پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۹۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۱
هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد مختلفی در بدن تولید می‌شوند؛ آن‌ها از طریق جریان خون جابه‌جا شده و به‌عنوان پیام رسان عمل نموده و در بسیاری از واکنش‌های بدن نقش دارند. یکی از این عملکرد‌های مهم، کمک به تنظیم حالت روحی انسان‌ها است. هورمون‌های خاصی به‌عنوان کمک‌کننده در افزایش احساسات مثبت شناخته می‌شوند که این احساسات شامل شادی و لذت هستند. به همین دلیل به آن‌ها هورمون شادی می‌گوییم. در این مطلب انواع هورمون شادی معرفی شده و راه‌های افزایش هورمون شادی در بدن بیان شده است. علاوه بر این، برخی از غذاهای مناسب شرایط غمگین بودن، شرایط سخت، استرس ، عصبانیت و بی خوابی معرفی شده اند.
شعار سال: هورمون‌های شادی آور را می‌توان در چهار دسته دوپامین، سروتونین، اکسی توسین و اندورفین ها، تقسیم بندی نمود. کمبود تشریح این هورمون ها در بدن، ممکن است انسان را به شکلی نادانسته و ناخواسته به سمت انواع مسیرهای انحرافی بکشاند. اما حتی با وجود الوده شدن به برخی از امور، می توان با استفاده از جایگزین ها، اقدام به کاهش تدریجی انحرافات و خروج از انواع اغتیادها شد.

دوپامین: این هورمون را به‌عنوان هورمون احساس خوب(میل به سرخوشی و کسب لذت) نیز می‌شناسند. دوپامین یک هورمون و یک نوروترانسمیتر است که نقش مهمی را در سیستم پاداش مغز ایفا می‌کند. دوپامین نه‌تن‌ها با احساس لذت، بلکه با یادگیری، حافظه، عملکرد سیستم محرک و... در ارتباط است. می توان به چهار طریق زیر، باعث افزایش تشریح این هورمون شد. 
- خوردن یه دسر شیرین
- تکمیل کردن یه وظیفه
- خوب خوابیدن
- فعالیت‌های مراقبتی از خود، می‌تواند باعث تقویت این هورمون در بدن شود.
 
۱۶ روش مفید برای فریب بدن و ایجاد شادی

سروتونین: این هورمون که یک نوروترانسمیتر نیز است، نه‌تنها به تنظیم احساسات شما کمک می‌کند(تنظیم خلق‌وخو و احساسات) ، بلکه سبب تنظیم خواب، اشتها، هضم، توانایی یادگیری و حافظه نیز می‌شود.
- مدیتیشن
- قدم زدن
- ورزش‌های هوازی
- آفتاب گرفتن، می‌تواند باعث تقویت این هورمون در بدن شود.


اکسی توسین: اکسی توسین را اغلب به‌عنوان هورمون عشق می‌شناسند. این هورمون همچنین برای زایمان، شیردهی و ارتباط قوی بین والدین و فرزند ضروری است و همچنین سبب افزایش احساس اعتماد، همدردی و پیوند در روابط می‌شود(هورمون کاهنده اضطراب و استرس و هورمون افزایش دهنده ارتباط اجتماعی) . علاوه‌بر آن، سطح اکسی توسین به‌صورت معمول با محبت فیزیکی همچون بوسیدن، بغل کردن و ارتباط جنسی افزایش می‌یابد. کودکان عاطفی در خانواده ها ، بشدت نیازمند دریافت و تشریح این هورمون هستند.
- اجتماعی شدن
- وقت گذراندن با حیوانات خانگی
- غذا پختن برای خود و یا دیگران
- وقت گذراندن با عزیزان و دوستان، می‌تواند باعث تقویت این هورمون در بدن شود.
 
۱۶ روش مفید برای فریب بدن و ایجاد شادی

اندورفین‌ها: اندورفین هورمون شادی است که کاهش دهنده طبیعی درد(ضد درد و آرامش بخش) محسوب می‌شود و بدن شما در پاسخ به استرس و ناراحتی تولید می‌کند. همچنین زمانی که در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنید که برای شما پاداش و نتیجه مثبتی به همراه دارد، همچون غذا خوردن، ورزش کردن یا رابطه جنسی داشتن، سطح اندورفین شما تمایل به افزایش دارد.
- ورزش کردن
- موزیک گوش کردن
- خندیدن
- فیلم دیدن و سرگرمی‌های جالب، می‌تواند باعث تقویت این هورمون در بدن شود.
 
علاوه بر هورمون های ایجاد شادی، نوع تغذیه افراد در حالات نامناسب روحی ( غمگین بودن، شرایط سخت ، استرس ، عصبانیت و بیخوابی)، می تواند در تولید شادی موثر باشد.در واقع سوال این است که در حالت‌های روانی مختلف چه بخوریم؟

۱- غمگین هستید؟
غذا‌هایی که دارای امگا ۳ و ویتامین D هستند مثل: تخم بزرگ (بذر کتان) و ماهی‌های چرب مثل قزل آلا بخورید.

۲- در سختی هستید؟
غذا‌هایی غنی از ویتامین C مثل: گوجه فرنگی، آناناس، توت فرنگی، کیوی، فلفل سبز و کلم میل کنید.

۳- استرس دارید؟
غذا‌هایی غنی از ویتامین‌های گروه B مثل قزل آلآ یا میگو یا یک کاسه بزرگ ماست کم چرب بخورید.

۴- عصبانی هستید؟
غذا‌های پتاسیم دار مثل: موز، آووکادو، ذرت، سیب زمینی و لوبیا سفید بخورید.

۵- بیخوابی به سرتان زده است؟
غذا‌های غنی از منیزیم مثل نخود، عدس، جو دوسر، تخم کدو و اسفناج میل کنید.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: هورمون‌های شادی آور ، دوپامین ، سروتونین ، اکسی توسین ، اندورفین‌ ، راه های شاد بودن ، اثرات هورمون های شادی آور ، احساسات خوب ، هورمون احساس خوب ، هورمون عشق ، هورمون شادی ، اثر هورمون ها در کاهش ، اثر هورمون ها در کاهش اعتیاد ، اثر مورمون ها در کاهش انحراف جنسی ، اثر هورمون ها در اهش آسیب اجتماعی ، هورمون و انحراف جنسی ، هورمون و آسیب اجتماعی ، هورمون و ایجاد شادی ، هورمون های افزایش شادی ، شادی چطور ایجاد می شود ، اثر هورمون ها در ایجاد شادی ، شادی با حال کردن ، شاید با مست شدن ، شادی با اعتیاد ، شادی با فعالیت جنسی ، شادی با رفتارهای پر خطر ، شادی با هیجان ، شادی با احساسات و عشق ، افزایش دوپامین ، افزایش سروتونین ، افزایش سراتونین ، افزایش اکسی توسین ، افزایش اندروفین ، افزایش شادی ، روش های ایجاد شادی ، شادی درمانی ، ضد دردها و آرامش بخش ها ، تنظیم کننده خلق و خو و احساسات ، تنظیم کننده عواطف ، ایجاد کننده سرخوشی و لذت ، اثر غذا روی شادی ، غذاهای شادی زا ، غذاهای مناسب حالات روحی مختلف ، غذای مناسب برای شرایط غمگینی ، غذای مناسب برای شرایط سخت روحی ، غذای مناسب کنترل استرس ، غذای مناسب شرایط بیخوابی ، غذای مناسب کاهش عصبانیت
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
0
1
حتما باید ازش استفاده کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
0
1
جالب بود. باید جایگزین ها را خوب شناخت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
0
1
یعنی منظور شما اینه که با این چهار هورمون و روش هایی که بشه اونها رو تحریک کرد، باعث ایجاد شادی بشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
0
0
اصلا تا حالا روی اثرگذاری غذا بر حالات روحی فکر نکرده بودم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین