پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۱۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
مصوبه شماره 262765/44309- 1388/12/27 هیأت وزیران، تسهیلاتی ویژه ای برای انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی به دانشگاه محل خدمت عضو هیئت علمی در نظر گرفته است.
شعارسال:نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
 
مصوبه شماره 262765/44309- 1388/12/27 هیأت وزیران، تسهیلاتی ویژه ای برای انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی به دانشگاه محل خدمت عضو هیئت علمی در نظر گرفته است. در این مصوبه به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنین آمده است:

۱ـ دستورالعمل اجرایی و بخشنامه شماره ۸۴۶۳ /و ـ ۱۳ /۵ /۱۳۸۸ مربوط به نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ـ مصوب جلسات شماره (۵۲) و (۵۵) کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی آزمون سراسری برای اجرا تنفیذ می‌شود.

۲ـ وزیران علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضوابط دستورالعمل ها و بخشنامه‌ها و تغییرات موردی در زمینه نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مرتبط با وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را تنظیم و ابلاغ می‌نمایند.
 
مباحث حقوقی بسیاری پیرامون این مصوبه وجود داشته است.
 
دیوان عدالت اداری در تاریخ 91/12/04 حکم به ابطال این مصوبه داده است.
لینک متن حکم ابطال دیوان عدالت اداری 2
 
پس از کش و قوس های حقوقی فراوان،‌ علی رغم ابطال دیوان عدالت اداری، شورای عالی انقلاب فرهنگی در طی یک مصوبه ای با اعمال برخی تغییرات جزئی، مصوبه جدیدی را تصویب کرد.
 
طبق مصوبه جلسه 735 مورخ 92/04/25 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تسهیلات خاصی برای فرزندان اعضای هیئت علمی در نظر گرفته شده است که مصداقی از تعارض منافع در نظام آموزش عالی محسوب می شود. استدلال منطقی این مصوبه روشن نیست. نکته اصلی این مصوبه این است که:

«پذیرفته شدگان آزمون سراسری می توانند از دانشگاه مبدا به یکی از دانشگاه های واقع در شهر محل خدمت (ترجیحا دانشگاه محل خدمت) عضو هیئت علمی و یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر، به دانشگاه نزدیکترین شهر به محل خدمت عضو هیئت علمی با تعیین سازمان سنجش اموزش کشور در همان مقطع و گروه آزمایشی و دارابودن حدنصاب مطابق با ضوابط زیر انتقال یا تغییر رشته بدهند».
 
به موجب دستور مقام معظم رهبری در سال 1392، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، از شمول ورود به دیوان عدالت اداری خارج است"

«به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته شود که این قانون را اصلاح نمایند، به گونه‌ای که مصوبات و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مانند شوراهای مشابه: شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی و… از شمول ورود دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضايي و نقض این مصوبات استثنا شود» (نامۀ شماره 23749/1مورخ 30/6/1392 مقام معظم رهبری)
 
از مباحث حقوقی که بگذریم، گهگاه خبرهایی از انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی به گوش می رسد. تسلط اعضای هیئت علمی بر شورای عالی انقلاب فرهنگی، و تصمیم گیری در مورد فرزندان اعضای هیئت علمی، مصداق بارز تعارض منافع است. طبق این مصوبه، به طور مثال اگر فرزند یک عضو هیئت علمی در یک دانشگاه درجه سه و رشته ی «الف» پذیرفته شود، می تواند به دانشگاه درجه یک (که پدر یا مادرش عضو هیئت علمی آن است) انتقال یابد و حتی به رشته ی «ب» نیز تغییر رشته دهد.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت اندیشکده شفافیت برای ایران   ،تاریخ انتشار:   اردیبهشت   1399،کدخبر:   1208،www.discuss.tp4.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین