پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۳۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
عضو کمیسیون اصل نود مجلس با انتقاد از دستگاه‌ها در تکمیل اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان، گفت: اطلاعات مالی همه شهروندان ضروری است تا یک پایگاه واحد عملیاتی شود. به همین دلیل مجلس پیگیر تصویب قانونی با هدف الزام دستگاه‌ها به همکاری در این زمینه است.
شعار سال: سید نظام‌الدین موسوی با اشاره ضرورت ایجاد شناسنامه اقتصادی و اجتماعی برای تمام شهروندان ایرانی، گفت: یکی از مهمترین مشکلات در کشور ما عدم شفافیت در حوزه‌های مالی و اسنادی و نبود آمار دقیق است.
آمار دقیق یکی از پایه‌های پیشرفت کشور‌های توسعه یافته است. دولتمردان با استناد به آمار‌های دقیق می‌توانند تصمیمات اثرگذاری در تمامی حوزه‌ها بگیرند، اما در نبود آمار و اطلاعات دقیق در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری دچار مشکل می‌شویم.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به عدم توجه مسئولان به این امر مهم در کشور، افزود: متاسفانه سامانه دقیق برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری که متشکل از آمار و اسناد مشخص همه شهروندان باشد، در کشور نداریم. مشکل بر آمده از فقدان آمار و تجمیع اطلاعات نیز سبب شده تا در حوزه‌هایی مانند پرداخت یارانه یا کمک به اقشار آسیب پذیر و ضعیف دچار مشکل شویم، زیرا به صورت شفاف جامعه آماری مشخصی درباره تعداد اقشار آسیب پذیر و ضعیف وجود ندارد.
وی با بیان اینکه خوداظهاری دقیقی هم در این حوزه وجود ندارد، تصریح کرد: نهاد‌های مختلف در این زمینه کار‌هایی را انجام دادند، اما بخش‌هایی از کار آن‌ها دقیق نیست و از سوی دیگر تجمیع نشده است لذا موجب موازی کاری و در برخی موارد هدر رفت منابع شده است.
موسوی با تاکید بر ایجاد سامانه دقیق اطلاعاتی جهت ایجاد شناسنامه اقتصادی و اجتماعی مشخص برای تمام شهروندان، گفت: پایگاه رفاه ایرانیان ایجاد شده است، اما عدم همکاری دستگاه‌ها موجب عدم تجمیع اطلاعات مالی همه شهروندان شده است لذا به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی مبتنی بر داده‌های این پایگاه انجام نمی‌گیرد بنابراین سامانه اطلاعاتی دقیق باید ایجاد یا این پایگاه تقویت شود. این به معنای دخالت در حوزه خصوصی و شخصی افراد نیست کما اینکه در اکثر کشور‌های پیشرفته دنیا این کار انجام شده است و میزان دارایی و اموال هر شهروندی مشخص است.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس معتقد است: تجمیع اطلاعات علاوه بر تسهیل کمک و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه به حوزه‌های دیگر مانند اخذ مالیات از خانه‌های خالی کمک می‌کند.
بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، خانه خالی بیش از نیاز در کشور وجود دارد که این وضعیت موجب دخالت در نرخ گذاری‌ها شده است. مجلس سال ۱۳۹۴ وزارت راه و شهرسازی را مکلف به ایجاد سامانه املاک کرد تا مالیات از خانه خالی گرفته شود، اما عدم توجه به این موضوع سبب شده آمار دقیقی در این حوزه در دسترس نباشد در نتیجه برخی از افراد مسکن را حبس کردند، در صورتی که افزایش عرضه موجب تعدیل بازار مسکن می‌شد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر ما از کارگر یا کارمندی که از رقم بیشتری حقوق دریافت کند، قبل از پرداخت مالیات اخذ می‌کنیم، اما افرادی که دارای درآمد‌های و سرمایه‌های کلانی هستند که مالیات نمی‌پردازند. تمامی این مشکلات ناشی از عدم وجود شناسنامه دقیق اقتصادی و اجتماعی شهروندان است.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، یادآور شد: پایگاه رفاه ایرانیان می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد، اما تعیین متولی برای این پایگاه محل اختلاف است. برخی معتقدند این پایگاه یا چنین سامانه جامعی باید زیر نظر سیستم مالیاتی کشور باشد و برخی معتقدند که باید زیر مجموعه وزارت رفاه قرار داشته باشد؛ بنابراین ما در مجلس پیگیر موضوع هستیم و قطعا قانونی را جهت هدفمند شدن موضوع و همکاری همه دستگاه‌ها تصویب می‌کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۹۱۲۰، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
0
شهروندان که اطلاعات مالی خاصی ندارند کاش برید از خواص بپرسید اموالشون چیه و کجا نگه می دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین