پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۹۱۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
حدود ساعت ٢١ امشب انبار ضایعاتی مجتمع پتروشیمی اروند دچار حریق شد. در‌ پی وقوع این آتش‌سوزی، یگان امداد و نجات و تیم ایمنی و آتش‌نشانی این سازمان و شرکت پتروشیمی اروند به محل حادثه اعزام شده است. ساعاتی بعد، فرمانده حادثه پتروشیمی اروند از اطفای کامل آتش‌سوزی انبار ضایعات غیرفرآیندی این شرکت خبر داد. سوال اینجاست که چرا سازمان محیط زیست نباید مطالبه خسارت وارد بر محیط زیست و آلودگی های ایجاد شده بواسطه این آتش سوزی را داشته باشد؟

شعار سال: متاسفانه با نگاهی سنتی یاد گرفته ایم که اصول زیست محیطی را صرفا در برای اکتشاف و تولید مد نظر قرار دهیم و مباحث مربوط به انباشت ضایعات و خسارات آن را نبینیم یا نادیده بگیریم.

چرا محیط زیست ، مطالبه خسارت زیست محیطی از آتش سوزی انبار پتروشیمی اروند نمی کند؟
متاسفانه باخبر شدیم که دیشب انبار ضایعاتی مجتمع پتروشیمی اروند دچار حریق شد. افشین کیانی فرمانده حادثه پتروشیمی اروند از اطفای کامل آتش‌سوزی انبار ضایعات غیرفرآیندی این شرکت خبر داد. مدیر مجتمع پتروشیمی‌ اروند نیز تأکید کرد که این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی یا مالی نداشته است.

چرا محیط زیست ، مطالبه خسارت زیست محیطی از آتش سوزی انبار پتروشیمی اروند نمی کند؟
حال سوال اینجاست که بنا بر مصوبات قانونی کاملا مشخص، برآورد خسارت زیست محیطی این آتش سوزی به چه صورتی انجام خواهد شد و سازمان محیط زیست، چطور ورود موثر در این خصوص خواهد کرد.

شرکت پتروشیمی اروند در سایت سه منطقه ویژه اقتصادی و در زمینی به مساحت 108 هکتار قرار دارد که از این مقدار حدود 46 هکتار طرح‌های مجموعه زنجیره واحدهای پلی وینیل کلراید (PVC) کلر آلکالی (CA) اتیلن دی کلراید (EDC) و وینیل کلراید مونومر (VCM) در نظر گرفته شده است. پتروشیمی اروند بزرگ‌ترین زنجیره تولید PVC  جهان بوده که در صورت تولید سالانه 240 هزار تن PVC حدود 25 تا 30 درصد بازار جهانی این محصول شیمیایی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

برخی از حوادث پیش آمده در پتروشیمی اروند در سنوات گذشته در حوزه HSE ( محیط زیست ، ایمنی، بهداشت) بشرح زیر است( ضرورت شفاف سازی درخصوص مانورهای احتمالی مقابله با حوادث):

*** در تاریخ یکشنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۰، حدود ساعت ۲۲:۴۶ دقیقه، واحد ۱۷۰ محوطه پیرامونی مخزن 1701A، پتروشیمی اروند دچار حریق شد. این حادثه که در سطح دو و با پشتیبانی عملیات فرماندهی حادثه سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اطفا گردید و هیچ‌گونه صدمات جانی در بر نداشت.

*** ششم شهریور ۱۳۹۴، حادثه گازگرفتگی در واحد EPVC این شرکت منجر به فوت یکی از کارکنان واحد بهره‌برداری و مصدومیت یک نفر دیگر شد. جان‌باخته این حادثه «رضا یگانه» و فرد مصدوم نیز «علی رجبی‌فرد» نام دارد

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سیدعلی جوزی / سعید ملماسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
0
0
صنایع پتروشیمی با توجه به ترکیبات متنوع آن و نیز به واسطه دارا بودن فلزات سنگین، از پتانسیل ایجاد آثار سوء بر بهداشت و سلامت افراد و تخریب محیط زیست را برخوردارند. در این مطالعه اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیت صنعت پتروشیمی تولید کننده PET- PTA واقع در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه عمده صنایع پتروشیمی موجود در این منطقه در مجاورت خورها احداث شده اند، آلودگیهای ناشی از این صنایع، خورهای موجود در منطقه را بعنوان مهمترین اکوسیستمهای دارای تنوع زیستی بالا تحت تاثیر قرار می دهد.

چهار نوع آلاینده محیط آبی شامل: فلزات سنگین, مواد روغنی و چربی, COD و TSS و چهار نوع آلاینده هوا شاملCO :,NOx , SOx و ذرات معلق به عنوان آلاینده های شاخص در بررسی آلایندگی پتروشیمی اروند تعیین گردیدند. نتایج این مطالعه نشان می دهد میزان TSSو COD با اوزان 0.325 و 0.237 به ترتیب به عنوان مهمترین آلاینده های آب به لحاظ میزان آلودگی و آثار سوء وارده بر زیستگاه های آبی شناخته می شوند. از سوی دیگر در زمینه آلودگی هوا, انتشار آلاینده های گازی SOx و NOx به ترتیب به مثابه مهمترین آلاینده های هوا شناخته می شوند. نتایج این مطالعه موید آن است که با توجه به ماهیت آلاینده های مجتمع پتروشیمی در منطقه, انواع گونه های ماهیان و جوامع کفزی نظیر: ده پایان, تانائیدها و گاستروپودها بیشترین اثرات منفی ناشی از فعالیت مجتمع پتروشیمی اروند را متحمل می شوند.

تجزیه و تحلیل اثرات محیط زیستی مجتمع پتروشیمی اروند بر اکوسیستم منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
سپیده قادری و حمید طاووسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
0
0
واحدهاي كلرآلكالي كه با سل هاي جيوه كار مي كنند، سبب آلودگي هوا با انتشار جيوه به جو، آلودگي خاك با توليد پسماندهاي جامد، آلودگي آب و جانداران آبزي با پساب خروجي و آلودگي محصولات مي گردند. البته هنوز استاندارد مشخص در زمينه حد مجاز جيوه در محيط زيست (آب، هوا و خاك) منتشر نشده است. ولي آنچه مشخص است جيوه يك عنصر سمي است و پتانسيل تجمع زيستي بالايي دارد و مشكلات جسمي وخيمي از قبيل بيماري ميناماتا را ايجاد مي كند.
بررسی اثرات زیست محیطی واحد کلر آلکالی پتروشیمی
مدیر پایگاه

 رئیس امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پتروشیمی اروند گفته بود با استفاده از فناوری نوین «ممبران» در واحد PVC پتروشیمی اروند، جیوه حاصل از فرآیند عملیاتی جداسازی کلر و سدیم از نمک حذف می شود.

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
سال 1402 ، شرکت پتروشیمی اروند به عنوان یکی از بزرگترین زنجیره های کلرآلکالی و PVC غرب آسیا، پس از انجام ممیزی های خارجی مراقبتی نوبت دوم موفق به تمدید گواهینامه سیستم مدیریت انرژی شد.
بازدید مدیران محیط زیست از پتروشیمی اروند 1402
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
0
0
مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشور با حضور در پتروشیمی اروند در جریان آخرین اقدامات و دست‌آوردهای زیست محیطی این شرکت قرار گرفتند.
در این بازدید که با حضور مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان ماهشهر و جمعی دیگر از همراهان انجام شد، گزارش جامعی از وضعیت محیط زیست پتروشیمی اروند در حوزه مدیریت پساب و مصرف آب ارائه و چشم‌انداز و پروژه‌های زیست محیطی مرتبط تشریح گردید.
مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این جلسه، همکاری سازمان محیط زیست کشور و صنایع برای کاهش آلودگی ناشی از فعالیت‌های پتروشیمی را مهمترین دلیل حضور در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بیان کرد و گفت: با توجه به آلودگی‌های دریایی که در سطح منطقه مشاهده و ارزیابی شده است، فعالیت‌های خوبی در سال‌های گذشته در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر آغاز شده که امید است فاز اجرایی پروژه‌های پیش رو از جمله پروژه‌های زیست محیطی پتروشیمی اروند هرچه سریعتر آغاز و به مرحله عملیاتی برسند.
در ادامه این بازدید، مدیران سازمان محیط زیست و هیئت همراه به صورت میدانی از تاسیسات عملیاتی و پروژه‌های زیست محیطی در حال ساخت پتروشیمی اروند بازدید کردند.
مدیر پایگاه

بایدهای زیست محیطی در صنعت پتروشیمی در مجموعه ای با همین نام یعنی "الزامات زیست محیطی صنایع پتروشیمی "  در 9 جلد تدوین شده است.  این الزامات شامل قوانین زیست محیطی مرتبط با صنایع پتروشیمی، معاهدات بین المللی مرتبط با صنایع پتروشیمی، قوانین و معاهدات بین المللی مرتبط با دریا ، بندر و کشتی ، الزامات مدیریتی زیست محیطی در صنایع پتروشیمی، الزامات مدیریتی زیست محیطی کیفیت آب، الزامات مدیریتی زیست محیطی پسماند، الزامات مدیریتی زیست محیطی آلاینده هاي هوا، الزامات مدیریت انرژی در صنایع پتروشیمی و الزامات مدیریتی زیست محیطی خاک در صنایع پتروشيمی  است.


 این مجموعه الزامات به عنوان راهنما و نقشه راه شرکتهاي پتروشیمی در محیط زیست است تا فعالیت ها را بر مبنای آن تنظیم کنند و از وقوع آلودگیهاي زیست محیطي پیشگیری شود.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
0
0
10 درصد از مساحت 108 هکتاری مجتمع پتروشیمی اروند به فضای سبز اختصاص یافته است، همچنین پروژه مطالعاتی پرورش گونه گیاهی خاص با عنوان «آرتیمیا» در حوضچه های آب نمک این پتروشیمی با همکاری دانشگاه علوم و فنون خرمشهر، در حال بررسی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
0
0
سایت vakilmohammadi با پسوند دات ای ار ، کلیه قوانین پتروشیمی و اثرات محیط زیستی رو داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین