پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۱۲۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه مسئولان این دانشگاه اقدامی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نکردند، گفت: حتی به صدای موافق نظام هم اجازه صحبت نمی‌دهند.مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی با اشاره به فضای دانشگاه خوارزمی در دوره ریاست سبحان اللهی گفت: در آن زمان ما وزیر دفاع دوره احمدی نژاد را دعوت کردیم، اما ریاست دانشگاه اجازه نداد و برنامه کنسل شد. این دو مورد از مواردی که به صدای موافق هم اجازه صحبت نمی‌دهند.

شعار سال: امیر محمد اسدپور، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی در واکنش به اظهارات اخیر حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی درخصوص اینکه «حاشیه امن رای بیان دیدگاه مخالف در دانشگاه‌ها وجود ندارد»، با انتقاد به اظهارت وی نمونه‌هایی از نقض سخنان رئیس دانشگاه خوارزمی را بیان کرد و گفت: در موضوع دعوت از میهمان برای روز دانشجو، ما از حسن عباسی دعوت کردیم، در حالیکه قبل از ما عباسی در دانشگاه آزاد کرج سخنرانی کرده و مشکلی هم پیش نیامده بود. اما در صحبت با رئیس دانشگاه به ما گفتند که دانشگاه آماده نیست و جو متشنج می‌شود.

اسدپور ادامه داد: اگر ریاست دانشگاه می‌خواهد با منظور صحبت کند که صدای مخالف در فضای دانشگاه انگ می‌خورد، به صدای موافق هم اجازه صحبت در دانشگاه نمی‌دهند، چون معتقدند جو متشنج می‌شود.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی با اشاره به فضای دانشگاه خوارزمی در دوره ریاست سبحان اللهی گفت: در آن زمان ما وزیر دفاع دوره احمدی نژاد را دعوت کردیم، اما ریاست دانشگاه اجازه نداد و برنامه کنسل شد. این دو مورد از مواردی که به صدای موافق هم اجازه صحبت نمی‌دهند.

وی با اشاره به دعوت از حمید رسایی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به دانشگاه خوارزمی گفت: باز هم برای دعوت از ایشان که، چون رسایی هم سو با جریان فکری غالب در دانشگاه نبود، حضور وی در دانشگاه با سختگیری‌هایی همراه شد.

اسدپور با بیان اینکه این موارد نشان می‌دهد که جو سیاسی دانشگاه به چه صورت است، افزود: مسئولان دانشگاه خوارزمی می‌خواهند وانمود کنند که منتقدان به فضای جامعه و سیاست‌های نظام جایی برای صحبت در دانشگاه ندارند و به آنان انگ زده می‌شود، در حالیکه صدای موافق نظام هم در این دانشگاه به سختی شنیده می‌شد.

وی درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نیز توضیح داد و گفت: ما در دانشگاه یک کرسی آزاداندیشی با موضوع حجاب برگزار کردیم و دو دانشجوی موافق و دو دانشجوی مخالف در آن صحبت کردند و در حالیکه این موضوع سیاسی نبود، صحبت‌های دانشجویان از فضای بحث خارج و وارد فضای سیاسی شد و حتی به زندانیان سیاسی اشاره کردند، اما همه آزادانه صحبت می‌کردند و همین برنامه فتح بابی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه خوارزمی بود.

به مخالفان هم تریبون دادیم

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی گفت: در سال‌هایی که در دانشگاه خوارزمی بودیم، فضای بسته سیاسی ندیدیم. مثلا در ایام انتخابات ریاست جمهوری، برنامه‌ای تدارک دیدیم به نام کافه انتخابات و به عنوان مهمان افرادی از طیف مقابل نیز دعوت کردیم، اما هرکدام به بهانه‌های مختلف از حضور سرباز زدند.

وی ادامه داد: در همین کافه انتخابات فردی را دعوت کردیم که حتی برای انتخابات شورای شهر تهران، رد صلاحیت شده بود. به این فرد تریبون اختصاص دادیم و در فضایی یک طرفه به سخنرانی پرداخت و در نهایت هم به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی به اظهارنظر‌های استادان دانشگاه در کلاس‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از استادان این دانشگاه در کلاس‌ها علیه نظام صحبت می‌کنند و حتی این سخنان در انتقاد به حاکمیت هم نیست، کاملا تخریب نظام است و همه مشکلات را به سادگی به ولایت فقیه و جریانات انقلابی نسبت می‌دهند. در این شرایط حتی اگر بگوییم فضای سیاسی امن نیست، در واقع این ناامنی برای دانشجویان انقلابی است.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: شرایط دانشگاه به گونه‌ای است که برخی استادان وقتی متوجه می‌شوند یکی از دانشجویان خلاف میل آنان صحبت می‌کند، در نمره دادن دانشجویان را اذیت می‌کنند.

در حضور جهانگیری به بسیج البرز تریبون ندادند

وی حضور معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه خوارزمی را به عنوان مثالی از فضای نامناسب سیاسی برای جریان انقلابی در این دانشگاه بیان کرد و گفت: در این مراسم به تشکل‌های انقلابی تریبون داده نشد و مسئولان دانشگاه برنامه را با حالتی محافظه کارانه پیش بردند.

اسدپور با اشاره به اینکه گروه‌های منتقد نظام بیان می‌کنند که در فضای دانشگاه تشکل‌های منتقد نیستند، گفت: انجمن علمی علوم سیاسی و نوع فعالیت‌های این تشکل فرقی با یک تشکل سیاسی نداشت.

وی نظراتی درباره مظلومیت جریان منتقد در دانشگاه را مظلوم نمایی دانست و گفت: در دانشگاه ما معصومه ابتکار حضور یافته و سخنرانی کرده و جو هم متشنج نشده، اما سخنرانان انقلابی به زعم مسئولان دانشگاه باعث ایجاد جو متشنج در دانشگاه می‌شوند.

اساتید در کلاس ها آزادانه اظهارنظر می کنند

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی رفتار‌ها و سخنان رئیس دانشگاه خوارزمی را دوگانه عنوان کرد و گفت: وی همیشه به دنبال جو آرام در دانشگاه بود و به یک باره چنین مصاحبه‌ای از وی منتشر می‌شود که در آن خود را در قالب جریان مظلوم قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: در دانشگاه خوارزمی دانشجویانی بودند که گفتند به آنان انگ سیاسی خورده است، اما پس از مدتی از کشور‌های خارجی سردرآوردند و علیه نظام فعالیت می‌کردند.

اسدپور گفت: بار‌ها از استادان دانشگاه برای حضور در برنامه‌های دعوت کردیم تا سخنان خود را بیان کنند که دعوت ما را قبول نکردند، اما در کلاس حرف خود را می‌زنند یا بدون واهمه مصاحبه می‌کنند و نظرات خود را بیان می‌کنند و همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که حتی درباره مسائل صنفی مدیران دانشگاه خوارزمی به سختی پاسخگوی دانشجویان هستند.

وی ادامه داد: معاونان دانشگاه و مدیران خوابگاهی هر سال یک بار پاسخی به دانشجویان می‌دهند که حتی در یک گفتگوی ساده با دانشجویان متوجه می‌شوید هیچ طیفی از دانشجویان از پاسخگویی مسئولان راضی نیستند.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: وقتی معاون دانشگاه در جلسه شورای فرهنگی از مزایا و فواید مارکسیست می‌گوید، نمی‌دانم دیگر آزادی بیان را باید چه بنامیم؟

وی تصریح کرد: مسئولان دانشگاه خوارزمی در راستای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی هیچ اقدامی انجام ندادند؛ یک کرسی هم که برگزار شد که صفر تا ۱۰۰ آن را دانشجویان انجام دادند.

اسدپور گفت: رئیس دانشگاه می‌تواند از دانشجویان سوال کند که در چهار سال اخیر که چهار مسئول بسیج متفاوت در دانشگاه فعالیت داشتند، آیا برای کسانی که به نظام نقد داشتند یا نظر مخالف بیان کردند، مشکلی پیش آمده است یا نه؟

وی تصریح کرد: این در حالی است که در فضای دانشگاه انواع کانال‌های دانشجویی در فضای مجازی فعال هستند که به جز اطلاع‌رسانی اخبار دانشگاه، کانال‌هایی هم با عنوان دانشگاه خوارزمی فعالیت می‌کنند و فضای کاملا باز از نظر سیاسی دارند و تا به حال کسی به مدیران این کانال‌ها درباره محتوای منتشر شده در آن‌ها حرفی نزده است و آنان آزادانه مطالب خود را منتشر می‌کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 14خرداد 98، کد خبر: 768209، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین