پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۵
رسانه بورس نیوز با تحلیل داده های خام موجود در گزارش ماهیانه ارسالی توسط "وپاسار" روی سامانه کدال در خصوص چند شاخص درآمد تسهیلات نسبت به آذرماه‌۱۴۰۱ ، ئرآمد سرمایه گذاری ها و درآمد تسهیلات ارزی ، معتقد به کاهش درآمد با ضرایبی محاسبه شده بوده است. بانک پاسارگاد با ارسال جوابیه ای ، انتظار وجود روند ثابت افزایش درآمد بانک در چند شاخص مورد اشاره را بر اساس قوانین مردود دانسته و توضیحاتی چند و شفاف سازی های لازم در این خصوص را بیان داشته است.

شعار سال : بورس نیوز بر اساس گزارش فعالیت ماهیانه منتهی به دی ماه ۱۴۰۱ بانک پاسارگاد در سامانه کدال، مدعی شده که مجموع درآمد‌های محقق شده پاسارگاد در دوره یک ماهه، ۵ هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان بوده و در ۱۰ ماهه گذشته نیز درآمد عملیاتی شناسایی‌شده این بانک از بخش‌های «درآمد تسهیلات اعطایی، اوراق بدهی، سرمایه‌گذاری‌ها و کارمزد» برابر با مبلغ ۵۲ هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان بوده است. سپس با مقایسه این اعداد با درآمد‌های آذرماه این بانک، نتیجه گرفته که بانک پاسارگاد با کاهش درآمد مواجه شده است؟!

ادعای کاهش۲۷ درصدی درآمد محقق شده

بورس نیوز بر اساس این اعداد خام تحلیل می کند که درآمد محقق شده‌ ماهانه بانک پاسارگاد در دی‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته و از ابتدای سال مالی تا انتهای دی‌ماه نیز میزان درآمد‌های محقق شده‌ این بانک با کاهش روبه‌رو بوده است.این رسانه مدعی است که بیشترین درآمد وپاسار از بخش تسهیلات اعطایی با ۴ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان کسب شده، این میزان درآمد دربرگیرنده ۸۶ درصد از درآمد ماهانه کسب شده توسط باک بوده است. بورس نیوز در برداشتی ناپخته می گوید که پاسارگاد در دی‌ماه، در بخش درآمد تسهیلات اعطایی با کاهش ۳۵ درصدی نسبت به ماه گذشته همراه بوده ، همچنین نکته حائز اهمیت در بخش درآمد از سرمایه‌گذاری‌ها است که در دی‌ماه با کاهش ۹۹ درصدی همراه شده است.

ادعای کاهش۲۷ درصدی درآمد محقق شده

بورس نیوز می گوید که ،درآمد تسهیلات اعطایی بانک پاسارگاد در دی‌ماه ۶ درصد پایین‌تر از میانگین ۹ ماه گذشته بوده است.

ادعای کاهش۲۷ درصدی درآمد محقق شده

بورس نیوز بر اساس اطلاعات جدول فوق ادعا نموده که بانک پاسارگاد در دی‌ماه سال جاری به پایین‌ترین میزان درآمدی خود در ۴ ماه اخیر رسیده و یکی از ضعیف‌ترین گزارش فعالیت‌های ماهانه را از خود برجای گذاشته است. می‌گوید که عمده‌ترین درآمد "وپاسار" در دی‌ماه متعلق به «مرابحه» و «مشارکت مدنی» بوده و مبلغ به ثبت رسیده در بخش‌های نام‌برده برابر با ۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان و یک هزار و ۸۲۲ میلیارد تومان است. تحلیل می‌کند که درآمدی که بانک پاسارگاد از بخش «مرابحه» به همراه داشته ۵۱ درصد از کل درآمد‌های شناسایی‌شده در دی‌ماه را به خود اختصاص داده، اما این بخش درآمدزایی نسبت به ماه گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته است. همچنین بخش «تسهیلات ارزی» نیز در دی‌ماه ۶ درصد از کل درآمد ماهانه را در اختیار داشته، نسبت به آذرماه ۷۷ درصد کمتر شده است. تسهیلات اعطایی به ثبت رسیده "وپاسار" در دهمین ماه از سال جاری ۱۰ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به تسهیلات وصولی در این دوره ۷ درصد کمتر گردیده، همچنین نسبت تسهیلات اعطایی به تسهیلات وصولی این بانک در دی‌ماه ۰.۹ است که حاکی از کمتر بودن تسهیلات اعطایی نسبت به تسهیلات وصولی بوده است.

اما واقعیت ماجرا که در جوابیه بانک پاسارگاد شفاف سازی شده است :

بانک پاسارگاد با ارسال جوابیه ای اعلام کرد، با عنایت به خبر درج شده با کد ۲۶۷۱۱۹ و عنوان "۲۷ درصد کاهش تنها در یک ماه برای "وپاسار" و ذکر نام بانک پاسارگاد در خبر مذکور( در رسانه بورس نیوز)، مراتب به شرح زیر برای تنویر افکار عمومی و افزایش آگاهی آحاد جامعه درخصوص فعالیت‌های این بانک به اطلاع زسانیده می شود:

۱-در خصوص کاهش درآمد تسهیلات نسبت به آذرماه‌۱۴۰۱ بر اساس بخشنامه شماره ۲۲۱۰۰۷/ ۹۹ مورخ۱۴۰۱/۰۷/۱۰ شناسایی درآمد تسهیلات عقود مبادله‌ای در سررسید اقساط تسهیلات محقق خواهد گردید. همچنین در خصوص تسهیلات مشارکت مدنی نیز در صورت انتقال سهم‌الشرکه بانک به مشتری به میزان واگذاری، شناسایی سود تسهیلات امکان‌پذیر می‌باشد؛ لذا بررسی و مقایسه ماهانه سود تسهیلات و انتظار روند یکسان در طی دوره مالی، تحلیلی دقیق و درست مبتنی بر بخشنامه‌های صادره بانک مرکزی ج. ا. ا نخواهد بود.

۲-کاهش ۹۹‌درصدی درآمد سرمایه‌گذاری‌های اشاره شده نیز، همان‌گونه که مستحضر می‌باشید سود ناشی از سهام شرکت‌هایی همچون مپنا، بورس انرژی، فرابورس و... می‌باشد؛ لذا بر اساس دوره اعلام شرکت و اطلاعیه ثبت شده در کدال بورس مبانی شناسایی این درآمد خواهد بود و انتظار روند منظم شناسایی درآمـد ناشی از سرمایه گذاری‌ها در طی دوره مالی چندان معقول به نظر نمی‌رسد.

۳-در ارتباط با کاهش درآمد تسهیلات ارزی نیز با عنایت به اینکه تسهیلات مذکور نیز تابع مبانی شناسایی درآمد طی بخشنامه شماره ۲۲۱۰۰۷/ ۹۹ مورخ ۱۰/ ۰۷/ ۱۴۰۱ بانک مرکزی ج. ا. ا می‌باشد؛ لذا سررسید اقساط تسهیلات مبادله‌ای ارزی و قرارگیری آن‌ها در مقاطع تاریخی متفاوت و همچنین در خصوص تسهیلات مشارکت مدنی ارزی به خصوص تسهیلات مشارکت مدنی ارزی صندوق توسعه ملی وابسته به واگذاری سهم الشرکه بانک به مشتریان و شرایط تعیین شده توسط صندوق توسعه ملی در قرارداد‌های تنظیمی و نظام‌نامه مدون آن خواهد بود؛ لذا این امر موجب می‌گردد تا روند شناسایی درآمد تسهیلات ارزی نیز با روندی ثابت صورت نپذیرد و تحلیل انجام شده چندان قابلیت اتکا نخواهد داشت.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین