شعار سال: سیاستهای لنگان بخش کشاورزی از یکسوی و از دیگر سوی افزایش هزینههای تولید کشاورزی خارج از توان مالی بخشی از کشاورزان در چند سال گذشته شرایطی را رقم زده است تا در برخی از استانها بخشی از بهرهبرداران کشاورزی از عرصه تولید کشاورزی خارج شدهاند و بهنوعی ساختار واحدهای کشاورزی از منظر تولید دچار تغییر شده است.
در چنین شرایطی پدیدهای به نام کشت فرا استانی توسط بخشی از تولیدکنندگان بزرگ دارای توان مالی لازم از استانهای دیگر بهویژه در استانهایی بهعنوان مقصد کشت فرا استانی شکل گرفته است که دارای زمینهای کشاورزی بزرگ و البته منابع آبهای سطحی و زیرزمینی بالا برای اجاره و شرایط آب و هوایی مناسب میباشند.
در این راستا کشاورزان بزرگ از استانهای بزرگ بهویژه تهران، اصفهان، شیراز و خراسان اقدام به اجاره زمینهای کشاورزی استانهایی مانند کرمان، کرمانشاه و خوزستان کردهاند تا اقدام به تولید محصولات کشاورزی مختلف ازجمله سیبزمینی، پیاز و صیفیجات در فصل و خارج از فصل نمایند.
اما داستان کشت فرا استانی بهرغم نقش بسیار مهمی که در تأمین امنیت غذایی میتواند داشته باشد از ابعاد دیگر محل تأمل است. به بیان دیگر، اگرچه کشت فرا استانی دارای کارکردهای مثبت در چارچوب تأمین امنیت غذایی و استفاده از منابع موجود استانی دارد، اما ورای کارکردهای مثبت، به دلیل عدم ورود نهاد عالی کشاورزی به داستان و نظاممند کردن آن، دارای کارکردها و پیامدهای منفی بسیاری است که بخشی از این کارکردهای منفی به بخش محیط زیست و منابع پایه کشاورزی ارتباط پیدا میکند و بخش دیگر آن به طور مستقیم بر سلامت انسانی اثرگذار است.
به بیان دیگر، عدم مداخله برای قانونمند کردن کشت فرا استانی، چالشها و مسئلههایی را رقم زده است که خود مجدداً نیازمند مدیریت خواهد بود و به نوعی به انبوه مسئلههای کشاورزی موجود، مسئلههای جدیدتر و شدیدتر و در مقیاسی گستردهتر اضافه شده است. این کارکردهای منفی بهطور خلاصه عبارتاند از:
۱. استفاده بیرویه از منابع آبی.
۲. استفاده بیرویه از منابع پایه خاک.
۳. آلودگی آبهای زیرزمینی.
۴. آلودگی خاک.
۵. تولید محصولات آلوده
۶. تولید هزینه برای سلامت انسانی
۷. تغییر نظام بهرهبرداری زمین (کشت متراکم)
۸. توسعه عدم تعادل در بازار محصول
با توجه به پیامدهای منفی بالا، به طور خلاصه میتوان گفت که با توجه به اجاره چندساله زمین، تولیدکننده حداکثر بهرهبرداری را از منابع آبی خواهد داشت تا بالاترین تولید را داشته باشد. این فرایند علاوه بر تخلیه منابع آبی، خسارتهایی را در سالهای بعد به منابع آب زیرزمینی از بعد شوری و سایر ویژگیهای آب مانند هدایت الکتریکی وارد میکند که یا غیرقابلجبران بوده و یا جبران آن هزینههای بالایی را بر بخش کشاورزی و مالک زمین تحمیل خواهد کرد.
بهرهبرداری بیرویه از خاک از پیامدهای منفی کشت فرا استانی است که سبب میشود بهرهبرداری به مرز استثمار خاک برسد و عملاً نوع بهرهبرداری از خاک و استفاده از کودهای شیمیایی شرایطی را رقم میزنند که به تخریب ساختمان خاک و در نتیجه کاهش پتانسیل آن در سالهای بعد منجر خواهد شد. نتیجه اینکه اراضی حاصلخیز کشاورزی به اراضی حاشیهای و غیرقابل استفاده برای کشاورزی تبدیل میشوند بهگونهای که اصلاح خاکهای تخریبشده نیازمند هزینههای بالایی است که در بیشتر اوقات فراتر از بهای اجاره زمین خواهد بود و در این داستان مالک زمین تنها زیان کننده نهایی این نوع قرارداد کشاورزی خواهد بود.
استفاده بیرویه از کودها و سموم شیمیایی برای دستیابی به تولید بالاتر و کاهش خسارات ناشی از آفات و بیماریهای گیاهی، باعث آلودگی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی میشوند که علاوه بر سلامت جانداران، سلامت انسانها را مورد تهدید قرار میدهند. استفاده از کودهای شیمیایی یکی از زمینههای اصلی تولید آلودگی خاک است که عملاً از یکسوی سلامت انسان را تهدید خواهد کرد و از سوی دیگر، بر جذب مواد موردنیاز گیاه تأثیر منفی میگذارد.
عملکرد تولیدکننده در استفاده از کودها و سموم شیمیایی بیش از توصیههای کارشناسی زمینههای آلودگی محصولات تولیدی بهویژه محصولاتی مانند پیاز، سیبزمینی و صیفیجات را فراهم میآورد به گونهای که مقدار مواد باقیمانده شیمیایی بیش ازحد استاندارد خواهد بود که دو اثر را رقم خواهد زد: تهدید سلامت انسانی از بعد ابتلا به انواع بیماریها و افزایش ضایعات محصولات کشاورزی و کاهش زمان انبارداری آنها.
افزایش بیماریهای انسانی به نوبه خود هزینههای بهداشتی زیادی را بر مصرف کنندگان محصولات کشاورزی و درنتیجه بر بخش بهداشت و درمان کشور وارد میکند. توسعه غیرنظاممند کشت فرا استانی موجبات تغییر نظام بهرهبرداری از زمین (کشت متراکم) و عدم اعمال تناوب و آیش را فراهم میآورد که خود از یکسوی سبب استفاده بیرویه از منابع آبوخاک میشود و از سوی دیگر، به دلیل افزایش تولید، به رخداد عدم تعادل در عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی کمک میکند که از این فرایند کشاورزان خردهمالک بیشازحد دچار زیان میشوند.
ورای همه اینها در فرایند انتخاب نمونههای کشاورزی نیز اختلال ایجاد مینمایند به گونهای که کشاورزان دوستدار زمین و محیط زیست به عنوان منابع باارزش تولید پایدار، کمتر در دایره بهترینها قرار میگیرند، زیرا دارای تولید حداکثری نیستند. به همین دلیل لازم است علاوه بر بُعد کمی تولید، کیفیت تولید محصولات کشاورزی به عنوان یک شاخص مهم در انتخاب کشاورزان نمونه موردتوجه قرار گیرد.
آنسوی داستان کشت فرا استانی با همه مزیتها، گذار از پیامدهای منفی مترتب بر آن است که خود نیازمند بازنگری در کشت فرا استانی و توسعه غیرنظاممند آن است. در این راستا به نظر میرسد کشت فرا استانی نیازمند تدوین پروتکل سیاستی- قانونی ویژهای است تا همه تولیدکنندگان بزرگ که در استانهای دیگر اقدام به تولید محصولات کشاورزی مینمایند آن را به عنوان یک میثاقنامه قانونی کشاورزی موردتوجه قرار دهند. در این پروتکل که میتواند به توسعه نظاممند و قانونی کشت فرا استانی منجر شود، لازم است مجموعه الزامهای زیر برای برونرفت از چالشهای پیشگفته مدنظر قرار گیرد:
الف- قانونمند و نظاممندسازی قراردادهای اجاره واحدهای کشاورزی بین مالک و مستأجر
با توجه به مبانی اجاره واحدهای کشاورزی بهمنظور پیشگیری از پیامدهای منفی کشت فرا استانی لازم است اجاره نامههای واحد با ذکر جزئیات لازم در ارتباط با مدت اجاره، میزان اجاره، نوع منابع در اختیار مستأجر، نوع سرمایهگذاری مستأجر، نحوه استفاده از منابع پایه آبوخاک و تعداد دفعات بهرهبرداری و موارد دیگر که بهطور مستقیم با مزرعه ارتباط پیدا میکند، تنظیم شود تا مبنای عملیاتیسازی قرار گیرد و مستأجر در ارتباط با عملکرد خود در مزرعه به جهت اثرگذاری بر منابع آبوخاک و سایر کارکردهای تأثیرگذار بر مزرعه و نیز بر واحدهای کشاورزی مجاور و سلامت انسانی پاسخگو باشد.
ب- قانونمندسازی کشت فرا استانی و حد و دایره گسترش آن
به لحاظ مبانی کشاورزی، لازم است میزان مجوز برای کشت فرا استانی از سوی نهادهای کشاورزی استانی به جهت میزان کشت فرا استانی نسبت به کشت توسط بهرهبرداران بومی استان (درصد سطح از کل سطح زیر کشت) و مناطق دارای پتانسیل لازم بدون کارکردهای منفی مشخص شود. این رویکرد در نظاممندسازی کشت فرا استانی و ضرورت و یا عدم ضرورت توسعه آن مؤثر خواهد بود.
ج- قانونمندسازی نظام بهرهبرداری از منابع آبوخاک و استفاده از نهادههای تولید
علاوه بر ثبت نظام بهرهبرداری از منابع آبوخاک در چارچوب اجارهنامه، لازم است مجوزهای لازم برای بهرهبرداری از این منابع از نهادهای تخصصی اخذ شود و نظارت کافی بر عملکرد تولیدکنندگان در چارچوب کشت فرا استانی صورت گیرد. همچنین در این چارچوب لازم است علاوه بر توصیه به استفاده از نهادههای شیمیایی در حد مجاز نظارت کافی بر میزان مصرف و بهویژه نظارت کافی بر محتوای باقیمانده مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی صورت گیرد تا پیامدهای محیط زیستی و سلامت انسانی استفاده از نهادههای کشاورزی کاهش یابد و از افزایش ضایعات محصولات کشاورزی در دوره انبارداری نیز جلوگیری شود.
د- تدوین الگوی کشت متناسب با تقاضای بازار در سطح ملی و استانی
یکی از موضوعات مهم در کشت فرا استانی عملکرد در چارچوب الگوی کشت ملی و استانی است که لازم است موردتوجه تولیدکننده قرار گیرد. به همین دلیل یک نسخه از قرارداد اجاره کشاورزی در کشت فرا استانی باید به سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال شود تا جهاد کشاورزی الگوی کشت پیشنهادی را به تولیدکننده ارائه دهد تا تولید در این چارچوب صورت گیرد، زیرا در صورت عدم رعایت الگوی کشت و حرکت بر مدار کشت محصولات با ارزش بالا و یا کشت محصولات کشاورزی خاص، علاوه بر برهم خوردن نظام تأمین امنیت غذایی و بازار محصولات کشاورزی، موجبات استفاده بیرویه منابع پایه بهخصوص آب را فراهم خواهد آورد.
ه- تدوین استاندارد تولید محصولات کشاورزی به لحاظ کیفی و نظارت مستمر در واحدهای کشاورزی با قرارداد کشاورزی فرا استانی
با توجه به اثرات پیشگفته راجع به پیامدهای محیط زیستی و سلامت انسانی و نیز تأثیر استفاده از نهادههای شیمیایی بر میزان ضایعات که خود بهنوعی اتلاف منابع تولید محسوب میشود لازم است استانداردهای کیفی تولید بهویژه در حوزه باقیمانده مواد شیمیایی مانند نیترات موردتوجه جدی بخش نظارت مواد غذایی و نهاد کشاورزی قرار گیرد. در این خصوصی کلینیکهای گیاهپزشکی و کنترل کیفی صنایع غذایی میتوانند کمککننده باشند تا از این مسیر سلامت مواد غذایی تضمین شود و تولیدکننده از مدار نظارت خارج نشود. با توجه به میزان آلودگی محصولات کشاورزی میتوان جریمههایی را بر واحدهای تولیدکننده وضع کرد تا اقدام به اصلاح فرایند تولید محصولات کشاورزی در سالهای بعد نمایند.
و- لحاظ شاخص کیفیت محصول در مبانی تعیین قیمت تضمینی و بازاری
بهمنظور حفظ سلامت انسان و محیط زیست علاوه بر جریمه مستقیم ذکر شده در بند پیشین، لازم است در حوزه معیارهای قیمتگذاری محصولات کشاورزی (تضمینی و بازاری)، کیفیت محصولات کشاورزی به جد مورد توجه قرار گیرد. این رویکرد میتواند علاوه بر حفظ بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی و جلوگیری از هزینههای بازگشت محصولات، در گرایش تولیدکنندگان به تولید محصولات کیفی و سلامتمحور برای دریافت قیمتهای بالاتر تأثیر بسزایی داشته باشد. این رویکرد، به طور غیر مستقیم بر بهبود سلامت آب و خاک نیز اثرگذار خواهد بود.
امید اینکه پروتکل سیاستی- قانونی کشت فرا استانی به عنوان یک ضرورت جدید مورد توجه نهاد عالی کشاورزی و سایر نهادهای متولی قرار گیرد تا از رخداد پیامدهای منفی و تشدید آنها در آینده از ابعاد مختلف استفاده از نهادههای پایه، سلامت محیط زیست، سلامت انسانی و ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری شود و تولیدکنندگان فعال در حوزه کشت فرا استانی در چارچوبی قانونمند و نظاممند به تولید محصولات کشاورزی اقدام نمایند.
محمد قربانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال معجزه توسعه