پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
چشمی که امروز می‌بیند شاید فردا نبیند؛ این جمله‌ای است که به‌طور معمول پزشکان به مراجعان خود می‌گویند. بنابراین استفاده از عینک آفتابی به‌ویژه در مناطقی که در معرض نور مستقیم خورشید هستند می‌تواند تا حد زیادی از تاثیرات مخرب نور خورشید بکاهد.
شعار سال: اما نباید فراموش کرد که استفاده از عینک نامناسب همان‌قدر مخرب است که استفاده نکردن از عینک. اما آنچه بازار عرضه و تقاضا را در این صنف مختل کرده است وجود حجم عظیم قاچاق کالای موجود در بازار است که تشخیص کالای قاچاق از اصل را مشکل کرده است. گرچه به گفته مسئولان اتحادیه عینک‌فروشان میزان قاچاق در این صنف به یک‌دهم صنفی چون پوشاک هم نمی‌رسد اما عملا توانسته اعتماد مصرف‌کننده را به خرید کالای متناسب با قدرت خرید کاهش دهد که این امر در نهایت بازار دستفروشان و قاچاقچیان عینک را با توجه به اشتیاق مردم برای استفاده از کالاهای قاچاق داغ کرده است.

* عینک مناسب :

بر اساس اعلام سایت پزشکان؛چشم انسان قابلیت جلوگیری از ورود برخی فرکانس‌های نوری را دارد که البته رنگ چشم در آسیب‌پذیر بودن چشم‌ها به نور آفتاب موثر است و حفاظت چشم‌های روشن دشوارتر است. از طرفی چون تطابق بینایی انسان با محیط به دلیل مواجهه آن با موقعیت‌های جدید جوی به سرعت انجام نمی‌شود، استفاده از عینک آفتابی را ضروری می‌کند. در این زمینه باید دو شاخص را در نظر گرفت؛ یکی نقش شیشه عینک به عنوان فیلتر و دیگری کیفیت اپتیک شیشه عینک. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که در انتخاب عینک آفتابی رنگی را انتخاب کنیم که از طیف رنگ‌های سبز و آبی بوده و قابلیت رویت رنگ‌های گوناگون را داشته باشد. مانند خاکستری، قهوه‌ای، سبز و...

* فروش عینک در مطب :

گزارش ایلنا از نشست خبری اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک تهران در ۱۴ اردیبهشت نشان می‌دهد که هیات رییسه اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک به فروش این کالا در مطب چشم‌پزشکان اعتراض دارند زیرا این اقدام با هدف تامین منافع مالی بیشتر برای پزشکان انجام می‌شود. بر این اساس حمید ثابت‌قدم، رییس اتحادیه عینک‌سازان و عینک‌فروشان اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل فروش عینک در چشم‌پزشکی‌ها جذب منافع مادی بیشتر با استفاده از اعتماد بیمار است. این موضوع از این جهت مهم است که تجویز را تحت‌تاثیر منفعت خود قرار می‌دهد

* تجارت عینک :

گاه پیش می‌آید که برای خرید ادکلن یا موبایل مد روز سالانه مبالغ هنگفتی را هزینه می‌کنیم اما زمانی که نوبت به چشم‌مان می‌رسد به دنبال دستفروشی می‌گردیم که عینکی از آن خریداری کنیم و به چشم بزنیم اما غافل از آنکه عدسی عینک آفتابی نیز از همان حساسیتی برخوردار است که عینک طبی. ثابت‌قدم در این‌باره به صمت اظهار می‌کند: اگر عینک آفتابی از استانداردهای لازم برخوردار نباشد نور خورشید صدمات جبران‌ناپذیری به چشم مصرف‌کننده وارد خواهد کرد. بنابراین لازم است که از استاندارد بودن شیشه عینک و خنثی بودن آن اطمینان حاصل کنیم که بی‌شک عینک‌هایی که توسط دستفروشان به فروش می‌رسد از استانداردهای لازم برخوردار نخواهند بود. اما شاید آنچه موجب هجوم مصرف‌کننده‌ها برای خرید از دستفروشان شده است، اطمینان نداشتن به عینک‌فروشی‌هاست که گاهی کالاهای قاچاق و دست چندم چینی را به عنوان کالای اصل و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند. رییس اتحادیه عینک‌فروشان ادامه می‌دهد: اما اتحادیه عینک‌فروشان اعلام کرده است که با توجه به ماده قانون ۲۸ با متخلفان و عرضه‌کنندگان عینک‌های تقلبی و با کیفیت پایین که به عنوان اورجینال به فروش می‌رسند به شدت بر خورد می‌کند از این‌رو مردم می‌توانند مشکلات خود را در زمینه رضایت از کالای خریداری شده به اطلاع اتحادیه برساند. ثابت‌قدم در این‌باره تصریح می‌کند: نمی‌توان به کالاهای چینی برچسب تقلبی و کم‌کیفیت زد چراکه تولیدات با گرید A چینی قابل‌رقابت با نشان‌های بزرگ جهان هستند از این‌رو به نظر می‌رسد که مردم به جای خرید از دستفروشان بهتر است به عینک‌فروشی‌هایی که مجوز اتحادیه دارند اعتماد کنند.

* برخورد قانونی با متخلفان:

اما مشکل همیشه اجرا نشدن قانون نیست و اجرای سلیقه‌ای آن مهم‌ترین آسیب را به صنف می‌رساند. فروش عینک‌های آفتابی در مراکز درمانی چون کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها و گاه مطب‌های چشم‌پزشکی به نظر غیرقانونی است. بر این اساس در سال ۷۴ به واسطه شکایت اتحادیه، هیات عمومی دیوان عدالت رای خود مبنی بر ممنوعیت قانونی چشم‌پزشکان برای عینک‌سازی در مطب‌ها را صادر کرده که تا به امروز اجرایی نشده است. معترضان معتقدند که وظیفه چشم‌پزشک مشخص است و فروش عینک، کار چشم‌پزشک نیست و واحدهایی اجازه فروش عینک را دارند که مجوز آن را از اتحادیه کسب کرده باشند. ثابت قدم در پاسخ به اینکه چرا با فروشندگان عینک در بخش‌های درمانی برخورد نمی‌شود، تصریح می‌کند: طبق ماده قانونی ۲۷ نظام صنفی با کسانی که اقدام به فروش غیرقانونی عینک می‌کنند برخورد می‌شود که البته شامل مراکز درمانی که زیرپوشش وزارت بهداشت هستند، نیست. گرچه به اظهارنظر ثابت‌قدم جلسات متعددی بین وزارت بهداشت و اتحادیه برگزار شده اما نتیجه مطلوبی را به‌دست نداده است. رییس اتحادیه عینک‌سازان و عینک‌فروشان گفت: مهم‌ترین دلیل فروش عینک در چشم‌پزشکی‌ها جذب منافع مادی بیشتر با سوء استفاده از اعتماد بیمار است.

* آزمایش با دستگاه‌های چینی :

با توجه به میزان اشعه یووی که در کشور وجود دارد عینک آفتابی جزو ملزومات زندگی تمام مردم کشور است، ثابت‌قدم در این‌باره می‌گوید: گرچه به دلیل شدت نورآفتاب در ایران استفاده از عینک آفتابی ضروری است اما باید با انتخاب عینک مناسب از چشم حفاظت کرد و سلامت آن را به مخاطره نینداخت. این نکته از آنجا حائزاهمیت است که امکان تشخیص عینک‌های اورجینال و عینک قلابی بسیار مشکل شده است چراکه دستگاه‌های تشخیص یووی موجود در بازار به طور عمده چینی بوده که نمی‌توان به آنها اطمینان کرد. وی می‌افزاید: باید در عینک‌فروشی‌هایی که مجوز کسب را از اتحادیه دریافت کرده‌اند از وجود دستگاه‌های چینی جلوگیری شده و از دستگاه‌های کره‌ای و آلمانی استفاده شود. این مقام مسئول اشاره‌ای به حجم قاچاق کالا در این صنف نکرد.

* راهی برای جلوگیری از قاچاق :

قانونی که استثنا دارد و برای مقابله با متخلفان راه دررو می‌گذارد راه دلالان و قاچاقچیان را نیز برای حضور در بازار باز می‌کند. علیرضا یاوریان‌فر، رییس پیشین اتحادیه عینک‌فروشان در گفت‌وگو با اظهار می‌کند: در این صنف کمترین میزان قاچاق در سطح بازار را شاهدیم اما نباید فراموش کرد که حجم کالای قاچاقی را که در بازار موجود است، نمی‌توان کار قاچاقچیان خرد و دستفروشان دانست. بی‌شک ظرفیت بسیاری وجود دارند که عناصر سوءاستفاده‌گر را در سطح جامعه هدایت می‌کنند. به گفته وی تنها راه جلوگیری از قاچاق کالا را می‌توان در حمایت از تولیدکننده داخلی و نرخ‌گذاری درست در صنف عینک دانست تا راه را بر هرگونه سوءاستفاده به دلیل رکود و فشار اقتصادی ناشی از افزایش نرخ مالیات که با کسادی بازار و افزایش اجاره‌بها بر فروشندگان تحمیل می‌شود، بست.

رییس پیشین اتحادیه عینک‌فروشان خاطرنشان می‌کند: تنها عدسی عینک در ایران تولید می‌شود و تمام عینک‌های آفتابی موجود در بازار وارداتی هستند که بیشتر از چین و گاه از نشان‌های مشهوری چون روبرتوکولی، ریبن و دیور است. وی با بیان این مطلب که اجناس تقلبی به قیمت عینک‌های اورجینال به فروش نرسیده است، ابراز می‌کند: شاید قیمت اجناس چینی اندکی گران‌تر از آنچه قیمت حقیقی آن است فروخته شود اما تاکنون خبری از فروش جنس تقلبی به قیمت اورجینال منتشر نشده و در صورت وجود بسیار نادر بوده است.

* سخن آخر :

کالای قاچاق و ورود آن به بازار عرضه و تقاضایی که باید متعلق به تولیدکننده داخلی باشد در بلند مدت نه تنها زمینه مهاجرت تولیدکنندگان را به خارج از ایران فراهم می‌کند که گاه موجب می‌شود فرهنگ سوء استفاده برای تامین مخارج و هزینه‌های جاری در بین تولیدکنندگان و فروشندگان به عنوان یک امر عادی اشاعه پیدا کند. با توجه به آنچه گفته شد دولت نخستین متضرر این داستان است چرا که مردم به عنوان متقاضیان عرضه به سمت خرید کالاهای خارجی حتی با کیفیت پایین سوق داده می‌شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت اس.ام .تی نیوز ، تاریخ انتشار: 27 تیر 1395 ، کد مطلب: 21908 ، http://www.smtnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین