پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۵۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
سخنگوی فراکسیون رسانه و فضای مجازی، کودک آزاری را جزو جرائم عمومی دانست که نیاز به شاکی خصوصی ندارد، اظهار کرد: لایک کردن فیلم کودک آزاری در صورتی جرم است که منجر به تجری دیگران شود.
شعار سال: به دنبال انتشار مطالبی مبنی بر اینکه لایک کردن صفحاتی که در فضای مجازی اقدام به کودک آزاری می‌کنند خود جرم تلقی می‌شود و بین ۶ ماه تا دو سال حبس دارد، شائبه‌های زیادی در این رابطه مطرح شد و برخی از عدم صراحت قانون گلایه کردند. امری که هرچه سریع‌تر باید با توجه به گسترش روز افزون فضای مجازی در دستور کار نهاد قانون گذاری کشور قرار گیرد.

کودک آزاری نیاز به شاکی خصوصی ندارد

محمد سرگزی، سخنگوی فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس یازدهم و دادستان پیشین زابل، در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی برنا گفت: زمانی که یک فیلم در فضای مجازی منتشر می‌شود و مصادیق مجرمانه همچون کودک آزاری دارد، سه دسته از افراد می‌توانند در این جرم دخیل باشند. نخست شخص یا اشخاصی که کودک آزاری کرده‌اند که طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹ چه از خانواده کودک باشند و چه نباشند برای آن‌ها مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

او افزود: این جرم جزو جرائم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد و هر شخصی می‌تواند کودک آزاری را اعلام کند و دستگاه قضا موظف است به آن رسیدگی کند.
سرگزی خاطر نشان کرد: در این میان برای شخصی که اقدام به کودک آزاری می‌کند، اگر اقدام او منجر به قتل شود حتی مجازات قصاص و اعدام نیز تعریف شده است. اگر خانواده برای مثال به کودک خود غذا ندهد این نیز به گونه‌ای کودک آزاری است و مجازات دارد. بنا به رفتار انجام شده مجازات تعیین می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: در وهله بعد با افرادی رو به رو هستیم که از این اقدام فیلمبرداری کرده و در فضای مجازی منتشر می‌کنند و قبح این عمل را از بین می‌برند که امروزه مواردی از آن در فضای مجازی مشاهده شده است. این اقدام نیز طبق ماده ۱۹ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان جرم است و ۶ ماه تا ۲ سال حبس دارد. در مرحله سوم نیز با افرادی مواجه هستیم که اقدام به لایک کردن و یا تائید این عمل می‌کنند.

لایک کردن به تنهایی جرم نیست

سخنگوی فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس یازدهم با تشریح نحوه رسیدگی به افرادی که فیلم‌ها و محتوا‌هایی با مضمون کودک آزاری را لایک می‌کنند، اظهار کرد: اگر تائید و لایک این مطالب موجب تجری سایرین شود به گونه‌ای که این باور را به وجود آورد که کودک آزاری مشکلی ندارد آن نیز جرم محسوب می‌شود. البته هر لایک کردن و تائیدی جرم نیست و صرفا در صورتی که منجر به تجری دیگران شود جرم تلقی می‌شود و تشخیص آن نیز برعهده قاضی است.

او در ادامه افزود: بنابراین لایک کردن به تنهایی جرم نیست و فقط در صورتی شخص مرتکب جرم شده است که لایک کردن او منجر به اشاعه این جرم در جامعه و تحریک دیگران به انجام آن شود.

سرگزی در پایان تاکید کرد: این اقدام نیز بین ۶ ماه تا دو سال حبس دارد و در نتیجه هرگونه تایید از جمله لایک کردن با ملاحظاتی ممکن است جرم تلقی شود و به تنهایی نمی‌توان لایک کردن یا کامنت گذاشتن را جرم دانست. جرم انگاری آن نیز به آن علت است که شاید ممکن است منجر به ترویج خشونت در جامعه نسبت به کودکان شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: 1060294، borna.news
 
 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Italy
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
0
0
چقدر شقی هستند آدم نماهایی که از خشونت علیه کودکان فیلم هم پخش می کنند. و از اون بدتر کسانی که این فیلم ها رو لایک می کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین