پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
محمد مهدی، پژوهشگر کمیته گردشگری دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی، در یادداشتی به بررسی راهکار‌های خروج صنعت گردشگری از رکود پرداخت که در متن پیش رو می‌خوانید.

شعارسال: بدون شک یکی از آسیب دیده ترین صنعت های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، صنعت گردشگری است. برخی  کسب‌وکارها در بازارهای مختلف از حدود دو ماه پیش به شرایط «فعالیت قبل از شیوع کرونا» برگشتند و برخی هم تا حدودی از «تعطیلی یا عدم فروش در ماه‌های اولیه شیوع ویروس» فاصله گرفته‌اند اما  بازار گردشگری هنوز در کما قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌‌دهد کسب‌وکارهای گردشگری تا حداقل دو فصل بعد از پایان قطعی ابتلا به کرونا، با وضعیت تعطیلی یا شبه‌تعطیلی درگیر خواهند بود.

نهادهای ملی، منطقه ای و بین المللی باید دست به دست هم بدهند تا  صنعت گردشگری را از رکود بی سابقه نجات دهند. این نهاد ها می توانند ابتدا آسیب دیده ترین بخش ها را مشخص کنند؛ سپس تسهیلات ویژه کم  بهره ای را در اختیار این بنگاه های  اقتصادی بگذارند. بخشی از هزینه های آنها مانند مالیات، اجاره، پول برق، آب و … را ببخشند یا به دوره های بعد موکول کنند. از این فرصت پیش آمده در راستای اصلاح ساختارهای معیوب گردشگری استفاده کنند. از ابزارهای دنیای دیجیتال و فضای مجازی در بهبود زیر ساخت های گردشگری استفاده کنند.

 در سند بیست ساله  چشم‌انداز ایران در افق ۱۴۰۴ به‌عنوان یک راهبرد ملی، حضور ۲۰ میلیون گردشگر ورودی در کشور پیش‌بینی شده است؛ این در حالی است که ایران هم‌اکنون از برنامه مشخص‌شده در چشم‌انداز، عقب‌تر است و اگر قرار بود طبق برنامه حرکت صورت گیرد، هم‌اکنون باید حدود ۱۳ میلیون گردشگر وارد کشور می‌شد؛ در حالی که این رقم در حال حاضر، حدود ۶ میلیون گردشگر است.  دیپلماسی اقتصادی میتواند با جذب گردشگران بین المللی در برابر  تبلیغات سوء آمریکا در جهت نشان دادن چهره غیر واقعی از ایران نیز بایستد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی شعار سال برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین