پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۸۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
در جلسه‌‎ای که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و مسئولان سازمان امور راضی برگزار شد، ضمن بررسی دو طرح، دو لایحه و یک استفساریه در مورد اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی که از سوی نمایندگان مجلس و نیز هیئت دولت ارائه شده بود، با کلیات اصلاح این قانون موافقت شد.
شعار سال: مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس، سازمان امور اراضی، سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و راه و شهرسازی این لوایح و طرح‌های دریافتی را بررسی کنند و قانونی جامع در این حوزه تهیه و ضمن دریافت نظر سایر کمیسیون‌ها برای تصویب در مجلس ارائه شود.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی گفت: با توجه به وجود برخی نواقص و خلأ‌های قانونی در موضوع برخورد با تخلفات تغییر کاربری اراضی و موفق نبودن قانون فعلی در پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی هم هیأت دولت و هم نمایندگان مجلس بر آن شدند که در قالب ارائه لایحه و طرح، اصلاح این قانون را در دستور کار مجلس قرار دهند.

صفدر نیازی افزود: یکی از مسائلی که در قانون قبلی پیش‌بینی نشده و به‌عنوان خلأ قانون می‌توان از آن ذکر کرد عدم امکان برخورد با دلالان و بنگاه‌های معاملات اراضی کشاورزی است و برخورد قانونی محدود می‌شود به مالک یک قطعه زمین که فعل تغییر کاربری در آن به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: لزوم پیش‌بینی ردیف اعتباری در بودجه سالانه سازمان بدون اتکا به درآمد‌های دریافت شده از مجوز‌های صادره حفظ کاربری از دیگر ضروریات اصلاحی این قانون است و اینکه از حیث تشکیلات و نیروی انسانی به ویژه در استان‌ها باید امور اراضی تقویت شود.

نیازی خاطرنشان کرد: اجرای قانون حفظ کاربری یک وظیفه مهم حاکمیتی است و اجرای موفق آن به یک عزم ملی و مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط با زمین بستگی دارد.

معاون ساماندهی و توسعه اراضی نیز به ارائه گزارش عملکرد کلی سازمان در حوزه‌های مختلف از جمله ساماندهی وتعیین تکلیف اراضی (رفع تداخلات) کاداستر، واگذاری، حفظ کاربری، یکپارچگی و ... در کمیسیون کشاورزی مجلس اشاره کرد.

فرید صیدی‌نژاد در این جلسه آمار عملکرد و اقدامات سازمان امور اراضی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی، واگذاری اراضی برای انواع طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی و کاداستر (حدنگاری) اراضی و روند سنددارشدن اراضی کشاورزی را برای اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تشریح کرد.

صیدی‌نژاد در این گزارش که به اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه شد از رفع تداخل  هفت هزار و ۹۶۱ پلاک از اراضی کشور به مساحت نه و نیم میلیون هکتار اراضی طی سال ۹۴ تا ۹۹ خبر داد که حاصل آن تثبیت حدود دو و نیم میلیون هکتار اراضی غیرملی بوده که به اراضی مستثنیات کشاورزان اضافه شده است.

معاون ساماندهی و توسعه اراضی گفت: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹ حدود ۱۳۷ هزار و ۸۸۶ هکتار اراضی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی واگذار شده است که تقریباً هفتاد درصد آن برای طرح‌های کشاورزی بوده است.

وی افزود: در بخش کاداستر نیز تهیه عکس‌های هوایی برای ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی صورت گرفته است که حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار ارتوفتو انجام شده و برای سه میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار نقشه تولید شده است و به میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور جانمایی نقشه‌ها صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: یکی از نکاتی که در حوزه کاداستر اراضی مطرح شد این بود که با توجه به محدودیت‌ها و موانع موجود بر سر راه اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی و کندی در پیشرفت آن، اعضای کمیسیون کشاورزی بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نیز همراه کردن مردم در اجرای این طرح برای سرعت بخشیدن به سنددار شدن اراضی کشاورزی و همچنین استفاده از ظرفیت موجود در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مورد تأکید قرار گرفت.

در این جلسه به سوالات و ابهامات نمایندگان مجلس پاسخ داده شد و بر ضرورت استقلال ساختار تشکیلاتی بخش امور اراضی و تقویت آن در واحد‌های استانی تأکید شد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سازمان امور اراضی کشور، تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۳۴۵، www.laoi.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین