پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۰۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
بخشی از گند آب انبار حاج اسدالله در گراش فرو ریخت و فعالان میراث فرهنگی نگران تخریب کامل دومین آب انبار بزرگ فارس هستند.
شعار سال: برخی از آب انبار‌های تاریخی شهرستان‌های جنوبی استان فارس ثبت ملی شده‌اند، آب انبار‌هایی که ریشه در مهندسی سنتی گذشتگان ما دارند.

در پی بارش‌های اخیر در مناطق جنوبی فارس بسیاری از آب انبار‌های تاریخی آسیب جدی دیده‌اند.

آب انبار‌هایی که از آن هنوز صدای غیرت و مردانگی مردان پارسی به گوش می‌رسد. معماری منحصر به فرد آب انبار‌های جنوب فارس بر ضرورت حفظ این بنا‌های ارزشمند تاریخی تاکید دارد. اما در پی بی توجهی متولیان امور در شهرستان گراش متأسفانه گرد کم‌توجهی بر طاق این بنا‌های تاریخی نشسته و قسمتی از گنبد آب انبار تاریخی حاج اسدالله در ۲۹ دیماه امسال فرو ریخت و باعث گلایه مندی شدید مردم از اداره اوقاف بعنوان متولی این اثر تاریخی شد.

آنچه که مسلم است اینکه این آب انبار‌ها نیازمند مرمت و بازسازی است تا این ابتکار مهندسی ایرانیان قدیم برای نسل‌های آینده حفظ شود.

وجود آب انبار‌ها در بیشتر نقاط جنوبی استان فارس خصوصاً شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز به چشم می‌آید. سازه‌هایی که نشان می‌دهند در گذشته مردم نیاز آبی خود را از این آب انبار‌ها تأمین می‌کرده‌اند.

این آب انبار‌ها که به منظور ذخیره نزولات آسمانی در فصول بارندگی و مصرف آب در فصول کم‌بارش سال احداث می‌شود، اما با تداوم بارش‌ها بزرگترین آب انبار تاریخی گراش دچار آسیب دیدگی شدید شده است.

در همین راستا یکی از فعالین حوزه میراث فرهنگی و بنا‌های تاریخی شهرستان گراش اظهار کرد: برکه حاج اسدالله یا «برکه کشکول» را حاج اسدالله، فرزند دهباشی علیرضا، ۱۵۷ سال پیش ساخته است؛ کسی که چند اثر تاریخی دیگر مانند برکه کل نیز حاصل نیک‌اندیشی اوست.

حامد عبدالهی با بیان اینکه این اثر در ۲۵ اسفند ۹۷ در فهرست آثار ملی قرار گرفته، افزود: در سال‌های اخیر، چندین بار درخصوص احتمال فرو ریختن سقف این بنا اخطار داده شده بود، اما در پی بی توجهی متولیان این اثر تاریخی منحصر به فرد سرانجام گنبد این برکه در صبح ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۰ فرو ریخت.

رئیس انجمن معرفی و حفظ آثار و بنا‌های تاریخی گراش تاکید کرد: برکه حاج اسدالله به جهت معماری منحصر به فرد با قطر ۲۱ متر و ارتفاع ۱۰ متر یکی از آب انبار‌های منحصر به فرد گراش است.

عبدالهی ابراز کرد: این آب انبار یکی از مهمترین و خوش فرم‌ترین معماری‌های جنوب کشور را داراست که از هر زاویه یک فرم زیبا و هندسی دارد.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۳ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۱۵۹۵۴۰۷ khabaronline.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین