پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۵۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
مدیر حلقه مطالعاتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران عنوان کرد: دکتر توسلی در مرحله‌ای از تاریخ ایران و زندگی دانشگاه، زیست و کار کرد که بغرنج‌ترین و غبارآلوده‌ترین دوران تاریخ دانشگاه و جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی ایران بود. او راه دانشگاه و حفظ جامعه‌شناسی از تیر‌های ایدئولوژی و تداوم راه علم را برگزید.

شعار سال: رحیم محمدی مدرس رشته جامعه‌شناسی و مدیر حلقه مطالعاتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران: غلامعباس توسلی (۱۳۱۴ ـ ۱۳۹۹) جامعه‌شناس برجسته ایرانی با اینکه با بزرگان سیاست و مبارزه و ایدئولوژی چون علی شریعتی و حسن حبیبی و مهدی بازرگان و یدالله سحابی و بسیاری دیگر، زیست و با آنان هم سخن و همکار شد. اما او راه علم و دانشگاه را به هیچ چیز نفروخت و جامعه‌شناسی را به چیزی نباخت.

دکتر توسلی در مرحله‌ای از تاریخ ایران و زندگی دانشگاه، زیست و کار کرد که بغرنج‌ترین و غبارآلوده‌ترین دوران‌ تاریخ دانشگاه و جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی ایران بود.

در این زمانه بغرنج، راه‌های بی‌فرجام و مقاصد هوس‌آلود و انسان‌های رنگارنگ در مسیر راه او بودند، اما او راه دانشگاه و حفظ جامعه‌شناسی از تیرهای ایدئولوژی و تداوم راه علم را برگزید. او  اگر چه در زمانه غُربت علم نمی‌توانست چندان درهای بسته علم را بگشاید، اما او آهسته و آرام سخن گفت و بسیار نوشت و فراوان کار کرد و دانشجویان زیاد پرورد و نگاهبانی از علم را بخوبی انجام داد و آن را به روغن سیاست نیالود و از نفت ایدئولوژی مصون داشت تا جریان علوم اجتماعی که نسل‌های قبل از او برانگیخته بودند، همچنان تداوم داشته باشد و راه آینده بسته نشود.

او در اغلب شاخه‌های مختلف جامعه‌شناسی صاحب اثر است که از آن جمله می‌توان به حوزه‌هایی چون نظریه جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، جامعه‌شناسی شهری، جامعه‌شناسی دینی و جامعه‌شناسی روشنفکری و جامعه‌شناسی کار وشغل اشاره کرد.
  
چنانکه پیش از این در سال ۱۳۹۵ به مناسبت سومین همایش «جامعه‌شناسان ایرانی و جامعه ایرانی» که برای نقد و بررسی آثار و افکار ایشان اختصاص داشت، گفته‌ام؛ توسلی از کنشگران مهم استقرار جامعه‌شناسی در ایران است و امروز دانشگاه و جامعه شناسی وام‌دار کوشش‌ها و آثار او هستند.

در گذشت این استاد عزیز را به خانواده و فرزندان و دانشگاهیان و اهل علم تسلیت می‌گویم و تقویت و قوت بیشتر کارها و انتخاب‌های وی را آرزومندم.

 

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایبنا، تاریخ خبر: ۲۵ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۹۷۲۶۶، www.ibna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
هيچ وقت چيزي رو به نام يك نفر گره نزنيد چون اگر ايشون مسير خطايي در زندگيش پيدا بشه كل اون مفهوم زير سوال ميره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
جامعه شناسی در ایران خیلی وقته تبدیل به یه کالبد بی جان شده روحش باید از درون دانشگاه ها دمیده بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین