پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۹۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
در خصوص بررسی نقد مدیریت شهری، محمدآرتامهر کارآفرین و از فعالان اقتصادی، نقطه نظرات خود را مطرح کرده و می‌گوید: «یکی از دغدغه‌های من عقب ماندگی‌های شهر در بعضی حوزه‌های تخصصی بود که با توجه به تجربه شهر‌های دیگر، در شهر ما این عقب ماندگی‌ها به خوبی نمایان است.» در ادامه گفته‌های او را می‌خوانید.
شعار سال: محمد آرتامهر متولد ۱۳۶۰ در محله پل عراق رشت که دوران دانش آموزی خودم را در مدارس شهید نجفی و شهید بهشتی رشت گذراندم و در سال ۷۹ با یکی از رتبه‌های برتر کنکور در رشته عمران وارد دانشگاه شدم. همچنین سابقه بازی فوتبال در تیم‌های نوجوانان و جوانان سپیدرود را دارم. پس از فارغ التحصیلی با توجه به بورسی که از وزارت نیرو دریافت کردم، سه سال در واحد بحران‌های طبیعی در صنعت وزارت نیرو مشغول بودم. سال ۸۸ مجموعه خصوصی خودم را با ۵ پرسنل در خیابان لاکانی رشت تاسیس کردم که این شرکت در حوزه خدمات بانکی فعال بوده و در حال حاضر با بیش از صد و بیست پرسنل با ۲۲ بانک مشغول خدمات رسانی است. در سال ۹۲ به عنوان مشاور شرکت سرمایه گذاری غدیر در حوزه برق و انرژی مشغول فعالیت شدم و در سال ۹۳ نیز به عنوان مدیرعامل هولدینگ برق و انرژی سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح در حوزه انرژی ادامه فعالیت دادم. در سال ۹۵ به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی پیوستم و به عنوان معاون بازرگانی شرکت صنعتی لطیف منصوب شدم.

در تجربه‌ای که در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی داشتم شرکت چوب و کاغذ ایران (چوکا) به دلیل قرابتش به محل زندگی ام من را جذب کرد و در آن جا به عنوان معاون بازرگانی مشغول به کار شدم.

من همیشه علاقه‌مند بودم که در این استان فعالیت‌هایی را داشته باشم که جمعی از جوانان استان مان بتوانند مشغول به کار شوند. با وجود این که پیشنهادات خوبی از دیگر استان‌ها داشتم به دلیل علاقه به زادگاه خودم سعی کردم در این شهر به کارآفرینی خود ادامه دهم و برای همین سعی کردم مجموعه خصوصی خودم شرکت تجارت پارس الکترونیک را گسترش دهم و خوشحالم که کارکنان نسبتا زیادی در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

هوشمندسازی در شهر باید سریع اتفاق بیفتد

یکی از دغدغه‌های من عقب ماندگی‌های شهر در بعضی حوزه‌های تخصصی بود که با توجه به تجربه شهر‌های دیگر، در شهر ما این عقب ماندگی‌ها به خوبی نمایان است. در حد امکان طی سال‌های گذشته طی ارتباطاتی که با برخی مدیران کلانشهر رشت داشتم سعی کردم مواردی که گره گشا باشد و یا مسیر جدیدی را برای مدیریت شهری باز کند با آن‌ها در میان بگذارم. ولی طی سال‌های گذشته به دلیل عدم همگرایی که در مدیریت شهر وجود داشت اغلب پروژه‌ها به ویژه پروژه‌های نوین شهری چندان با اقبال مواجه نبود؛ بنابراین این رویا را در ذهن خودم داشتم که اگر ممکن شد که یکی از پایه‌های تصمیم گیری در شهر باشم از تجربه و تخصص خودم برای پیشبرد پروژه‌هایی که می‌تواند تاثیر مثبت در زندگی شهروندان داشته باشد را به اجرا بگذارم. زیرا معتقدم هوشمندسازی می‌تواند یکی از مبادی درآمدی برای هرکدام از خانواده‌ها در شهر‌ها باشد.

شما در طول دوره شیوع کرونا مشاهده کردید که نیاز به دورکاری و هوشمندسازی تا چه اندازه احساس می‌شود. متاسفانه زیرساخت‌ها در این شهر چندان جدی گرفته نشد و شاید برای همین ما مشکلات زیادی را شاهد هستیم. دستور دورکاری کارکنان را می‌دهند، در حالی که به کارمندانشان نیاز دارند. خب مشخص است که چنین رویه‌ای تنها یک شوآف و تبلیغات است.

مفهوم شهر هوشمند، در طول زمان دچار تغییرشده و هم گام شدن با این تغییرات در فرایند شهرسازی ضروری است. این رویه جدید اثرات قابل توجهی در فرم و فرآیند مدیریت شهری خواهد داشت. بروکراسی سنگین اداری و فرایند پیچیده تقنینی گاه در تضاد با چنین رویکردی است. اما می‌توان وعده داد ظرف مدت شش ماه بستر‌های اولیه این کار در شهر رشت آغاز شود تا بسیاری از مراجعات حضوری در سطوح ادارات کاهش پیدا کند. مدیریت شهری اگر همین یک کار را در اولویت خود قرار دهد یک گام اساسی برای اعتمادسازی شهروندان برداشته است.

کاهش اختیارات اعضای شورا به دلیل عملکردشان است

می‌توان قبول کرد که اختیارات اعضای شورای شهر در طول زمان کاهش پیدا کرده است که بخش عمده‌ای از آن به دلیل عملکرد خود اعضای شورا است. البته دولت‌ها هم به فراخور موقعیت در کاهش این اختیارات نقش اساسی داشته اند. با این حال نمی‌توان این بهانه را قبول کرد که اعضای شورا از مواهب شورا استفاده کنند و منافع شهر را بازیچه اقدامات خود کنند و بعد بگویند که اختیاری ندارند. مردم و افکار عمومی این امر را نمی‌پذیرند. ما شاهد از بین رفتن اعتماد عمومی و عدم اقبال چهره‌های جدید و کارشناس برای حضور به شورا هستیم و این یک فرصت سوزی بزرگ است.

تصمیمات قهوه خانه‌ای در مدیریت شهری

یکی از مشکلات بزرگ حوزه مدیریت شهری نفوذ افراد سودجو در تصمیمات مدیریتی است که از آن می‌توان با تصمیمات قهوه خانه‌ای یاد کرد که شاهد عدم ثبات عمر مدیریتی مانند شهرداران هستیم. ما طی چهارسال گذشته ۵ شهردار متفاوت را در رشت دیدیم. معمولا مدت زمان بازدهی پروژه‌های مختلف در سیستم اداری کشور سه سال تعریف شده که با توجه به عدم اطمینان مدیران مختلف ما برنامه‌ها را به صورت مقطعی تعریف می‌کنند و مشخص است که خیلی از مشکلات عمده شهر ادامه پیدا می‌کند و به مدیران بعدی منتقل می‌شود. از جای دیگر هم مجبورند شوآف داشته باشند که فلان پروژه‌ای که حداقل پنج سال دیگر نیاز است را طی شش ماه درست کرده ایم که مشخص است که چنین چیزی امکان پذیر نیست. خب مردم هم حق دارند ناراضی باشند.

گارد مدیران در برابر تغییرات سبک مدیریتی

دنیای جدید نیازمند تغییر در سبک مدیریتی است. شما با بعضی مدیران صحبت می‌کنید متوجه گارد آن‌ها در برابر تفکرات جدید می‌شوید. همین عاملی است که بسیاری از اتفاقات بزرگ در این شهر ایجاد نمی‌شود. حتی پروژه‌ای مثل پیاده راه رشت نیز با ضعف‌های بزرگ و بدون حل گره‌های ترافیکی ایجاد می‌شود.

شکست انحصارات با ورود کارآفرینی به مدیریت شهری

شکستن انحصارات مختلف در برخی از حوزه‌های اقتصاد شهری می‌تواند انگیزه‌های مدیریت شهری برای حرکت به سمت تبدیل شدن به یک شهر کارآفرین را فراهم کند. توجه به معیشت مردم از طریق بهبود فضای کسب و کار و کارآفرینی باید در اولویت مدیریت شهری باشد و در این زمینه فرصت خوبی است که بتوان از افرادی استفاده کرد که در این زمینه خلاقیت‌هایی را ایجاد می‌کنند. رشت در حال حاضر یک شهر کارآفرین نیست. ولی کارآفرینان زیادی را داریم که می‌توانند انگیزه‌های جدیدی را در شهر خلق کنند. این ساختار کهنه و فرسوده که حتی تشکیل جلساتش هم مربوط به دهه‌های قبل است باید هرچه سریعتر کنار گذاشته شود، ما از مردم باید بخواهیم به جای چنین رویکرد‌هایی که فلان عضو حزب به واسطه وابستگی به فلان شخص مهم پست بگیرد، خودشان وارد میدان شوند و رویکرد نوینی را شاهد باشیم که حداقل چهارسال دیگر بگوئیم این کار جدید صورت گرفته است. معتقدم در این شهر کار لازم صورت نمی‌گیرد مگر اینکه این رویکرد تغییر کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از گیل خبر، تاریخ انتشار: ۲۷اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: gilkhabar.ir، ۴۶۹۳۴۷
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
0
اختیاری شورا برای عملکرد ضعیف کاهش یافته حال چطور می توان به هوشمند سازی امیدوار بود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین