خانم زینب بهرامی از حجم اندکی، اما مفید پایان نامههای دانشگاههای ژاپن میگوید و از دادن حدود ۱۰ مدرک و گواهی فارغ التحصیلی برای کم نیازی به ارتباط اداری مجدد با دانشگاه و اجباری نبودن ارایه مقاله صحبت میکند. ضمن تشکر از بیانات ایشان باید گفت که پایان هشت صفحهای را شاید نتوان پایان نامه نامید، همانگونه که پایان نامههای کیلویی ما را نمیتوان پایان نامه دانست. مهم در پایان نامههای آنها سه چیز است که در پایان نامههای ما نیست. موضوع و عنوان مبتنی بر نیازی واقعی، دقت در اصالت متن و محتوا و ممانعت از تقلب با انواع روشها و در نهایت، کاربریابی بعد از اجرا. نظام بروکراتیک دانشگاههای آنها با کمترین اقدام به روز شده اند و نظام بروکراتیک دانشگاههای ما فاقد یک سامانه دو ریالی و چلغوز برای اثبات اصالت و تائید مدرک، ارایه ریز نمرات و اخذ گواهی اتمام و ارایه نسخه کپی از اصل مدرک تحصیلی است. ارایه مقاله برای دفاع در آنجا اجباری نیست، اما در کشور ما اجباری است. چون علم سنجی و پیشرفت علمی و فناوری کشور ایران بر اساس همین مقالات عموما آبکی محاسبه میشود. تنبل بازی اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی با حقوقهای چند ده میلیونی را دانشجوی بدبخت بشکلی زورکی و ارایه مقالات عموما آبکی میدهد. آقای زلفی گل، اینها را میدانند؟ اصلا وزارت عتف، سامانه رصد روزانه اخبار رسانهای دارد؟ بعید میدانیم که این تنبل خانه، متمایل به این گونه حرکت زدنها باشد. آقای زلفی گل را در مقام وزیر، دعوت به مناظره میکنیم.
شعار سال: زینب بهرامی دانشجوی ایرانی در ژاپن پس از دفاع از پایان نامه و دریافت مدرک تحصیلی، نکاتی را مطرح کرده که در مقایسه با فرآیند فارغ التحصیلی در ایران، عجیب و قابل تامل به نظر میرسد.
این دانشجو اظهار کرد: نه تنها دو برگه مدرک ژاپنی و انگلیسی، بلکه ۱۰ نسخه اضافی از گواهی تحصیلی و ریز نمرات و مدرک فارغ التحصیلی، پس از دفاع، به دانشجو تحویل داده میشود و تا آخر عمر از هرکجای دنیا، تقاضای دریافت مجدد مدارک در صورت مفقود شدن را داشته باشیم، مدارکمان آماده و ارسال میشود.
این در حالی است که در ایران باید چند سال صبر کرد تا در پایان، یک نسخه مدرک تحویل داده شود و در صورت مفقود شدن هم پس از گذراندن مراحل مختلف اداری، یک نسخه با مهر برجسته «المثنی» دریافت میکنیم.
او ادامه داد: تعداد صفحات پایان نامه و مقاله من، ۲۳ صفحه بود، در حالیکه پایان نامه شاگرد ممتاز دانشکده فقط ۸ صفحه بود. نکته دیگر اینکه چه در مقطع ارشد و چه دکترا، توقع ارائه مقاله همراه با پایان نامه وجود نداشت.
این در حالی است که در ایران، تعداد صفحات پایان نامه و رساله و مقالات بیش از صدها صفحه است و زمان کافی برای مطالعه همه این تعداد صفحات توسط اساتید وجود ندارد و صرفا فشار روانی دانشجو را مضاعف میکند.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۰۹۶۰۰۱، www.yjc.news