پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
مشاور سازمان زمین شناسی کشور گفت: انتقال آب بین حوضه ای برای احیای دریاچه ارومیه اشتباه است.

شعار سال: بلورچی در سومین همایش علوم زمین شناسی کشور با محوریت بحران آب گفت: درگیر کردن مشکلات بیماری یک حوضه با حوضه دیگر اشتباه است و با انتقال آب بین حوضه ای دریاچه ارومیه احیا نمی شود باید از منابع آبی خود ارومیه برای احیای دریاچه استفاده کرده و روش مصارف از منابع آبی تغییر یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه بر اساس آمار و تحلیل ها ایران و کشور های هم جوار جز پر مصرف ترین کشور های آبی و در خشک ترین منطقه جهان قرار دارند و همه ساله روند گرم شدن سیاره زمین ادامه یافته به هیچ عنوان نمی توان در آینده انتظار کمک حتی قطره ای آب از کشور های هم جوار داشته باشیم.

وی گفت: 97درصد از آبهای زمین شورند و تنها 3درصد از آبهای زمین شیرین است و از این 3 درصد حدود 30 درصد به صورت زیر زمینی و 0.3درصد به صورت سطحی است.

بلورچی گفت: متاسفانه در کشور ایران به آب های سطحی اهمیت داده و برای 30 درصد از منابع آبی زیر زمینی هیچ مدیریتی نداشته و از آن غافل شده است.

مشاور سازمان زمین شناسی کشور ادامه داد: امروز به دلیل سوء مدیریت از منابع آبی شاهددگرگونی و جابجای شرایط اقلیمی هستیم.

بلورچی اظهار کرد: خشکسالی، گردو غبار، آلودگی و تغییرات کمی و کیفی آب ، فرونشست زمین ، سیلاب، نابودی تالاب و دریاچه ها از پدیده هایی است که تغییر و جابجایی اقلیمی را نشان می دهد.

وی گفت:مدیریت منابع آبی و به کار گیری علوم بین رشته ای راهکار مقابله با عوارض و مشکلاتی که در پی تغییرات شرایط اقلیمی ایجاد شده است.

بلورچی با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی میراث گذشتگان و امانت آیندگان است تصریح کرد: امروز حق نداریم غیر اصولی از منابع آبی زیر زمینی مصرف کنیم چرا که از آن تمامی نسل هاست که تنها به دست ما سپرده شده است.

مشاور سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به اینکه کشور ایران علاوه بر کمربند زلزله روی کمربند خشکی نیز قرار دارد تصریح کرد: متاسفانه پرمصرف کشورهای آبی جهان روی این کمربند خشکی قرار دارند.

بلورچی اظهار کرد: امروز امنیت غذایی وسلامت در گرو کار است چرا که یک لیتر آب در بخش کشاورزی هیچ اشتغالی نداشته و در مقابل در صنعت 20 فرصت اشتغالی فراهم می کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیشترین مصرف منابع ابی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود گفت: در کشور های توسعه یافته منابع آبی 30 درصد در بخش کشاورزی و 60 درصد در صنعت مصرف می شود.

وی ادامه داد: باید با مدیریت و اقدامات به جد مصرف آب در بخش کشاورزی از 92 درصد به 70 درصد برسد تا کمی آب های زیر زمینی بازیابی شود.

مشاور سازمان زمین شناسی کشور تصریح کرد: متاسفانه در اغلب کشور های جهان و ایران شهرها درست در محل تغذیه آب ساخته و بتن ریزی و آسفالت شده که این اقدامات موجب نفوذناپذیری آب در سطح زمین شده است.

بلورچی گفت: به امید اینکه طبیعت به کمک ما بیاید نباشیم چرا که براساس گزارشات و آمار گرم شدن سیاره زمین هم چنان ادامه دارد و شاهد روند بدی خواهیم بود که باید در این شرایط روش مصرف و مدیریت بر منابع آبی را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه میزان آب ورودی همیشه کمتر از میزان مصرف است افزود: در آمار و تحلیل های بدست آمده با افزایش تعداد چاه ها حجم آب خروجی از آنها کاهش یافته چون آبی نمانده تا از چاه ها خارج شود و دلیل همه این اتفاقات ناگوار برداشت غیر اصولی و نابخردانه از آب های زیر زمینی بوده است.

مشاور سازمان زمین شناسی کشور اظهار کرد: توسعه کار های صنعتی و کشاورزی غیر اصولی، آلودگی آب و هوا ، پساب کارخانه، پمپ بنزین، دفع زباله به صورت غیر اصولی و روان آب های معادن بلای جان منابع ابی است.

وی ادامه داد: اگر این روند اشتباه ادامه دار شود مجبور می شویم حتی برای مصارف کشاورزی از آب تصفیه شده استفاده کنیم تاآلودگی فلزات سنگین وارد مواد غذایی نشود.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ايسنا، تاریخ انتشار: 27 آبان 1394، کد مطلب: 948-8590-5:www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین