پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۹۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
در روز‌های اخیر معاون رئیس جمهوری از مصرف بالای سوخت در ایران گله کرده است. همین اظهارنظر باعث این نتیجه گیری وسیع شد که مشکل مصرف بالای بنزین در ایران مشکلی است که به مردم بر می‌گردد و در واقع مردم هستند که عامل اصلی این اضافه مصرف چند برابری می‌شوند. اما آیا وقتی پای بقیه آمار‌ها و اعداد به میان می‌آید باز هم می‌توان چنین نتیجه گیری کرد؟
شعار سال: روز اول شهریورماه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در اظهارنظری گفت: در روز‌های تاسوعا و عاشورا همین امسال روزی ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف کردیم؛ معادل مصرف یک روز تمام اتحادیه اروپا! واقعا این گونه مصرف کردن بنزین قابل تحمل نیست!

همین اظهارنظر باعث این نتیجه گیری وسیع شد که مشکل مصرف بالای بنزین در ایران مشکلی است که به مردم بر می‌گردد و در واقع مردم هستند که عامل اصلی این اضافه مصرف چند برابری می‌شوند. اما آیا وقتی پای بقیه آمار‌ها و اعداد به میان می‌آید باز هم می‌توان چنین نتیجه گیری کرد؟ از جمله اینکه طبق برآورد‌های رسمی متوسط مصرف هر خودرو در ایران سه برابر متوسط مصرف استاندارد جهانی است. آیا کیفیت نازل خودرو‌ها در ایران و وضعیت غیراستاندارد مصرف سوخت آن‌ها به مردم مربوط می‌شود؟

در همین حال بحث حمل و نقل عمومی و توسعه شبکه درون شهری و برون شهری آن هم مطرح است؛ ایران در نسبت با اروپا از چه میزان زیرساخت در راه آهن و هواپیما برخوردار است که مردم مجبور به استفاده از خودروی شخصی در سفر‌های بین شهری نشوند؟ قیمت بلیط هواپیما نسبت به سرانه درآمد در ایران و اروپا آیا با هم قابل قیاس است؟

در شهر‌های ایران آیا سیستم حمل و نقل عمومی همان کیفیت و گستردگی اروپا را دارد؟ در این ویدئو سعی کردیم بخش کوچکی از این موارد را بررسی کنیم تا ببینیم واقعا مشکل مصرف بالای سوخت در ایران را چقدر می‌توان به مردم ربط داد.
 
تعداد بازدید : 1


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فراز دیلی، تاریخ انتشار:۶ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۵۳۲۸۹، www.farazdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین