پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۰۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
عزل برخی شخصیت‌ها با تفکر فمنیستی و نزدیک به جریان‌های غرب گرا از سازمان بهزیستی، پای این سازمان را به حاشیه‌ها باز کرده؛ تا جایی که حتی شبکه سعودی ایران اینترنشنال نیز از مدیران عزل شده حمایت می‌کند.

شعار سال: شاید مهم ترین سازمان در زمینه توانبخشی و یاری قشر مهمی از جامعه باشد؛ از معلولین و سالمندان گرفته تا آسیب دیدگان اجتماعی و گروه های پرخطر از نظر رفتاری.

سازمان بهزیستی یکی از نهادهایی است که شرح وظایف طولانی و عمدتا بین بخشی بودن وظایفش، نیاز به جدی به سیاسی نبودن دارد؛ اتفاقی که در سازمانی مانند بهزیستی یک سم مهلک برای اقشار هدف محسوب می شود.

اما در این میان برخی جریان های رسوخ کرده در طی سال های اخیر در سازمان بهزیستی، مدت هاست در مقابل هر تغییر رویکردی، چه اجرایی و چه استراتژیک مقاومت می کنند؛ مقاومتی که حکایت از یک پشت پرده قابل تامل دارد.

نفوذ در بهزیستی با طعم ادکلن های فرانسوی!

با انتصاب وحید قبادی دانا در سال 97 به سمت ریاست سازمان بهزیستی، وی تغییراتی را در ساختار مدیریتی سازمان ایجاد کرد؛ تغییراتی که به طور طبیعی دارای موافقان و مخالفانی بود.

در این بین اما ورود و برنامه قبادی دانا برای تغییر برخی مدیران که سال ها در بخش های مختلف سازمان به ویژه بخش های مددکاری اجتماعی، نفوذ کرده بودند، واکنش های قابل تاملی را به همراه داشت.

فریبا درخشان نیا، یکی از آن مدیرانی است که برکناری وی از سمت مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور آغازگر هجمه ها به رئیس سازمان بهزیستی بود؛ هجمه هایی که البته نگاهی دقیق به پشت پرده های آن، جریان خاص رسوخ کرده در بهزیستی را تا حد زیادی آشکار می کند.

درخشان نیا در کسوت یک مددکار اجتماعی اولین بار در سال ۹۵ و از سوی انوشیروان محسنی بندپی استاندار فعلی و رییس وقت سازمان بهزیستی به سمت سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی منصوب شد که این انتصاب چندان دوام نیاورد و در  اسفندماه سال ۹۶،«رضا جعفری» که ریاست اورژانس اجتماعی کشور را بر عهده داشت جای درخشان نیا را در بهزیستی گرفت.


فریبا درخشان نیا در ادامه انتصاب خود در بهزیستی توانست مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور شود و در موضوعات گوناگون خانواده و جامعه اظهارهایی همراه با حاشیه داشته باشد.

ورود وی به ماجرای قتل دختر تالشی با نگاهی کاملا فمنیستی و ضد مرد، آنهم در شرایطی که جامعه از این رویداد دچار حیرت شده بود، تزریق چنین نگاهی از سوی مدیران نظیر درخشان نیا، موجی از تنفرپراکنی را با افکار عمومی منتقل می کرد.

در همین راستا و به دلیل همین نوع نگاه و اظهارنظرها، وی توسط رئیس سازمان بهزیستی از سمت خود برکنار شد؛ اما این برکنار پایان ماجرا نبود.

مصطفی اقلیما رئیس انجمن مددکاری علمی ایران و تحصیل کرده دانشگاه سوربن فرانسه و از چهره های نزدیک به درخشان نیا، به صورت جدی وارد عمل شده و ضمن انتقاد تند و تیز از سازمان بهزیستی و انتصابات اخیر صورت گرفته، شدیدا از برکنار برخی افراد در این سازمان انتقاد کرد.

اقلیما در اولین گام میهمان تلفنی شبکه سعودی و ضدانقلاب ایران اینترنشنال شد و در آنجا ضمن هجمه به اقدامات جمهوری اسلامی در زمینه کودکان کار، شدیدا از برکنار برخی مدیران در این سازمان انتقاد کرد و تخصص گرایی را بهانه مدیران سازمان برای حذف برخی افراد خواند.

با اینکه اقلیما در مصاحبه خود نامی از درخشان نیا نبرد اما روزگذشته، در اتفاقی عجیب و قابل تامل همان اظهارات اقلیما در مصاحبه با شبکه سعودی ایران اینترنشنال، در روزنامه جام جم، ارگان رسانه ای صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران تکرار شد؛ با این تفاوت که اقلیما در اینجا صراحتا از درخشان نیا به عنوان یکی از مدیرانی که از سمت خود برکنار شده، نام می برد.

مصاحبه با اقلیما در قالب گزارشی با عنوان «سازمان بهزیستی یا ساختمان پزشکان» در روزنامه جام جم به چاپ رسید؛ گزارشی که به طرز عجیبی تیغ انتقاد را به سمت تغییرات در سازمان بهزیستی و به ویژه بخش های مددکاری سازمان نشانه رفته بود، یعنی درست همان بخشی که چندی پیش درخشان نیا به دلیل نگاه فمنیستی اش، از آنجا عزل شده بود.

اقلیما در این مصاحبه گفته بود: «بر اساس اطلاعات و مستندات موجود، رئیس سازمان بهزیستی نه تنها دستور تذکر دادن به مسوولان بهزیستی استان گیلان را صادر کرد بلکه با یکی از مدیران باسابقه، خوشنام ودانش آموخته مددکاری اجتماعی (دکتر فریبا درخشان نیا) که از استادان این حرفه تخصصی است،  برخوردی قهری کرد.»

گفته می شود فریبا درخشان نیا در طول خدمت خود در بهزیستی رفتارهای فمنیستی و زن سالارانه‌ای را از خود نشان داده است.

پشت پرده رسانه ای برخی مدیران برکنار شده!

نکته جالب این ماجرا همراهی برخی رسانه های داخلی با رسانه های بیگانه است؛ رویدادی که حکایت از محوریت برخی چهره ها برای میدان داری یک سناریوی از پیش طراحی شده دارد.

نگاهی به سوابق رسانه ای برخی مدیران روزنامه جام جم نشان می دهد که آنها دارای رابطه خوبی با مصطفی اقلیما بوده اند و احتمالا همین ارتباط گذشته که از سازمان جوانان جمعیت هلال احمر آغاز شده است، ماجرای برکنار درخشان نیا و تغییرات در سازمان بهزیستی را به تیتر یک روزنامه رسمی سازمان صدا و سیما کشانده است.

 

به نظر می رسد که این روزها و در ایام شیوع بیماری کرونا، که نیاز سازمان بهزیستی دوری از حاشیه هاست، برخی جریان های سیاسی داخل و خارج این مجموعه سعی دارند به بهانه عزل چهره های مساله دار، این سازمان را درگیر حاشیه های سیاسی کنند.

حال باید دید کسانی که سال ها  با پز روشنفکری خود را دلسوز کودکان کار و آسیب های اجتماعی نشان می دادند، چه پاسخی برای این حاشیه سازی ها با محوریت رسانه های ضد انقلاب دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار: 26 خرداد 1399، کد خبر: 1618155، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین