پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۳۵۷۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان مجمع اقتصادی شرق گفت که یک رژیم مالیاتی بی سابقه برای تجارت در جزایر کوریل ایجاد و سرمایه‌گذاران به مدت ۱۰ سال از مالیات معاف می‌شوند. روسیه و ژاپن سالهاست که بر سر مسئله حاکمیت جزایر کوریل اختلاف دارند.
شعارسال: مجمع اقتصادی شرقی (EEF) از دوم تا چهارم سپتامبر (۱۱ تا ۱۳ شهریور) در محوطه دانشگاه فدرال شرق دور در ولادیوستوک در حال برگزاری است.

به گفته پوتین، نه تنها سرمایه گذاران روسی، بلکه سرمایه گذاران خارجی نیز می‌توانند از مزایای مالیاتی و گمرکی در جزایر کوریل استفاده کنند. وی تصریح کرد که سرمایه گذاران ژاپنی نیز می‌توانند از شرایط ترجیحی در جزایر کوریل برخوردار شوند.

رئیس جمهوری روسیه گفت این یک کار فوق العاده دشوار است، اما ما باید برای آن تلاش کنیم. پوتین تصریح کرد: «ما باید شرایط رقابتی را برای کار شرکای خود ایجاد کنیم و سرعت و کیفیت خدمات عمومی برای مشاغل موجود در اینجا باید در سطح جهانی رقابتی باشد.

پیش از این یوری تروتنف نماینده تام الاختیار رئیس جمهور روسیه در شرق دور گفته بود که دولت برای توسعه جزایر کوریل، یک منطقه مالیاتی رایگان برای حداقل ۱۰ سال ایجاد می‌کند. تروتنیف تأکید کرد که در طول مدت مزایا، شرکت‌ها توسط مقامات نظارتی بررسی نمی‌شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همچنین از عدم وجود پیمان صلح با ژاپن انتقاد کرد وی در این مجمع با اشاره به اصلاحیه قانون اساسی این کشور، که بیان می‌کند که فدراسیون روسیه تجزیه ناپذیر است و کوریل‌های جنوبی برای همیشه بخشی از روسیه هستند گفت: ما معتقدیم که فقدان چنین سندی در روابط ما مطلوب نیست.

سالهاست که روسیه و ژاپن قادر به انعقاد پیمان صلح در پی نتایج جنگ جهانی دوم نیستند. مشکل اصلی مساله مالکیت جزایر کوریل است. توکیو به معاهده شیمودا در مورد تجارت و مرز‌ها اشاره می‌کند که بین امپراتوری روسیه و ژاپن در فوریه ۱۸۵۵ منعقد شد.

در سال ۱۹۵۶، اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن بیانیه مشترکی را امضا کردند که بر اساس آن مسکو احتمال انتقال هابومای و شیکوتان را پس از انعقاد پیمان صلح بررسی می‌کرد. با این حال، مذاکرات بعدی به چیزی منجر نشد.

مسکو بار‌ها اعلام کرده است که حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد را موید این موضع خود می‌داند.

جزایر کوریل جنوبی شامل کوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیکوتان از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.

جزایر کوریل، همچنین دروازه ورود زیردریایی‌های روسیه به اقیانوس آرام است و اهمیت راهبردی نظامی برای این کشور دارد؛ ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر که پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو کشور قرارداد صلح امضا نکنند.

از نوامبر سال ۲۰۱۰ که «دمیتری مدودف» رییس جمهوری وقت روسیه از جزایر کوریل بازدید کرد، مناقشه توکیو و مسکو بر سر این جزایر وارد مرحله‌ای جدید شد.
 

حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۸۴۴۵۸۵۳۶، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین