پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۴۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
صدای آژیر خودرو‌های امدادی از انجام مأموریتی خبر می‌دهد که هر ثانیه تعلل و تأخیر در آن می‌تواند جان انسانی را به خطر اندازد، اما عجیب اینکه هنوز هم این صدا برای بسیاری بی‌معنا و بی‌اهمیت است.

شعار سال: صدای آژیر خودروهای امدادی از انجام مأموریتی خبر می‌دهد که هر ثانیه تعلل و تأخیر در آن می‌تواند جان انسانی را به خطر اندازد اما عجیب اینکه هنوز هم این صدا برای بسیاری بی‌معنا و بی‌اهمیت است.
 
چرا که نه مسیری باز می‌شود و نه حرکتی رخ می‌دهد!
 
با این حال وقتی خودروی امدادی بالاخره از میان انبوه خودروهای درهم گره خورده راهی برای عبور پیدا می‌کند تازه اینجاست که همان رانندگان به یک باره با مهارت و سرعت تمام در نقش اسکورت خودروی امدادی ظاهر می‌شوند و تصویری کارتونی از جای‌گیری خودروها در پشت خودروهای امدادی را شاهد می‌شویم و مسیری شبیه کاروان عروسی شکل می‌گیرد.
 
هرکس به خودروی امدادی نزدیکتر باشد خودش را محق‌تر از سایرین می‌داند و اجازه نمی‌دهد که حتی یک موتور دوچرخ هم به حریم او و خودروی امدادی وارد شود.
 
این صحنه آشنا را شاید همه ما بارها در خیابان‌های شهر دیده باشیم اما نکته مهم این است که چنین رفتاری علاوه بر نگرانی‌هایی که برای بیماران و کسانی که نیازمند امدادرسانی سریع هستند ایجاد می‌کند، بلکه خطرات و مشکلاتی را هم برای راننده‌ها به وجود آورده است. به طوری که سخنگوی اورژانس کشور به صراحت می‌گوید در عملیات امدادی و مواقع حساس اگر بحث ترافیک را فاکتور بگیریم و راننده‌های اورژانس بتوانند به سختی از پیک ترافیک بگریزند در عین حال هراسی وجود دارد و آن هم وقوع تصادف در حین مأموریت است چرا که راننده خودروهای امدادی به خوبی می‌دانند یک ترمز ناگهانی برابر است با تصادف شدید که می‌تواند خودروهای بالای ۲میلیاردی اورژانس را تبدیل به یک آهن پاره کند و با محدودیت‌هایی که ما در تعداد خودروهای مجهزمان داریم همواره نگران این موضوع هستیم.
 
هر چند در حال حاضر جریمه‌ای ۳۰ هزار تومانی با کد تخلف ۲۱۰۳ با عنوان عدم توجه به هشدار و علائم وسایل نقلیه امدادی در حال مأموریت در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری- صنعتی مصوب شده اما وضعیت کنونی نشان می‌دهد که نه مبلغ جریمه و نه نظارت لحظه‌ای بر این تخلف بازدارنده و تأثیرگذار نبوده و غالب راننده‌ها توجه چندانی به این موضوع ندارند. از این‌رو به نظر می‌رسد برای برخورد قاطع‌تر با این معضل راهکارهای مؤثرتری همچون نصب دوربین‌های هوشمند روی خودرو را باید در نظر گرفت.
 
به طور قطع نصب دوربین و سنسورهای زمان‌دار هوشمند در جلو و پشت خودروهای امدادی می‌تواند تا حد زیادی از مخاطرات مأموریت‌ها بکاهد به طوری که پس از نصب و فرهنگسازی لازم نه دیگر صدای آژیر خودروهای امدادی برای بسیاری از راننده‌ها بی‌اهمیت می‌شود و نه کسی تمایلی به اسکورت خودروها به قصد فرار از ترافیک کلانشهرها پیدا می‌کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری ایران  ، تاریخ انتشار:  7 آذر 1400، کدخبر: ، www.ion.ir،762034

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین