پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۹۴۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
به باور برخی از کارشناسان عرصه هنر‌های تجسمی، نقاشان قهوه‌خانه‌ای و تلاش آن‌ها برای زنده نگه داشتن روایت‌های حماسی و مذهبی، باعث به‌وجود آمدن دوره‌ی درخشانی در نقاشی مذهبی ایران شد؛ دوره‌ای که با درگذشت هنرمندان بنام این عرصه و ورود هنر به عرصه‌های مدرن، تا اندازه زیادی افول کرده و به سمت فراموشی می‌رود.
شعار سال: نقاشی قهوه خانه‌ای سبکی از نقاشی ایرانی است که با به تصویر کشیدن رویداد‌های مهم مانند جنگ، تعطیلات و رویداد‌های مذهبی انجام می‌شود. این هنر ریشه در سنت قصه‌گویی و عزاداری دارد که قرن‌ها قبل از تأسیس قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها، در ایران گفته شده بود.

آثاری که با این شیوه ارائه می‌شد؛ توسط هنرمندان آموزش ندیده نقاشی خلق شده است. قهوه خانه‌ها مکان‌هایی هستند که در آن افراد جدا از فعالیت‌هایی مانند خوردن و نوشیدن، با یکدیگر ارتباط گرفته و گاه با هم داستان می‌گویند. هنرمندان تحت تأثیر این داستان‌ها رویداد‌هایی که در آن محیط اجتماعی بیان می‌شوند را نقاشی می‌کنند. هنرمندان آثار خود را در قهوه خانه‌ها خلق کردند و دوباره آن‌ها را در قهوه خانه‌ها به نمایش گذاشته‌اند. حسین قوللرآغاسی و محمد مدبر به عنوان بنیانگذاران این هنر شناخته می‌شوند.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی از جمله
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین