پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۳۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
دکتر علی اکبر قلی زاده، دانشیار اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا همدان کتاب اقتصاد مسکن (نظریه‌ها و کاربردها) را با رویکردی علمی- کاربردی در چهار فصل تدوین کرده است. در فصل اول به بررسی مبانی خرد تعادل بازار مسکن پرداخته شده، در فصل دوم مبانی نظری تقاضای مسکن به تفصیل بیان گردیده، فصل سوم به موضوع تقاضای مسکن و مدل‌های انتخاب گسسته پرداخته و تمرکز فصل آخر بر نظریه اقتصادی و مدل‌سازی تقاضای مسکن قرار دارد. دکتر قلی زاده، پیش از این نیز اقدام به تالیف کتاب نظریه قیمت مسکن در ایران به زبان ساده نموده بود.
شعار سال: تحقق اهداف اقتصادی مستلزم عملکرد بهینه تمامی بخش‌های اقتصادی یک کشور بوده و از منظر کمک به رشد و توسعه درون‌زا و همچنین کنترل شوک‌ها و مهار تورم، هماهنگی کلیه بحش‌ها ورای میزان شدت و ضعف نقش هایشان، امری ضروری است، در این بین، بخش مسکن از چهار دیدگاه نقش کلیدی ایفا نموده که عبارتند از؛ سهم بالای مسکن از تولید ناخالص داخلی (بیش از بیست درصد)، الزام کنترل و مدیریت هزینه مسکن جهت مهار تورم و کاهش آن، عنایت ویژه به برنامه ریزی مسکن جهت بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد خانوار (رفاه)، تأثیرپذیری زیاد شوک‌ها و نوسانات ادواری و نیز رشد اقتصادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از عملکرد اقتصاد مسکن. موارد ذکر شده از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران طی چند دهه اخیر است و تحقق تمامی اهداف ذکر شده و نیز بهبود توزیع درآمد و کاهش رانت‌ها مستلزم شناخت علمی عملکرد بخش مسکن و بر پایه آن، تدوین و اجرای سیاست‌های اقتصادی و راهکار‌های مناسب در جهت فائق آمدن بر این چالش‌ها است.

مطالب مطرح در کتاب اقتصاد مسکن، می‌تواند چهارچوب نظری و تجربی قوی جهت تأمین اهداف مورد اشاره باشد. از طرف دیگر نمی‌توان انکار نمود که، کمک علمی اقتصاددانان در تحلیل اقتصاد مسکن و تبیین عملکرد این بخش و نیز تفکیک تقاضای مصرفی (سرپناه خانوار) از تقاضای دارایی و سوداگری مسکن، نقش مهمی در تدوین سیاست‌های بهینه این بخش ارائه می‌نماید.

اقتصاد مسکن در مؤسسات علمی و پژوهشی دوران رشد و بالندگی خود را پشت سر گذاشته و اقتصاددانان مسکن در هسته‌های اندیشه ورزی و سیاستگذاری به کمک سایر اقتصاددانان، سیاست‌های جامع و کاملی را تدوین نموده اند و بخش مسکن به عنوان یکی از موتور‌های قوی محرک رشد تولید و اشتغال در خدمت اقتصاد ملی است و کنترل و مدیریت کامل بخش مسکن با بکارگیری سیاست‌ها و ابزار‌ها فراهم گردیده است و این مهم با تولید و اشاعه دانش اقتصاد مسکن در دانشگاه‌های معتبر جهان و شناخت علمی از عملکرد این بخش فراهم گردیده و مهم‌ترین هدف کتاب حاضر نیز می‌باشد.

مطالب کتاب در چهار فصل تدوین شده است. در فصل اول به بررسی مبانی خرد تعادل بازار مسکن پرداخته شده، در فصل دوم مبانی نظری تقاضای مسکن به تفصیل بیان گردیده، فصل سوم به موضوع تقاضای مسکن و مدل‌های انتخاب گسسته پرداخته و تمرکز فصل آخر بر نظریه اقتصادی و مدل‌سازی تقاضای مسکن قرار دارد.

امید است که با تلاش اقتصاددانان و نظریه پردازان بخش مسکن، بسته جامع و کامل سیاست‌ها و ابزار‌های تثبیت و توسعه بازار مسکن طراحی و تدوین شده و بعد از تصویب مجلس و با اجرای آن توسط دولت؛ شاهد تثبیت بازار مسکن و کم رنگ شدن تدریجی زمینه‌های سوداگری در این بازار باشیم. آرزومندیم با توسعه و رشد بخش مسکن، شاهد برطرف شدن یکی از نیاز‌های اساسی خانوار‌ها (بخصوص خانوار‌های کم درآمد و میان درآمد) بوده به گونه‌ای که نبود سرپناه مانع شکل گیری و عدم تشکیل کانون خانواده نشود.

آشنایی با کتاب نظریه‌ها و کاربرد‌های اقتصاد مسکن

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین