پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۲۶۷۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
وزیر علوم گفت: نخبگان در دنیا به سمت بحث‌های مدیریتی و علوم انسانی هدایت می‌شوند. این مقوله در کشور ما مورد بی توجهی قرار گرفته است.
شعار سال: مراسم تجلیل از برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی و بیست و دومین جشنواره جوان رازی صبح امروز 19 بهمن به شکل مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه فجر گفت: برگزاری جشنواره هایی همچون خوارزمی فرصتی است تا از افرادی تقدیر شود تا در حوزه علم و فن آوری به عنوان افراد توانمند شناسایی شوند. برگزاری همایش ها و جشنواره های این چنینی ما را به این سمت می برد تا این نگاه حفظ شود. توجه به نیروی کارآمد به عنوان سرمایه اصلی هر کشور می تواند مسیر توسعه دانش بنیان را استمرار بخشیده و تقویت کند.

او افزود: در کشور ما با توجه به رویکردها در دو دهه گذشته به سمت تبدیل دانش به فن آوری و توسعه اقتصادی رفته ایم. بی شک بخش قابل توجهی از توسعه پایدار باید در بستر دانش و فن آوری باشد. در تمامی حوزه ها وقتی از توسعه دانش بنیان حرف می شود اذهان به سمت دانش مهندسی و مسائل فیزیکی می رود، در حالی که در بخش برنامه ریزی ها توجه به محققان صاحب نظر داریم. شاید خیلی وقت ها حضورشان به شکل مناسب معرفی نشده باشد.

وزیر علوم گفت: در دنیا نخبگان به سمت بحث های مدیریتی و علوم انسانی هدایت می شوند. این مقوله در کشور ما مورد بی توجهی قرار گرفته است. در کشور ما علوم انسانی و مهندسی بر اساس علایق و ضرورت هاست اما علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

غلامی ادامه داد: تشکیل شرکت ها و حضور دانش آموخته گان در عرصه تلاش های اقتصادی، فنی و توسعه ای نکته ای است که باید در مسیر دانشگاه ها و پژوهش طی شود.

او تاکید کرد: طی یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و در سه سال گذشته به دلیل اعمال تحریم ها پنجره ای به روی ما گشوده شده که پنجره علم و فن آوری است و باعث امید افزایی شد. دست اندرکاران اجرایی و دانشگاهیان باید با همکاری هم شرایط را به نحوی داشت که ظرفیت ها را پیش برد. فرصت های این چنین برای فعالیت حوزه علمی و فن آوری فرصتی برای نمونه های موفق است تا در مسیر تحقق علوم دانش بنیان قابل معرفی شود.

وزیر علوم تاکید کرد: طی دو دهه گذشته اتفاقات مناسب برای تبدیل دانش به فن آوری رخ داده است و در سطح جامعه این مقوله بیشتر شناخته شود و به عنوان زمینه تاثیرگذار در کشور مورد توجه عموم و خصوص قرار گیرد. در حوزه فن آوری تلاش های متعدد وزارت علوم و سایر دستگاه ها در راستای مسئولیت ایجاد شده تا با صاحبان ایده های فن آوران و دانش های روز بتوانند حمایت کنند. برای مثال مراکز رشد و پارک های فن آوری در این زمینه هستند. باید در زمینه تاثیرگذاری بیشتر به حمایت این افراد پرداخت.

او افزود: فضا و زیست بوم در اطراف دانشگاه ها در کنار این ظرفیت ها مجموعه ای از توانمندی ها را به دور خود جمع کرده است. فن آوران این ظرفیت را دارند که به این ظرفیت را به سمت بالندگی حرکت کنند. افراد پیش رو با سختی های متعدد مواجه هستند.

وزیر علوم با بیان اینکه عموما شاید تمامی افراد با فعالیت های اقتصادی نتوانند کاری از پیش ببرند، تاکید کرد: مجموعه های جوان با دلگرمی بیشتر این اقدامات را انجام می دهند. باید بتوان با استفاده از ظرفیت افراد با دانش های ممتاز اقدامات مناسب را در سطح جامعه برای پیشرفت کشور انجام داد.

به گفته غلامی دولت نگاهش به توسعه علم مثبت بوده است. اما آنچه که می تواند مهم باشد این است که باید از درون بجوشد و اقدامات دانش افزایی از دورن انجام شود.

او افزود: این جشنواره امسال هم می تواند وظیفه و نقش خود را برای مدل های عینی از توفیقات و فن آوری محقق کند. از همکاران برای برگزاری این جشنواره سپاس گذاری می کنم. امید است خداوند ما را موفق به اموری کند که رضایتش در آن است.

گفتنی است نفرات برگزیده سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی یوسف ثبوتی از دانشگاه زنجان، مصطفی نمازی از شرکت صنعتی دیزل، نعمت الله فولادی از پژوهشگاه فضایی ایران، عبدالرضا یعقوب زاده طاری از شرکت پویندگان راه سعادت ، شاهرخ شهرام از شرکت صنایع الکترونیک ایران، علی اصغر پاشایی از سازمان صنایع دریایی ،احمد مولودی ازسازمان جهاد دانشگاهی خراسان، ابوالفضل دیانی از پژوهشگاه فضایی ایران، حسین جهان خواه از پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و نفرات برگزیده خارجی این دوره از جشنواره محمد خواجه نظیرالدین از کشور سوئیس و دکتر لی جیانگ از کشور چین هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 19 بهمن 1399، کد خبر: 1133201،  www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
0
اینکه هنوز خیلی ها در راس کشور فکر میکنن که باید علوم انسانی رو تغییر بدیم جامعه رو در این حوزه به یک فریز تبدیل کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
0
0
علوم انسانی سالهاست که نادیده گرفته میشود شاید از همان دبیرستان و برای انتخاب رشته، با تقویت علوم انسانی پیشرفتهای خوبی در انتظارمون خواهد بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین