پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۱۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
رئیس کمیته ملی المپیک گفت: بیش‌ترین انرژی و وقت ما در نشست شورای المپیک آسیا صرف رایزنی درباره حذف کاراته از المپیک شد.

شعار سال: صبح امروز رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک با حضور در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه برگزار کرد تا درباره شرایط فعلی ورزش کشور در آستانه مسابقات المپیک توکیو گفت‌وگویی داشته باشد.

علاوه بر صالحی امیری، در این نشست نصرالله سجادی رئیس کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو، پیمان فخری مدیر نظارت بر تیم‌های ملی و دیگر اعضای کمیته ملی المپیک حضور داشتند.

رئیس کمیته ملی المپیک در آغاز این نشست خبری اظهار داشت: متاسفانه شیوع ویروس کرونا باعث شد تا دیر به دیدار اصحاب رسانه برسیم. هدف از این نشست اطلاع‌رسانی از وقایع و جلسات در حاشیه مجمع عمومی شورای المپیک آسیا در مسقط است. در عرصه دیپلماسی خیلی‌ها صحبت می‌کنند ولی از دانش آن برخوردار نیستند. خیلی از تحلیل‌ها و قضاوت‌ها عادلانه نیست و نمی‌توان برخی مسائل را منتشر کرد.

وی افزود: دیپلماسی نیاز به چند پیش‌نیاز دارد؛ اولین نیاز آن روابط سیاسی با کشورهای دیگر است تا به کسب کرسی‌های جهانی بیانجامد. این تحلیل غلط است که بگوییم دیپلماسی تنها در کرسی معنی می‌شود. عامل دوم قدرت اقتصادی کشورهاست؛ چین و ژاپن و کره که هزینه بیش‌تری انجام می‌دهند و امکانات و ظرفیت بهتری دارند، امکان دیپلماسی قوی‌تری در ورزش دارند. قطر با ۳۵۰هزار نفر جمعیت بومی زیرساخت‌های گسترده‌ای ایجاد کرد که به میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ و بازی‌های ۲۰۳۰ ختم شد.

صالحی امیری در ادامه گفت: نکته بعدی داشتن اهداف بلند است؛ اگر بناست ما در یک دهه دیگر دارای ۵۰ کرسی موثر باشیم، امروز باید برنامه‌ریزی شود. کرسی بلندمدت شکل می‌گیرد و کار یک ماه و دو ماه نیست. قدرت چانه‌زنی و دانش دیپلماسی هم از مسائل حائز اهمیت است، نمی‌توان در تهران نشست و انتظار کرسی بین‌المللی داشت. اکثر کشورها دائماً درحال حرکت از این سازمان و فدراسیون به دیگری هستند تا به اهداف خود برسند. این‌که ما در کرسی‌های بین‌المللی سهمی نداریم به نقاط ضعف داخلی و عدم فعالیت دائمی برمی‌گردد.

رئیس کمیته ملی المپیک با انتقاد از کرسی های بی خاصیت بیان کرد: کرسی به‌عنوان خود کرسی فاقد ارزش است، باید یک کلمه اثرگذار را کنارش گذاشت. ما قریب به ۵۰۰ کرسی داریم که تنها ۱۰ درصد آن موثر است. ما در شورای المپیک آسیا ۱۲ کرسی داریم اما تنها یک کرسی از این همه موثر است، ۱۱ تای دیگر تاثیر خاصی ندارند. بسیاری از کرسی‌های فعلی هیچ تاثیری در ورزش قهرمانی کشور ایران ندارند. کرسی در عرصه بین‌المللی عبارت است از جایگاهی که قابلیت افزایش قدرت و ظرفیت ورزش قهرمانی یک کشور در مجامع آسیایی و جهانی را داشته باشد.

صالحی امیری در ادامه به مجمع شورای المپیک آسیا پرداخت و گفت: در مجمع عمومی شورای المپیک آسیا فرصت جدیدی برای دیپلماسی ورزش ایران ایجاد شد. ۴۵ کشور در این رویداد شرکت کردند که اولین دیدار ما با وزیر فرهنگ، ورزش و جوانان عمان برگزار شد. عمان با کشور ما روابطی بسیار قوی و بلندمدت دارد و نگاه متقابل فی‌مابین بسیار مثبت است. با امضای یک تفاهم‌نامه نیز توسعه روابط ورزشی در رشته‌های المپیکی و آسیایی تصویب شد. به پیشنهاد طرف عمانی قرار شد یک تفاهم‌نامه راهبردی و ۱۰ ساله دیگر نیز تصویب و اجرایی شود. همچنین با رئیس کمیته ملی المپیک عمان دیدار کردیم که آن‌ها تقاضای همکاری در مباحث آموزشی و اعزام مربیان در رشته‌های المپیکی داشتند، در این خصوص عمانی‌ها به ایران نیاز بیش‌تری دارند.

وی درباره دیدار با محمد جلود تصریح کرد: با رئیس آسیایی فدراسیون وزنه‌برداری نیز دیداری داشتیم. ایشان بسیار به توسعه روابط با وزنه‌برداری ایران علاقه‌مند است و جایگاه رشته ما را بسیار برجسته می‌خواند. وی کاندید ریاست فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری نیز هست و ما شرط حمایت از وی را منوط به حمایت وی از کسب کرسی آسیایی توسط ایران کردیم. ایشان یک قطری ایرانی‌الاصل هستند و به توسعه این رشته نیز اهتمام دارند. با محمد جلود نیز دیدار مبسوطی داشتیم، ایشان درباره کسب سهمیه ایران ابراز نگرانی کردند.

رئیس کمیته در ادامه به تشریح دیدار با ناصر الرزوقی پرداخت و گفت: با رئیس فدراسیون آسیایی کاراته دیداری داشتیم و وی جایگاه کاراته را در جهان اول دانست. کاراته ایران قطعاً در آسیا و جهان سرآمد است و تنها رقیبش هم ژاپن می‌باشد. او عملکرد کاراته ما را شایسته و قوی دانستند. اعتراض داشتیم به حذف کاراته از المپیک ۲۰۲۴ پاریس که ایشان ضمن تایید این اعتراض، تقاضا کردند که ما این مسیر را دنبال کنیم که ما با آقای اسپینوز هم یک دیدار مبسوطی داشتیم. وی معتقد بود حذف کاراته از المپیک پاریس کاملاً سیاسی‌ست و با ۱۶ نفر از اعضای OCA مذاکره کردند.

وی افزود: رئیس کمیته آسیایی المپیک مانند رئیس فدراسیون کاراته از پیشنهادات ما استقبال و حمایت کردند که این اعتراض ما نیز در مجمع OCA مطرح شد تا IOC واکنش نشان دهد. در این نشست‌های پیاپی به احقاق حق کاراته ایران پرداختیم و بیش‌ترین انرژی و وقت ما صرف رایزنی درباره حذف کاراته از المپیک شد.

صالحی امیری در ادامه به دیدار با وزیر ورزش عراق اشاره کرد و گفت: با وزیر ورزش کشور عراق دیدار داشتیم که آن‌ها به شدت علاقه‌مند به توسعه روابط خود با ایران هستند. مقرر شد ما یک تفاهم همکاری با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک عراق داشته باشیم. در دیدار با رئیس کمیته ملی المپیک عراق نیز معین شد تا توافقی عملیاتی و کاربردی بین ایران و عراق امضا شود.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین جزئیات ملاقات با شیخ احمد را تشریح کرد و افزود: دیداری اختصاصی با آقای شیخ احمد رئیس شورای المپیک آسیا داشتیم که بسیار سازنده بود و به درخواست‌های ما پاسخ مثبت دادند. راجع به هندبال نیز با وی صحبت کردیم زیرا آقای پاکدل درخواست داشت که رویداد شیراز به قطر منتقل نشود و ایشان هم پاسخ مثبت دادند. درباره کاراته هم مراتب اعتراض خود را منعکس کردیم و انتظارات خود از همکاری‌های مالی شورای المپیک آسیا را مطرح کردیم که موافقت‌های حاصل شد. از این دیدار نیز کاملا راضی بودیم.

صالحی امیری پاسخ به این مورد که بودجه فدراسیون ها ۱۰۰ درصد پرداخت شده و فردی مانند حسن تفتیان مدعی است یک ریال از این بودجه را دریافت نکرده است را به پیمان فخری واگذار کرد و او نیز گفت: دوومیدانی بلاتکلیفی در سیستم مدیریتی داشت که مدتی است به ثبات رسیده است. تفتیان حقوقش از کمیته ملی المپیک را دریافت کرده است. اردوی فرانسه او هم بدون هماهنگی بود که پولی بابت آن دریافت نکرد. اما کلیه برنامه های دیگر او با هماهنگی فدراسیون انجام می شود.

صالحی امیری در ادامه به بیان اتفاقات مجمع پرداخت و گفت: روز سه‌شنبه در جلسه OCA شرکت کردیم که محور اصلی آن اختصاص میزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ و ۲۰۳۴ به دوحه و ریاض بود. ریاض ۴۷ درصد زیرساخت‌هایش آماده بود و به این خاطر گزارش هیات کارشناسی به نفع دوحه شد و رای به این موضوع داده شد. در جلسه مجمع شورای المپیک آسیا نیز حاضر شدیم که تقابل سنگینی بین قطر و عربستان به‌وجود آمد. شیخ احمد با دیپلماسی قدرتمند خود پیشنهاد میزبانی نوبتی بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ و ۲۰۳۴ را ارائه کرد تا این رویدادها بدون مخالف تصویب و در غرب آسیا باقی بماند.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه به بقیه دیدارهای انجام شده به ویژه دیدار با رئیس کنفدراسیون دوومیدانی آسیا اشاره کرد و گفت: دیداری هم با ازبک‌ها داشتیم که آن‌ها برای برگزاری مسابقات آسیایی جوانان ۲۰۲۵ رای گرفتند. ازبکستان حالا در مسیر توسعه ورزش قهرمانی آسیا قرار گرفته. دیداری با رئیس آسیایی دوومیدانی شیخ دهلان الحمد داشتیم که بسیار مثبت بود و قول همکاری در تمام زمینه‌ها داده شد. ایشان تعبیری داشتند که ایران در قلب‌شان جای دارد و برای ما همه‌کار می‌کنند. در مجمع آقای توماس باخ پیام مستقیم داشت و معاونین وی مفصلاً به شکل مجازی صحبت کردند. دیداری نیز در سفارت ایران با نخبگان فرهنگی عمان داشتیم که به ظرفیت تمدن و فرهنگ ایران پرداختیم.

رییس کمیته ملی المپیک در مورد تعیین تکلیف اساسنامه گفت: سیر تصویب اساسنامه انجام شده و بین ریاست جمهوری و شورای نگهبان اختلاف حقوقی است که ما وارد آن نمی شویم‌. اساسنامه بعد از تصویب در هیات اجرایی، ابتدا به تصویب مجمع و سپس به تصویب Ioc رسید. بین ما و آنها ۱۲ بار رفت و برگشت انجام شد سپس به دولت رفت و در کمیسیون اجتماعی بعد از چند جلسه کارشناسی تایید شد. پس از آن به صحن دولت رفت و تصویب شد و ما مسیر قانونی را طی کردیم. براساس اصل ۸۵، شورای نگهبان معتقد است باید اساسنامه به تصویب آنها برسد اما دولت معتقد است چون کمیته و فدراسیون ها نهاد عمومی غیر دولتی هستند، لازم نیست به تصویب شورای نگهبان برسد. ما بر اساس اساسنامه کارها را انجام می دهیم و  هر چه توافق دولت و شورای نگهبان باشد انجام می دهیم و در عین حال دغدغه های شورای نگهبان را رفع می کنیم‌.

*سجادی: بیماری کرونا در وضعیت فعلی هم باشد، المپیک برگزار خواهد شد

در ادامه نشست نصرالله سجادی رئیس کاروان ایران در المپیک در ادامه نشست صحبت کرد و گفت: در آبان‌ماه گذشته اعضای کمیته برگزاری بازی‌های المیک توکیو جلسه‌ای با سرپرستان کاروان‌های اعزامی داشتند. تاکید بر این بود که اگر بیماری کرونا در وضعیت فعلی هم باشد، بازی‌های المپیک برگزار خواهد شد. عنوان شد که تمام شرکت‌کنندگان ۷۲ ساعت قبل از حرکت باید تست کرونای منفی خود را داشته باشند. قطعا تا آن زمان تکلیف واکسن مشخص می‌شود و همه حاضرین باید از طرف خود آن کشور و یا IOC واکسینه شوند.

وی افزود: اگر نیاز هم باشد ۲ هفته قبل از ایام آغاز مسابقات حاضرین در توکیو قرنطینه می‌شوند. میزبان تاکید داشت که تمام مسائل بهداشتی در بالاترین سطح موردتایید WHO انجام خواهد داد. کارگروهی با حضور نمایندگان IOC و WHO و دولت ژاپن تشکیل شده تا تمام مسائل رصد و گزارش شود. این‌ جمع‌بندی به‌دست می‌آید که IOC و کشور ژاپن مصمم به برگزاری المپیک توکیو هستند. در مورد تماشاگران نیز معین شد با حضور ۱/۵ یا ۱/۱۰ ظرفیت سالن‌ها مسابقات برگزار شود. مقرر شد IOC کمک‌های در باب کرونا به تمام کمیته‌های ملی المپیک ارسال کند تا ورزشکاران با شرایط بهتری در المپیک حاضر شوند.

سجادی با اشاره به دیدار با محمد جلود گفت: در دیداری که با دبیرکل فدراسیون بین‌المللی وزنه برداری داشتیم، ما در ۲ وزن شرکت می‌کنیم که در یکی از آن‌ها سهراب مرادی و کیانوش رستمی و در دیگر وزن علی هاشمی احتمالا حاضر خواهند بود. تمام سهمیه‌ها به قوت خود باقی‌ست و چیزی توسط IOC تغییر نکرده است. ایشان اظهار کردند رقابت‌ در این وزن بسیار سنگین است و باید دقت زیادی شود.

 

*فخری: بازیهای آسیایی ساحلی با 18 رشته برگزار می شود

پیمان فخری رئیس مرکز نظارت بر تیم های ملی در ادامه نشست صحبت کرد و گفت: ششمین دوره‌ بازی‌‌های آسیایی ساحلی در فروردین ۱۴۰۰ در سانیای چین برگزار خواهد شد. انتخابات بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ در مجمع OCA به طول انجامید و نتوانستیم که برنامه پرسش و پاسخ را مهیا و برگزار کنیم. بازی‌ها قرار بود در ۱۹ رشته برگزار شود که ۳ رشته وودبال، بادبانی و قایق‌موتوری قرار بود حذف شوند که الان با بازگشت وودبال و بادبانی با ۱۸ رشته برگزار می‌شود.

رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک در نشست خبری در مورد اعتراض تفتیان در مورد عدم حمایت فدراسیون دوومیدانی از وی اظهار داشت: فدراسیون دومیدانی در این موضوع دلیلی داشت و آن هم بلاتکلیفی در سیستم مدیریت بود. یک ماهی است فدراسیون به شرایط پایدار رسیده و برنامه‌های ورزشکاران تحت کنترل است و 10 ورزشکار در حال تمرین در نقاط مختلف کشور هستند.

وی تاکید کرد: تفتیان حقوق شخصی خود را گرفته است. اردوی فرانسه را بدون هماهنگی با فدراسیون و شورای برون مرزی رفته بود و حقوقی دریافت نکرد. قرار شد بخشی از هزینه‌های اردوی آتی وی پرداخت شود. از وی در دور اول حمایتی نشد و دور دوم در فرانسه بدون هماهنگی بود ولی در نهایت قرار شد اردوهای ایشان با هماهنگی فدراسیون انجام شود‌.

*صالحی امیری: حذف کمیته از اساسنامه فدراسیون فوتبال عامدانه بود

در ادامه نشست صالحی امیری درباره معضلات میزبانی عربستان اظهار داشت: در حوزه روابط سیاسی دخالتی نداریم و در اختیارات ما نیست. ما فعلا در حوزه ورزش با عربستان قطع ارتباط هستیم ولی در قالب باشگاهی بازی‌های‌مان انجام می‌شود. امیدوارم با گسترش روابط و دیپلماسی ورزشی با عربستان بتوانیم زمینه‌های همکاری دوجانبه را برگزار کنیم که منوط به کسب مجوز از مراجع سیاسی کشور است.

وی در ادامه با اشاره به میزبانی مسابقات هندبال جوانان آسیا در شیراز و کارشکنی سعودی ها افزود: درباره مسئله کارشکنی‌های عربستان ما بی‌اطلاع نیستیم و آن‌را رصد می‌کنیم. درباره هندبال مسئله سیاسی نیست و توافق شد که این رویداد اسفندماه در شیراز برگزار شود. فدراسیون آسیایی با توجه به شرایط قرمز کرونایی این رویداد را به قطر منتقل کرد که ما در این سفر درخواست بازگشت امتیاز میزبانی خود را ارائه کردیم که مقرر شد فعلا امتیاز میزبانی در اختیار ایران بماند مگر این‌که شرایط کرونایی همین‌گونه بماند.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به دیدار با مقامات ورزش قطر گفت: درباره قطر هم در تهران با مشاور رئیس جمهور و نماینده وزارت خارجه جلساتی داشتیم که قرار شد در تفاهم‌نامه یک بند جهت استفاده از مناطق آزاد کیش و قشم توسط تیم‌های منتخب حاضر در جام جهانی منعقد شود اما این ماجرا مشروط به استانداردهای بین‌المللی و تاییدیه زیرساخت‌های ایران توسط فدراسیون جهانی فوتبال خواهد بود.

صالحی امیری در ادامه درباره نام، شعار و نماد کاروان ایران در المپیک گفت: درباره شعار کاروان المپیک ایران در توکیو فراخوان دادیم که بیش‌ترین فراوانی ستارگان ایران یا ایران‌زمین خواهد بود، این موضوع را به‌زودی در جلسه آتی ستاد اعلام رسمی خواهیم کرد. نماد همان جام زندگی یا همان جام ارجان خواهد بود که نماد ورزش ایران است.

وی افزود: اشکالی گرفته شد که چرا نام شهدا انتخاب نشد، مگر شهدا ستاره‌های ایران زمین نیستند؟ ما نام بلندی را انتخاب می‌کنیم که نماد قهرمانان، شهدا و ایران باشد. ما دنبال وحدت ملی هستیم و درگیر این اظهارات نمی‌شویم.

صالحی امیری با اشاره به انتخاب لباس کاروان گفت: این دوره از رویکرد سلیقه‌ای خارج شدیم تا انتخاب لباس کاروان ایران توسط ستاد مد و لباس وزارت ارشاد از ۲۱۰ طرح انتخابی تایید شود. قرار است طی یک فرآیندی ۳ لباس انتخاب شود.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به رقم درنظر گرفته شده برای المپیک 2020 گفت: هزینه‌های کاروان المپیک ایران در توکیو برآورد شده و برای ما روشن است. مجلس امروز برای بررسی بودجه ۱۴۰۰ جلسه دارد و ما تا زمانی که بودجه اعلام نشود، نمی‌توانیم عدد و رقم اعلام کنیم.

صالحی امیری با اشاره به دستاوردهایش از سفر به عمان گفت: سفر هدف نیست، سفر مسیری برای رسیدن به هدف است. ما در سفر به مسقط برای رسیدن به هدف خود گفت‌وگوهایی برای رسیدن به تولید فرصت و رفع تهدید انجام دادیم. ما الزام به حضور در عمان داشتیم چون باید در مجمع عمومی و هیات اجرایی OCA حاضر می‌شدیم و سعی هم‌ کردیم تا حضوری موثر و دریافت‌هایی داشته باشیم. این مسیر باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه ختم شود، حداقل آن هم این است که با ۵ کشور به توافقاتی در مسئله توسعه ورزش و اردوهای مشترک رسیده‌ایم.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره حذف کمیته ملی المپیک از اساسنامه فدراسیون فوتبال تاکید کرد: در تمام دنیا کمیته ملی المپیک در مجمع و اکثرا رئیس مجمع هست. بی‌تدبیری و رفتار عامدانه باعث شد تا کمیته ملی المپیک از اساسنامه فدراسیون فوتبال حذف شود و من در اعتراض به این موضوع مکاتباتی با جانی اینفانتینو داشتم تا شرایط تغییر کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار: 30 آذر ۱۳۹۹، کد خبر1679169، dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
0
اين مديراني كه از ضعف ها خبر دارن و كاري نميكنن چطوري شب ها خوابشون مي بره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
0
چرا بايد رايزني ميكرديم كه كاراته رو از المپيك حذف كنن؟ چه اورده اي براي ما داشت؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین