمانکاران از دیگر اقدامات انجام شده برای پیمانکاران در این حوزه است. در این میان، انجام بازرسی های مستمر HSEE TOUR و VIP به میزان 216 فقره با 296 مصوبه (اجرای 70 درصد مصوبه ها) و نیز انجام ممیزی عملکرد HSE پیمانکاران در 6 مرحله براساس 230 شاخص و رتبه بندی پیمانکاران براساس نتایج حاصله صورت گرفته است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت سنگ آهن گهر زمین با اشاره به تدوین و ابلاغ جدول جرائم تخلفات پیمانکاران در حوزه اچ.اس.ایی تصریح کرد: مدیریت اچ.اس.ایی به منظور اطمینان از اجرای قوانین و الزامات این حوزه با تهیه و تدوین و ابلاغ جدول جرایم، اقدام لازم را برای جاری سازی الزامات در سطح مجتمع به عمل آورده و در این بخش، پیمانکاران خاطی را طبق ضوابط جریمه می کند.


اقدامات فرهنگ سازی

گلسرخی با اشاره به اینکه شرکت گهر زمین، برنامه جامع آموزش و فرهنگ سازی در حوزه HSE را در این شرکت تدوین و اجرا کرده است، گفت: تهیه و تدوین 15 عنوان پمفلت و پوستر آموزشی با تیراژ 20 هزار نسخه و نیز تهیه و نصب 782 تابلو و بنر هشدار دهنده HSE در سطح مجتمع و برگزاری 92 هزار و 532 نفرساعت آموزش پرسنل شامل آموزش های مقدماتی و تخصصی در این حوزه صورت گرفته است.


تدوین و اجرای سیستم آنومالی

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت گهر زمین با اشاره به تدوین و اجرای سیستم آنومالی (شناسایی مغایرت ها و عدم انطباق ها) بیان داشت: در این زمینه، روش اجرایی مدیریت ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست تدوین و ابلاغ شده و ریسک خطرات همه فعالیت ها و نیز جنبه های زیست محیطی به روش HEMP و شناسایی اقدامات اصلاحی و کنترلی در سطح مجتمع ارزیابی شده است. (3922 خطر به تفکیک 360 خطر با ریسک بالا، 1270 خطر با ریسک متوسط و 2292 خطر با ریسک پایین)

وی ادامه داد: شناسایی 25 شرایط اضطراری بر پایه اضطراری ریسک و تدوین سناریوهای مقابله با شرایط اضطراری و اجرای مانورهای پیش بینی شده، گزارش 12 هزار و 984 عدم انطباق (خاتمه 70 درصد آن)، تدوین و اجرای سیستم REMIT (اجازه فعالیت با ریسک بالا) - که برای انجام آن، 38 هزار و 428 مجوز کار صادر شده است - از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

گلسرخی گفت: تدوین و اجرای سیستم بازرسی از همه کارگاه های پیمانکاری، ممیزی 6 دوره عملکرد اچ. اس.ایی.ایی پیمانکاران با 230 شاخص و معرفی شرکت های برتر براساس نتایج ارزیابی عملکرد آنها، تهیه، تدوین و ابلاغ VENDOR LIST وسایل حفاظت فردی به همه پیمانکاران و همچنین تهیه، تدوین و ابلاغ VENDOR LIST شرکت های مورد تایید صادرکننده گواهی سلامت بالابرها و اخذ گواهی سلامت معتبر برای همه جرثقیل ها و بالابرها، از دیگر اقدامات در این حوزه است.

وی ادامه داد: بررسی و صدور مجوز فعالیت همه ماشین آلات سبک و سنگین هنگام ورود آنها به مجتمع، برگزاری جلسات آنالیز حوادث برای ریشه یابی علل بروز آن ها و انجام اقدامات اصلاحی به منظور جلوگیری از تکرار حوادث مشابه و انجام بازرسی های مستمر توسط کارشناسان شرکت از همه فعالیت های در حال انجام به منظور جلوگیری از بروز شرایط و رفتار ناایمن، بخش دیگری از اقدامات در حوزه مذکور است.


حوزه ایمنی ترافیک و ماشین آلات

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت گهر زمین با بیان اینکه نظارت و کنترل بر عبور و مرور، ترافیک و سلامت ماشین آلات در سطح مجتمع، به طور مستمر انجام می شود، گفت: طراحی و اجرای سیستم دیسپاچینگ برای استفاده برای کنترل تردد ماشین آلات معدنی توسط مدیر امور معدن و پیمانکار مربوطه، پیگیری اجرای سیستم RCM به منظور نظارت و کنترل بر تعمیر و نگهداری ماشین آلات با هدف جلوگیری از آلودگی هوای ناشی از احتراق ناقص و همچنین اطمینان از سلامت فنی خودروها توسط مدیریت امور معدن و پیمانکار مربوطه در این زمینه انجام می شود.

وی ادامه داد: راه اندازی گشت کنترل ترافیک و نظارت مستمر و مداوم بر نحوه تردد انواع خودروها و برخورد با رانندگان متخلف و تفکیک مسیر تردد ماشین آلات در محدوده معدن انجام شد. به منظور کاهش حوادث ناشی از برخورد ماشین آلات فعال در حوزه معدن و رعایت الزامات ترابری معدن، همه مسیرهای محدوده پیت معدن و دامپ های معدن به صورت 2 باند و تلاش شده از تردد دامپ تراک ها و کامیون ها جلوگیری شود.


حوزه زیست محیطی

گلسرخی با اشاره به تدوین و اجرای طرح مطالعات جامع زیست محیطی در شرکت گهر زمین گفت: قرارداد انجام مطالعات مذکور با دکتر متصدی، عضو هیات مدیره دانشگاه شهید بهشتی تهران و معاون سابق سازمان محیط زیست منعقد شده که نتایج این طرح در قابل 2 جلد کتاب در آذر 97 با حضور معاون سازمان محیط زیست و مدیران و مسوولان شهرستان رونمایی شد.

وی افزود: کمیته راهبری برنامه های جامع مدیریت زیست محیطی (کمیته سبز) برای حصول اطمینان از نحوه اجرای طرح جامع زیست محیطی تشکیل شد و متعاقب آن، جلساتی با حضور مدیران ارشد برای تسریع در اجرای طرح مذکور به طور مستمر برگزار می شود. علاوه براین، طرح جامع و توسعه فضای سبز براساس الزامات زیست محیطی تدوین شد. در این راستا، طرح جامع فضای سبز به مساحت 200 هکتار با کاشت 113 نوع گونه متناسب با شرایط محیط زیست منطقه توسط مدیریت امور عمرانی انجام شد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت گهر زمین یادآور شد: پیگیری و احداث 1000 متر مربع گلخانه مکانیزه به منظور کاشت و تامین انواع درخت و گونه های سازگار با محیط زیست توسط مدیریت امور عمرانی و زیرساخت، اجرای 80 هکتار فضای سبز و استفاده از گونه های سازگار با محیط زیست و نیز استفاده از سیستم آبیاری قطره ای برای 60 هکتار از فضای سبز ایجاد شده، عملی شد.

وی ادامه داد: پیگیری و اجرای 10 هکتار فضای سبز در دامنه دامپ های باطله توسط مدیریت امور عمرانی و زیرساخت، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه بود.

گلسرخی به اجرای سیستم پکیج های تصفیه فاضلاب های انسانی در سطح مجتمع و استفاده مجدد از پساب حاصله در فضای سبز اشاره کرد و گفت: در این زمینه، 11 دستگاه پکیج تصفیه فاضلاب هوازی و بی هوازی به میزان تصفیه شبانه روز (289 متر مکعب) - که نقش چشمگیری در کاهش آلودگی محیط زیست و مصرف آب دارد - نصب شد. همچنین، 3 دستگاه پکیج فاضلاب هوازی به میزان تصفیه شبانه روز 220 متر مکعب در سایت در حال ساخت است.

وی ادامه داد: پیاده سازی اصولی سیستم مدیریت پسماند از دیگر اقدامات حوزه اچ.اس.ایی است. برای این منظور، به کارگیری پیمانکار تفکیک، جمع آوری و تحویل پسماندهای خانگی و بهداشتی به مرجع ذیصلاح (دپوی تخلیه زباله شهرداری شهر سیرجان)، تفکیک همه پسماندها در محل سایت، به کارگیری 3 دستگاه ماشین مکانیزه برای انتقال پسماندهای خانگی و بهداشتی به دپوی تخلیه زباله های شهری و طراحی و بسترسازی محل ضایعات صنعتی و فنس کشی محل آن و استفاده شرکت ها از آن محدوده انجام شد.


نصب، تدوین و اجرای برنامه کنترل و کاهش آلودگی هوا، آب و خاک

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت گهر زمین، نصب، تدوین و اجرای برنامه کنترل و کاهش آلودگی هوا، آب و خاک را از دیگر برنامه های این حوزه برشمرد و اظهار داشت: در این زمینه، اندازه گیری و پایش مداوم آلاینده ها در سطح مجتمع، انجام و اجرای سیستم های تقلیل گرد و غبار و مانیتورینگ ذرات استنشاقی (PM.2.5PM10)، پیگیری نصب رینگ کاور روی نوارنقاله ها و نصب سیستم نوار نقاله در کارخانه به طول 3607 متر برای جلوگیری از رفع آلودگی ها پوشش های رینگ کاورها به طول 2100 متر، انجام شد.

وی افزود: پیگیری محصور سازی همه مراکز سرویس و تعمیر انواع خودروها با هدف کاهش میزان آلایندگی ناشی از نشت فرآیندها و ریزش مواد، پیگیری PM به موقع ماشین آلات به منظور آلاینده های زیست محیطی و نیز طراحی و نصب سیستم های اسپری آب در نواحی سنگ شکن های موقت، طراحی و ساخت غبار نشان مرطوب در سازه سنگ شکن اصلی با طراحی کارشناسان تیم پروژه شرکت، پیگیری آب پاشی مستمر مسیرهای خاکی و ایجاد رطوبت لازم در محیط به منظور جلوگیری از گرد و غبار ناشی از تردد و نیز پیگیری و ساخت دوغاب پاش برای پاشش دوغاب بر روی دپوهای کنسانتره به منظور جلوگیری از پراکندگی ذرات کنسانتره در محیط زیست، از دیگر اقدامات حاصله است.


نصب آنالیزر پروژه گندله سازی

گلسرخی تصریح کرد: ساخت کارواش مجهز توسط بهره بردار معدن و پیگیری نصب پکیج تصفیه فاضلاب در این ناحیه، ساخت جایگاه مخازن سوخت مجهز شرکت نگین پرتو مطابق شرایط زیست محیطی، پیگیری خرید و نصب آنالیزر پروژه گندله سازی، پیگیری تهیه و تدوین طرح شیرین سازی ذهاب معدن، پیگیری، استقرار و انتخاب مشاور برای دریافت ایزو 500001 (ایزوی مدیریت و بهینه سازی سوخت)، انتخاب پیمانکار و عقد برای جمع آوری سگ های ولگرد مجتمع و انتقال آنها به مرکز نگهداری مورد تایید اداره محیط زیست، شهرداری، فرمانداری و ... برای عقیم سازی و نگهداری اصولی آنها، مدیریت پسماندهای آشپزخانه برای تامین غذاهای سگ های جمع آوری شده و انتقال داده شده، چاپ کتابچه اندازه گیری آلاینده های محیط زیستی انجام شد.

وی افزود: در راستای تدوین و اجرای برنامه جامع بهداشت محیط شامل بهداشت آب، غذا و غیره، اقدام به بازرسی فصلی تانکرهای آب آشامیدنی و به روزرسانی چک لیست های مربوطه، بازرسی فصلی و شستشوی مخازن ثابت آب شرب و به روز رسانی چک لیست آنها، پایش مستمر MPN میکروبی آب شرب مجتمع به صورت ماهانه، بازرسی مواد غذایی در بدو ورود به سایت، بازرسی و رسیدگی به امور بهداشتی رستوران ها و غیره و بازرسی دوره ای کمپ های کارگران، سم پاشی دوره ای مجتمع 4 نوبت در سال جاری شد.


برنامه کاهش و کنترل پساب های صنعتی

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت گهر زمین با اشاره به تدوین و پیگیری برنامه کاهش و کنترل پساب های صنعتی مجتمع، اذعان کرد: پیگیری حفر کانال، لوله گذاری و کنترل زه آب خروجی از معدن (2.5 کیلومتر) و پیگیری اجرای طرح استفاده مجدد از پساب کارخانجات کنسانتره در چرخه تولید به منظور صرفه جویی در مصرف آب صورت گرفت.

وی افزود: استقرار نظام مدیریت اچ.اس.ایی بر مبنای الزامات استانداردهای ISOازدیگر اقدامات انجام شده بود که بر مبنای الزامات استاندارد های ISO 14001:2015 و ISO45001:2018 توسط یکی از شرکت های معتبر در زمینه ارائه گواهینامه های استاندارد شرکت SGS انجام شد.

گلسرخی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه اچ.اس.ایی گفت: ساماندهی مرکز اورژانس شامل حضور تمام وقت پزشک در سایت، افزایش تعداد پرستاران، افزایش تجهیزات درمانگاه و آمبولانس و برگزاری دوره های آموزش تخصصی برای پرسنل درمانگاه و نیز راه اندازی و تجهیز مرکز معاینات طب کار سایت برای نخستین بار در سطح معادن سنگ آهن کشور، از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: ساماندهی مواد شیمیایی محیط کار، پیگیری و تدوین طرح جامع حفظ و ارتقای سلامت کارکنان این شرکت، انجام مسوولیت های اجتماعی و مدنی در حوزه اچ.اس.ایی (شامل توسعه جنگل کاری به وسعت 500 هکتار (پیگیری تا 1500 هکتار)، برگزاری 70 دوره آموزشی با حضور بیش از 2360 دانش آموز شهرستان سیرجان)، ساماندهی و ایمنی تابلوهای برق و همه تجهیزات برقی، اندازه گیری مقاومت و کارایی سیستم ارتینگ موجود در 500 نقطه، تشکیل کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار و نیز ساماندهی کارگاه های فعال در بخش معدن در قالب ایجاد شهرک پیمانکاران، از جمله این اقدامات، است.


ساماندهی ایستگاه آتش نشانی و سیستم های اعلان و اطفای حریق

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت گهر زمین، ساماندهی ایستگاه آتش نشانی و سیستم های اعلان و اطفای حریق به عنوان یکی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه برشمرد و گفت: در این زمینه، استقرار 2 ایستگاه آتش نشانی تیپ b با ماشین آلات و تجهیزات کامل در محدوده کارخانجات و پیت معدن به منظور تسریع در عملیات اطفای حریق و امداد رسانی به آسیب دیدگان صورت گرفت.

وی ادامه داد: جذب 40 نفر نیروی متخصص مورد نیاز ایستگاه آتش نشانی از طریق برگزاری آزمون تخصصی و ساماندهی سیستم خاموش کننده های دستی اعم از کپسول های پودر و گاز (1253 مورد)، تست هیدرواستاتیک کلید خاموش کننده های دستی، سرویس و تعمیرات رینگ آب آتش نشانی و تعویض 8 هیدرانت معیوب کارخانه های کنسانتره و نصب سیستم های اعلان و اطفای حریق اتومات و نیم اتومات در بخش های حساس، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش بود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی می متالز،تاریخ انتشار:5اردیبهشت1399،کد خبر:98908،me-metals.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
0
این مناطقی که در نزدیکی کارخانجات بزرگ اینچنینی هستند اگر بهشون رسیدگی نشه به لحاظ محیط ریستی نابود میشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین