پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۱۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
انتظار می‌رفت سامانه «کابوک» علاوه بر خلع ید افراد سود جو از بازار، روند دسترسی مردم به مرغ را تسهیل کند، اما مشاهدات میدانی حاکی از تشکیل صف و تجمع شهروندان مقابل مغازه‌های فروش مواد پروتئینی است.

  شعار سال:کارکرد سامانه «کابوک» که اپلیکیشن و سایت آن نیز راه اندازی شده، به این صورت است که افراد خریدار می‌بایست براساس برگه نصب شده روی شیشه فروشگاه‌ها، کد مغازه‌ای که از آن خرید می‌کنند به علاوه مقدار مرغ مورد نیاز خود به کیلوگرم را به یک شماره پیامکی ارسال کنند تا پس از دریافت پیامک تأیید و نشان دادن آن به صاحب مغازه خرید خود را تحویل بگیرند.
 
نمونه ارسال و دریافت پیامک به سامانه مذکور را در تصاویر زیر می‌بینید:
 


 
سالمندان و افرادی که تلفن همراه ندارند چگونه مرغ بخرند؟
 
فرآیند دریافت مرغ براساس این روند پیش بینی شده از سوی نهادهای متولی دچار اشکالاتی است که اعتراض مردم را در پی داشته است.
 
نخست آنکه بسیاری از افراد مراجعه کننده به درب مغازه‌ها، سالمندانی هستند که سواد کافی و یا تلفن همراه ندارند بنابراین نمی‌توانند از فروشگاه مرغ تهیه کنند و نهادهای مربوطه هیچ پیش بینی برای این امر نکرده‌اند مگر آنکه افراد سالمند یا بی سواد همراه با یک نفر دیگر از اعضای خانواده برای خرید مرغ اقدام کنند.
 
نکته دیگر آنکه، از خریدار درخواست شده مقدار مورد نیاز مرغ به کیلوگرم در پیامک ارسالی نوشته شود که پیش بینی میزان کیلوگرم مرغ برای خریدار چندان ممکن است و معمولاً افراد مرغ را به تعداد خریداری می‌کنند؛ در نتیجه فروشنده به طور ثابت از همه خریداران می‌خواهد مقدار مشخصی به طور مثال ۶ کیلوگرم مرغ را در پیامک بنویسند و در نهایت بنا به درخواست خریدار یک یا دو عدد یا تعداد بیشتری مرغ را به فرد می‌فروشد.
 
این مسئله قطعاً فرآیند نظارت بر میزان خرید و فروش محصول در مغازه‌ها را برای متولیان دچار مشکل و اشتباه می‌کند که می‌بایست پیش از راه اندازی سامانه در رابطه با آن پیش بینی می‌شد.


 سامانه‌ای که پاسخ نمی‌دهد!
 
مشکل دیگری که مردم با آن مواجه بودند، مدت زمان طولانی دریافت پاسخ پیامک و یا اساساً عدم دریافت پاسخ است؛ به گونه‌ای که منجر به تشکیل صف و تجمع در مقابل مغازه‌ها شد و این خود خطر ابتلای به کرونا از یک سو و از سوی دیگر اتلاف زمان افراد را به دنبال دارد و همین موضوع منجر به اعتراض شهروندان شده است.
 
نادیده گرفتن مسئله سهولت دسترسی و خرید مردم از فروشگاه‌های عرضه مرغ
 
نکته دیگر آنکه هر یک از افراد یک خانواده می‌توانند تنها با ارسال یک کد به شماره پیامکی مرغ خریداری کنند، در نتیجه همچنان امکان سو استفاده افراد وجود دارد و سامانه «کابوک» چندان در بستن دست افراد سودجو موفق نخواهد بود!
 
سهولت دسترسی و خرید مردم از فروشگاه‌ها مسئله‌ای است که در سامانه طراحی شده از سوی نهادهای ذی ربط مورد غفلت قرار گرفته است. به هر روی نصب یک اپلیکیشن برای خرید مرغ چندان مورد اقبال همه افراد جامعه نیست و مردم ترجیح می‌دهند برای ثبت خرید خود پیامک بدهند و مدتی در تجمع مقابل مرغ فروشی‌ها معطل بمانند!
 

عظیم دادگر مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان پیش از این در سخنانی گفته بود: سازمان جهاد کشاورزی لرستان با همکاری دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، طراحی سیستم «کابوک» را برای رصد و نظارت بر توزیع گوشت مرغ انجام داده است.
 
وی با بیان اینکه با استفاده از این سامانه مرغ را با مرغ شمار تحویل کشتارگاه می‌دهیم و گوشت وزن شده تحویل عامل پخش می‌شود، تصریح کرد: با استفاده از این سیستم، از قدم اول تولید گوشت مرغ را با ثبت سامانه پیش می‌رویم و نهایتاً هم خرده فرش در سطح عرضه هم باید اطلاعات گوشت دریافتی و فروش خود را ثبت کند.
 
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه بهره گیری از این سامانه باعث می‌شود سطح دسترسی کنترلی برای دستگاه‌های نظارتی قابل قبول باشد، افزود: این سامانه روی موبایل هم نصب می‌شود تا در نهایت بتوانیم از فرآیند تولید گوشت مرغ استان مراقبت کنیم و میزان نیاز گوشت مرغ از دسترس مردم خارج نشود.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  مهر، تاریخ انتشار:   27تیر   1400، کدخبر: 5260803، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین