پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۳۶۸۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
معاون سابق پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در سال ۱۴۰۰ خبر داد.
شعار سال: دکتر غلامحسین رحیمی اظهار کرد: ایجاد نظام اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به ذی‌نفعان، در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی می‌تواند نقش مهمی در شفاف‌سازی وضعیت موجود و همچنین تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آینده اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی کشور دارا باشد.
وی در ادامه گفت: گزارش سالانه میزان اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان هر دانشگاه، پژوهشگاه و موسسه آموزش‌عالی، می تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در هدف‌گذاری‌های تخصصی آن موسسه، تعداد رشته‌های تحصیلی مورد نیاز و همچنین ظرفیت پذیرش دانشجویان را در پی داشته باشد. بر این اساس می‌توان متناسب با نیازهای بازار اقدام به توانمند‌سازی و مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان نموده و علاوه بر بهبود برنامه‌ها، هدایت و مشاوره‌های شغلی و افزایش کیفیت دوره‌های کارآموزی دانشجویان و تقویت دوره‌های مهارت‌افزایی دانشجویان و دانش‌اموختگان را بسوی بازار‌کار مناسب هدایت نمود. بدین منظور پایش اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سال ۱۳۹۷ در معاونت پژوهش و فناوری آغاز شده است.

به گفته وی، در این برنامه دانشگاه‌ها به‌صورت مستقل از طریق برقراری ارتباط با فارغ‌التحصیلان به پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه خود می‌پردازند که این امر موجب ارتباط بیشتر دانشگاه با جامعه دانش‌آموختگان خواهد بود. بررسی این اطلاعات، تصویری شفاف از وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان ارائه می‌کند که می‌تواند به صورت مؤثر مورد استفاده نهاد آموزش عالی و کلیه دانشگاه‌ها قرار گیرد و بر این اساس افزایش اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی را موجب شود.

دکتر رحیمی تصریح کرد: با توجه به نتایج پایش اشتغال دانش‌آموختگان در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش قابل توجهی در میزان اشتغال دانش‌آموختگان مقطع کاردانی می‌باشیم. به گونه‌ای که میزان اشتغال دانش‌آموختگان در مقطع تحصیلی کاردانی از ۴۶ درصد به ۵۱ درصد افزایش داشته است. همچنین میزان اشتغال در مقاطع کارشناسی ۴۱ درصد، کارشناسی ارشد ۵۳ درصد و دکتری ۷۱ درصد می‌باشد.

وی تصریح کرد: برخی از آمار غیر شاغلین در هر مقطع ممکن است به دلیل تحصیل دانش‌آموختگان در مقاطع بالاتر، مهاجرت به سایر کشور‌ها و یا به عللی مانند ازدواج برای خانم‌ها و همچنین همه‌‌گیری ویروس کرونا باشد که بر این اساس در گروه دانش‌آموختگان جویای‌کار قرار نمی‌گیرند.

دکتر رحیمی افزود: بیشترین میزان اشتغال در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی در رشته‌های مهندسی کشاورزی و دامپروری با ۷۵ درصد، مهندسی مواد و متالوژی با ۷۰ درصد، مهندسی مکانیک با ۶۶ درصد،، تربیت‌بدنی با ۶۸ درصد، حسابداری با ۶۵ درصد و مهندسی عمران با ۶۱ درصد است. همچنین بیشترین میزان اشتغال در مقاطع تحصیلات تکمیلی مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر با ۸۱ درصد، مهندسی صنایع با ۷۸ درصد، حسابداری با ۷۶ درصد، گروه هنر با ۷۵ درصد و مهندسی برق با ۷۳ درصد می‌باشد.

وی در پایان عنوان کرد: امید است نظام آموزش‌عالی در کنار سایر نهاد‌ها و مراکز مختلف کشور نسبت به رفع موانع کسب و کار و تسهیل در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و مناسب اقدام نمایند تا بتوان از وجود دانش‌آموختگان متخصص به عنوان یک فرصت برای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور بهره موثر برد.

لازم به ذکر است کتاب پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نیز از سوی اداره‌کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین و منتشر شده است.
 
انتشار نتایج پایش اشتغال آموختگان دانشگاه‌ها در رشته‌ها و مقاطع مختلف
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری بازار کار، تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰، کد خبر:۳۵۰۱۰۱، www.news.bazarekar.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین