پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۲۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
خاوازی در بدو ورود به جهادکشاورزی و تصدی غیر شایسته سالارانه پست وزارتی (با وجود تمامی هشدار‌های داده شده ، رای اعتماد قانونی را گرفتند) ، وعده‌هایی داده که امروز نوبت بازخواست و محاکمه وی در دادگاه ملت و بخش کشاورزی است. از کلیه رسانه ها، تشکل‌های حقوقی، فعالان بخش، سازمان‌های نظارتی و بازرسی و حتی امنیتی کشور، درخواست پیگیری سطح تحقق وعده‌ها، مطالبه گری و پاسخگو نمودن ایشان را داریم. برای تسهیل در کار، عین وعده‌های نامبرده در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس، در ادامه متن منعکس شده است.
شعار سال: خاوازی در بدو ورود به جهادکشاورزی و تصدی غیر شایسته سالارانه پست وزارتی (با وجود تمامی هشدار‌های داده شده ، رای اعتماد قانونی را گرفتند) ، وعده‌هایی داده که امروز نوبت بازخواست و محاکمه وی در دادگاه ملت و بخش کشاورزی است. از کلیه رسانه ها، تشکل‌های حقوقی، فعالان بخش، سازمان‌های نظارتی و بازرسی و حتی امنیتی کشور، درخواست پیگیری سطح تحقق وعده‌ها، مطالبه گری و پاسخگو نمودن ایشان را داریم. برای تسهیل در کار، عین وعده‌های نامبرده در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس، در ادامه متن منعکس شده است.
 
کاظم خاوازی در جلسه صحن علنی مجلس که به منظور بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برگزار شده بود، گفته بود : یکی از برنامه‌های من، افزایش درآمد کشاورزان است؛ به این صورت که سود به صورت عادلانه بین اجزای مختلف زنجیره از تولید تا دسته بندی و فروش تقسیم شده و سهم تولیدکننده در فروش کالا از متوسط ۳۰ درصد کنونی به حداقل ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. وی ضمن انتقاد از نبود اطلاعات واقعی مدعی شده بود : همواره با گلایه کشاورزان برای فروش محصول و از دست رفتن زحمات آن‌ها مواجه هستیم؛ اگرچه بخشی از این نوسانات می‌تواند ناشی از حوادث طبیعی باشد، اما نبود اطلاعات واقعی همچون سطح زیر کشت و نبود داده‌های صحیح و به هنگام برای تصمیم گیری و سیاست‌گذاری یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق است.

خاوازی یکی از مهم‌ترین راهکار‌های رفع این معضل در کشور‌های با کشاورزی پیشرفته را سیستم‌های یکپارچه اطلاعات دانسته بود و بیان نموده : این سیستم ضمن تبادل داده در هر یک از حلقه‌های زنجیره، اطلاعات پایه حاکمیتی از جمله سطح زیر کشت را برای تصمیم‌گیری در اختیار فعالان حوزه‌های مختلف دولتی و غیردولتی قرار می‌دهد. وی اظهار امیدواری کرد که با بهره گیری ظرفیت‌های کشور، فاز اول این سیستم طی یک سال آینده راه‌اندازی شود.

خاوازی امنیت غذایی، حمایت از منابع انسانی بخش و حفاظت از منابع پایه را سه ماموریت اصلی وزارت جهاد کشاورزی دانسته و گفته بود: در بخش امنیت غذایی برای سه رکن تولید غذا، سلامت غذا و دسترسی غذا برای آحاد جامعه برنامه داریم. وی مدعی شده بود: برنامه خودکفایی گندم و شکر و خوداتکایی در برنج و دانه‌های روغنی را پیگیری کرده و برای جهش تولید روغن با ایجاد تنوع در سبد گیاهان روغنی، ارتقای سطح فناوری و دانش و بهبود مدیریت زنجیره برنامه‌های جدیدی داریم.

وزیر پیشنهادی وقت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وجود هسته‌های اولیه از مهم‌ترین عوامل موثر بر تولید است، معتقد بودند : در فرصت پیش رو برای تولید بذر‌های وارداتی ریل‌گذاری‌های اساسی کرده و با سیاست‌های حمایتی و بهره‌گیری از توان بخش خصوصی، تا پایان دوره دولت تامین داخلی بذر سبزی و صیفی را از ۲ درصد فعلی به حداقل ۲۰ درصد خواهیم رساند.

خاوازی تولید نهاده را دومین عامل محدود کننده تولید دانسته و گفته بود: تامین حداکثری بر پایه ظرفیت‌های داخل کشور با تمرکز بر علوفه‌های کم آب‌بر، ایجاد و تنوع بخشی منابع جایگزین و اصلاح فرمولازیسیون خوراک دام از جمله برنامه‌ها در این بخش خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه نظام توزیع کود نیازمند تحول است، بیان کرده بود: تا پایان دولت فعلی با حمایت بخش غیردولتی میزان خوداتکایی کود‌های فسفاته را از ۳۰ به ۷۰ خواهیم رساند. همچنین برای توسعه مکانیزاسیون از تجهیزات در تمام حوزه‌ها از جمله شیلات و دامپروری و گلخانه به منظور کاهش وابستگی کشور استفاده خواهد شد.

خاوازی با بیان اینکه آزادترین اقتصاد‌ها نیز موضوع امنیت غذایی را به نوسانات بازار نمی‌سپارند، تاکید کرده بود: حمایت از بخش کشاورزی بیش از پیش ضروری است که این حمایت باید هدفمند و دقیق در طول زنجیره ارزش باشد. وی همچنین افزایش پوشش بیمه کشاورزی به ویژه بیمه‌های پایه مانند سیل، تسریع پرداخت اعتبارات بانک کشاورزی، نوآوری در خدمات مالی با حضور استارتاپ‌های جهان و ایجاد تعامل بیشتر نهاد‌های مالی وابسته به بخش کشاورزی را از جمله برنامه‌هایش خواند.

وزیر پیشنهادی وقت جهادکشاورزی با اشاره به رشد صادرات گفته بود: به دنبال بازار‌های مطمئن برای صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی خواهیم بود که در این زمینه موافقتنامه اتحادیه اوراسیا قویا پیگیری می‌شود. خاوازی به لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های مغفول اشاره کرده و معتقد بود : هرچند از منابع آب و خاک بیش از اندازه استفاده کرده‌ایم، اما ظرفیت‌های مغفول بسیاری وجود دارد که بدون کمترین فشار بر این منابع می‌تواند موجب افزایش تولید شود.

وی با اشاره به رکن دوم امنیت غذایی یعنی سلامت غذا اظهار داشته: طبیعی است که همه درباره باقی مانده سموم و آلاینده‌ها در محصولات تولیدی حساس باشیم. از بعد خارجی نیز موضوع سلامت برای توسعه صادرات اهمیت دارد.

خاوازی اطمینان خاطر داده بود: در این حوزه اجرایی کردن نظام محصول گواهی شده، بهبود محتوای مواد غذایی در محصولات و پایش کیفیت محصولات را با قوت پیش می‌بریم.

خاوازی درباره دسترسی آسان آحاد جامه به عنوان رکن سوم امنیتی غذایی گفته بود: اختلاف قیمت محصول در کانون‌های تولید با مراکز فروش، یکی از موانع دسترسی مردم به غذای کافی است. در این راستا تلاش می‌کنیم با اصلاح نظام بازار و مشارکت محوری بخش خصوصی و استارتاپ‌های جوانی که عملکرد موفقی در بخش کشاورزی داشته‌اند، این بخش را بهبود دهیم.

وی حمایت از فعالان بخش کشاورزی، توجه به مسائل زنان روستایی، توجه به مسائل کوچ روستاییان در تامین نهاده‌ای مورد نیاز، مشارکت بهره‌بردارن در تصمیم‌گیری‌ها و جهت دهی بنیه کارشناسی به سمت حل مشکلات بخش کشاورزی را از دیگر برنامه‌های وزارت کشاورزی عنوان کرده بود.

بر اساس توضیحات ارایه شده، بنظر شما، ایشان تا چه میزان در تحقق شعار‌ها و برنامه‌های خود موفق بوده اند؟ چرا باید بخش کشاورزی بستری برای آزمون و خطای افرادی کم تجربه در اجرا باشد؟ کمیسیون کشاورزی مجلسی که به ایشان رای اعتماد داده است چرا روزه سکوت گرفته و حرفی برای گفتن ندارد؟ آیا قرار است منابع و منافع کشور را با این شیوه‌های انتصابات مسئله دار به باد بدهیم. شدیدا خواهان محاکمه ایشان نزد افکار عمومی، نهاد‌های تخصصی، سازمان‌های بازرسی و نظارتی هستیم.

ضمنا بعد از اتمام روند انتخاب کابینه دولت سیزدهم، افشاگری‌های خاصی در خصوص برخی از اتفاقات وزارتخانه در دوره تصدی وزارت آقای خاوازی خواهیم داشت. جناب خاوازی یادشان نرفته که رسانه و برخی گروه‌های تخصصی، از ابتدا برایشان پیغام همکاری و مساعدت بدون چشم داشت ارسال کرده بودند. پاسخ کجاست آقای وزیر پیشین؟ 
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
1
1
باید این کار را برای تک تک وزارتخانه ها انجام دهید. کشاورزی را رها کنید و به وزارت نفت بروید و صنعت و معدن، ببینید انجا چه خبرها که نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
0
1
اگه چهار نفر از این وزرا رو به محکمه ببرند، دیگه کسی جرات نمی کنه با هر سطحی از توانمندی ، پست های وزارتی و کلان رو بپذیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
0
0
بنظر شما فقط باید خاوازی محاکمه شود یا مدیران ارشد وزارت را هم باید محاکمه کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین