پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۲۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
«رنجت بیور نه ود» یعنی «رنج‌ات بر باد نرود»، این دعای کرد‌ها در حق عزیزانشان است. اما پیرمرد قصه ما در همان سرزمینی که دعای رنج‌ات بر باد نرود، ورد زبان کوچک تا بزرگ است، رنج‌اش بر باد رفته و به اصطلاح کرد‌ها رنج بیور شده است.
شعار سال: افرادی ناشناس شبانه درختان باغش را قلع و قمع کرده‌اند و او اکنون مستاصل و گریان با صدای بریده بریده و لرزان در جلوی دوربین صداوسیما کردستان از رنج بیورش می‌گوید، از این که چگونه تیشه بر ریشه زندگی‌اش خورده و رنج هشت و نه ساله‌اش یک شبه بر باد رفته است. او با همان چشم‌های گریان و صدای لرزان جلوی دوربین از مسئولان ملتمسانه می‌خواهد، عاملان خانه خرابی‌اش را پیدا کنند.

چند روز پیش خبرنگار صدا و سیمای مرکز کردستان فیلمی دردناک از قلع و قمع باغی در یکی از روستا‌های استان کردستان را در فضای مجازی منتشر کرد. در فیلم باغداری میان‌سال از اهالی روستای «سو» سنندج پریشان و گریان از جزئیات قطع ۲ هزار و ۳۰۰ اصله درخت مثمر ۹ ساله‌اش سخن می‌گوید. براساس ویدیوی منتشر شده درختان این باغ در روستای سو در نزدیکی سد گاوشان حدود ساعت دو یا سه بامداد به دست فرد یا افرادی ناشناس قطع شده‌اند،
 
صاحب باغ می‌گوید: کارشناسان ارزش درختان قطع شده را پانصد و نود میلیون تومان برآورد کرده‌اند.

بازتاب فیلم قلع و قمع باغی در سنندج

فیلم منتشر شده از سخنان باغدار سنندجی با بغض و صدایی لرزان در فضای مجازی چنان غم‌انگیز و دردناک است که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. تلخی این فیلم آن چنان زیاد است که کمتر کسی می‌تواند بی‌تفاوت از کنار آن رد شود و به آن واکنش نشان ندهد. به‌همین دلیل بسیاری با پست و توئیت‌های خود در فضای مجازی خواهان برخورد با مسببین حادثه شده‌اند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از جمله افرادی است که نتوانسته بی‌تفاوت از کنار رنج بر باد رفته باغدار سنندجی عبور کند. وی به قلع و قمع درختان باغ خدامراد زارعی واکنش نشان داد و در صفحات اجتماعی‌اش نوشت: «قطع ۲۳۰۰درخت یک باغدار زحمتکش سنندجی را امروز در سایت خبرگزاری فارس دیدم، به شدت متاثر شدم. امیدوارم نهاد‌های متولی محیط زیست چشم بر این جنایت نبندند. از نیروی انتظامی و قوه قضائیه هم انتظار داریم برای شناسایی و مجازات عاملان این جنایت اقدام عاجل نمایند.»

قطع درختان باغ، جنایت و فاجعه زیست محیطی است

فرید ایوبی یکی از فعالان زیست محیطی استان کردستان قطع درختان باغ خدامراد زارعی را جنایت و فاجعه زیست محیطی دانست و گفت: «بیشتر ساکنان روستای سو و مناطق اطراف باغدار هستند و معاش آنان به محصولات کشاورزی و باغی وابسته است. بدیهی است قطع درختان باغ‌ها به معنای نابود کردن منبع درآمد و امرار معاش آنان است.»
 
وی افزود: «قطع درختان باغ این باغدار با هر هدف و انگیزه‌ای صورت گرفته باشد، برخورد با عوامل آن باید به‌صورت جدی در دستور کار نهاد‌های انتظامی و قضایی قرار بگیرد.

چرا که فرد یا افرادی که مرتکب این عمل غیرانسانی شده‌اند، فقط به باغدار صدمه نزده‌اند بلکه به‌اقتصاد استان، سبد غذایی مردم و همچنین محیط زیست نیز آسبب رسانده‌اند و برخورد با آنان باید به صورت یک مطالبه عمومی مطرح شود؛ چرا که تبعات منفی این اقدام فقط دامن باغدار را نمی‌گیرد بلکه عموم مردم استان از آن متاثر می‌شوند.»

این فعال محیط زیست در مورد ادعای جهاد کشاورزی استان کردستان که تعداد درختان مثله شده را ۶۰۰ اصله نهال عنوان کرده است، گفت: «جهاد کشاورزی استان معتقد است در ارائه آمار اولیه که باغدار و خبرنگار صدا و سیمای کردستان گفته بودند ۲۳۰۰ درخت قطع شده است اغراق و بزرگ‌نمایی صورت گرفته است و ماجرا این است که ۶۰۰ اصله نهال از بین رفته است.»
 
وی ادامه داد: «حتی با فرض درست بودن ادعای جهاد کشاورزی استان، این موضوع از تلخی ماجرا کم نمی‌کند، چرا فقط تعداد درختان مطرح نیست، بلکه تیشه برداشتن و بر ریشه زندگی مردم زدن قساوت قلب می‌خواهد و کسی که قسی‌القلب باشد، می‌تواند فردی خطرناک نه فقط برای محیط زیست، بلکه برای جامعه انسانی نیز باشد و این‌گونه افراد نباید درجامعه آزادانه و بدون پاسخگویی رها شوند.»

ایوبی در مورد زمزمه‌‎هایی که در مورد تعمدی بودن قطع درختان شنیده می‌شود، تصریح کرد: «برخی قطع درختان باغدار سنندجی را تعمدی می‌دانند و حتی می‌گویند شاید خود باغدار با هدف تغییر کاربری اقدام به‌قطع درختان باغ خود کرده است. در این زمینه باید بگویم در تحقیقاتی که چند روز اخیر انجام داده‌ابم، این احتمال بسیار ضعیف و دور از ذهن است، بدون شک روز‌های آینده ابعاد ماجرا بیشتر آشکار می‌شود. اما اگر این‌گونه هم باشد برخورد با عوامل آن هرکسی و با هر انگیزه‌ای که باشد مطالبه مردم است و باید به این امر رسیدگی شود.»

برخورد با عوامل حادثه مطالبه عموم است

لازم به‌ذکر است خدامراد زارعی، صاحب باغ به‌دلیل قطع درختان ثمردار باغ خود به پلیس مراجعه کرده و پرونده‌ای نیز در این زمینه تشکیل شده است. با وجود این که باغدار و صداوسیمای کردستان تعداد درختان قطع شده را ۲۳۰۰ اصله درخت اعلام کرده‌اند، اما معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفته که آمار اعلام شده صحیح نیست و درختان قطع شده ۶۰۰ اصله نهال بوده است واین شائبه وجود دارد تعمدی باشد چرا که به گفته برخی این کشاورز سنندجی گویا چند سال قبل درخواست تغییر کاربری بخشی از باغ خود را داشته که مورد قبول واقع نشده است.
 
محمدصالح احمدی در رابطه با جبران خسارت این باغ‌دار گفته است: «باتوجه به این‌که فصل کاشت نهال تمام شده است، با یکی از نهالستان‌های شهرستان دماوند هماهنگی شده است تا ۵۰۰ نهال گلدانی هلو را در اختیار این باغدار قرار دهند، البته به‌شرطی که خود باغدار مشارکت کند و اقدام به ریشه‌زدایی درختان قطع شده کند، اما این باغدار عنوان کرده است که هلو نمی‌خواهد و باید به او نهال گردو بدهند.»

با وجود گذشت چند روز از قطع درختان باغی در سنندج هنوز ابهاماتی در مورد عاملین و انگیزه اقدام به این عمل وجود دارد. بدون تردید روز‌های آینده ابعاد ماجرا بیشتر آشکار می‌شود و از ابهامات آن کاسته می‌شود. اما آنچه بدیهی است قلع و قمع درختان با هر هدف و انگیزه‌ای و به‌دست هر شخصی که صورت گرفته باشد، از زشتی ماجرا نمی‌کاهد و رسیدگی به آن مطالبه‌ای است که بدون تردید عموم مردم خواهان آن هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از قطره، تاریخ انتشار ۲۸ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۱۰۳۶۶، www.ghatreh.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
0
دیگه نمیشه پیدا کرد عاملین این کار را
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین