پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۰۱۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
گویا پهنه شطرنج بازار مالی و سرمایه کشور به دلیل پاره‌ای مداخلات نابجا و بعضی از اهمال کاری‌ها و کم توجهی‌های محافظه کارانه، تبدیل به میدان بازی یک قل دو قل و مارپله شده است. سهامدار ناامید بجای تلاش و تعقل، خود را به بخت و اقبال سپرده و صرفاً بر اساس شانس، برنده یا بازنده بازی می‌شود. شرایطی که بعضی از کارشناسان، آن را بی شباهت به قمار نمی‌دانند. سوال مستقیم ما از وزیر اقتصاد و دارای این است که چرا اهرم‌های حمایتی از بازار بورس و سهامداران نظیر تخصیص یک درصد از صندوق توسعه ملی برای حمایت بازار و مجاز بودن بانک‌ها برای خرید سهام، دچار انواع کم توجهی‌ها و بعضاً، سرکوب و وانهادگی غیر مسئولانه شده است. علاوه بر آقای دژپسند، آقای همتی بانک مرکزی و آقای نوبخت سازمان برنامه و بودجه هم باید در این خصوص، پاسخگو باشند.
شعار سال: متن زیر را باید کیفرخواستی برای وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان فرمانده جریان اقتصادی کشور در نظر گرفت. وزیری که باید قادر به همسوسازی کلیه منابع اقتصادی کشور برای تحقق اهدافی معین و تعیین شده باشد. با توجه به تاکیدات دولت بر توسعه بورس و بازار سرمایه و همگرائی نظرات اضلاع چهارگانه وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی بورس در این خصوص، چرا باید شاهد بازار نوسانی غیرمتعارف باشیم.
 
کیفرخواستی برای وزیر اقتصاد و دارایی در حمایت از بورس
نوسان قاعده‌مند ذات بازار سرمایه است، اما واقعیت بازار بورس در دو ماه اخیر چیز دیگری بوده است. بازاری عموماً منفی، اخبار امیدوار کننده بدون پشتوانه، خرده فرمایشات تا دستورات شعارگونه مدیران دولتی مرتبط با اقتصاد و پول و بورس، استرس خردکننده با فشار بی نهایت پاسگال بر سهامداران خرد، کانال‌های کذاب مدعی پیش بینی تا سرحد پیشگوئی، عرضه اولیه‌های نابجا، هسته مشکل دار، شایعات فساد در قیمتگذاری‌های برخی از سهام‌ها و ... این وضعیت القا کننده تصویری ناخوشایند از یکی از مهمترین بازار‌های کشور است. تصویری نازیبا از بازاری آمیبی شکل، غبارآلود و مخدوش که با غوره سردی می‌کند و با مویز گرمی.

جناب وزیر، بررسی‌های میدانی ما نشان دهنده وجود واقعیات خطرناکی در بازار سرمایه و ناموثرسازی بی صدای اهرم‌های حمایتی مصوب برای بازار بورس در هفته گذشته بوده است. در حالی که مصوبات وزارت اقتصاد و دارایی و شورای عالی بورس در خصوص مجاز بودن بانک‌ها برای ورود به بازار به امضا رسیده و طی مسیر قانونی شده است، چرا کارشکنی‌های نامحسوس و خزنده بانک مرکزی و اعمال فشار بر بانک‌ها و معطل گذاری آن‌ها به جهت ورود قانونی برای خرید سهام، نادیده گرفته می‌شود؟


چرا اقدامات لازم در خصوص رفع تناقضات مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، برای ورود قانونی بانک‌ها به بازار بورس و خرید سهام و حمایت از سهامداران، اعمال نشده است؟ یعنی چه که رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مشترک با مدیران بانکی بگویند که وفق مقررات اقدام کنید؟ مگر با بچه طرف هستید که نداند این مورد خاص، دارای تناقضات آشکار قانونی بوده و ورود موثر، مشروط به رفع شبهات و تناقضات است؟


از آنجا که در خصوص حمایت از بازار سرمایه و بورس، با سیاست‌های کلان توسعه‌ای و اقتصادی (نه صرفا سیاست‌ها و ابزار‌های پولی) مواجه هستیم، بانک مرکزی با وجود استقلال در ابزار‌ها و سیاست‌های پولی، می‌بایست همراهی لازم در سیاستگذاری‌های مصوب از جانب وزارت اقتصاد و دارایی و تصمیمات هیات دولت را داشته باشد. چرا در این خصوص تعیین تکلیف صورت نپذیرفته و سهامدار خرد بدبخت، هم باید پیاز وزارت اقتصاد و دارایی و بورس را بخورد و هم چوب کارشکنی‌ها و فشار بانک مرکزی جهت عدم حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه را؟ به نظر می‌رسد حضرتعالی با باری به هر جهت بازی بانک مرکزی در این موضوع خاص، به شکلی انفعالی برخورد می‌کنید.

خواهشمندیم یک بار دیگر قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ را بخوانید، این قانون با وجود تمامی ظرفیت‌های خوب ایجاد کرده و سامان بخشی به شرکت‌ها و بانک‌های دولتی، دارای بند‌هایی است که دست بانک‌ها در حمایت موثر از بازار سرمایه را می‌بندد. بندهائی که اجازه فشار نامتعارف و بعضا سلیقه‌ای بانک مرکزی بر بانک‌ها را مشروع می‌سازد.

گویا وضعیت بانک‌ها و بانکداری در کشور دچار پارادوکس شده است جناب وزیر. از یک طرف، حدود ۹۰ درصد اقتصاد به شکل مستقیم وابسته به فعالیت و کارآمدی بانک‌ها بوده و روی دوش آن‌ها می‌گردد و از طرف دیگر، جریان هیجانی کم اطلاع یا جریان ضد تولید منافق صفت مطلع، به شکل عامدانه و غیر عامدانه، تیشه بر ریشه بانک‌ها می‌زنند و پای بانک‌ها را در هر مشکلی به میان می‌کشند و اقدام به تضعیف نظام پولی- بانکی کشور می‌کنند. نظامی که در بازار سرمایه فعلی، می‌تواند منشأ اثر خیر بالائی باشد، بدیل همین مشکلات ترجیح می‌دهد پاپس کشیده و از ورود موثر در بازار دوری کند.

هیچ کس موافق فعالیت غیر قاعده‌مند و بدون نظارت برای بانک‌ها نیست، اما رفتاری که الان شاهد آن هستیم، نه قاعده است و نه نظارت. طناب پیچ کردن نظام بانکداری کشور است و پرتاب در استخر پر آب و انتظار شنا کردن و نجات دادن فعالان اقتصادی و تجاری کشور که دارند غرق می‌شوند. این پیکر پر دشنه، خودش را نجات بدهد، شاهکار کرده. چرا به اسم زیباسازی ابرو، چشم‌ها را کور می‌کنیم؟

به شکل سربسته، اما شفاف مشکلات را گفتیم و الزاماً شما را به عنوان فرمانده ارشد این جریان‌ها می‌شناسیم. مطالب بالا نه درد دل است و نه پیشنهاد، کیفرخواستی است بر اقدامات شما. ان شاالله با سعه صدری که از شما سراغ داریم، به جای رنجیدن، اقدام کنید و با رفع برخی از مشکلات، ناهماهنگی‌ها و ناهم فهمی‌های به وجود آمده بین بانک مرکزی و بانک‌های کشور، فضا را برای ورود موثر و فعالیت سازنده و قاعده‌مند بانک‌ها در بازار سرمایه فراهم سازید.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی - خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین