پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 16
کد خبر: ۳۹۶۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱
طبق تبصره ۳ لایحه بودجه ۱۴۰۴، نرخ فروش سوخت جت به ناوگان هوایی معادل ۳۰ درصد نرخ خرید سوخت از پالایشگاه‌ها تعیین شده است. بدین ترتیب قیمت هر لیتر بنزین هواپیما، از ۶۰۰ تومان به حدود ۶۶۰۰ تومان افزایش می‌یابد و ۱۱ برابر می‌شود. افزایش منابع دولت از این مسیر ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این یارانه تاثیری بر قیمت بلیط نداشته و میانگین قیمت پرواز ایران ۴۴ دلار برای صندلی-ساعت پرواز است. دولت سالانه حداقل ۳۵ همت یارانه سوخت پرداخت می‌کند. در حالی که بنا بر اطلاعات دریافتی از ایرلاین‌های مشابه در سطح جهان (عمر ناوگان، کیفیت خدمات و ...)، قیمت متوسط ساعت- صندلی پرواز باید در حدود ۲۸ تا ۳۰ دلار باشد.

شعارسال: دولت سالانه حداقل ۳۵ همت یارانه سوخت پرداخت می‌کند و سهم سوخت در «سبد هزینه» ایرلاین ایرانی یک‌دهم خارجی است؛ ولی این یارانه تاثیری بر قیمت بلیط نداشته است و میانگین قیمت پرواز ایران ۴۴ دلار بر نفر-ساعت است.

جالب اینکه دولت، سالانه به میزان ارزش کل ناوگان هواپیمایی کشور، یارانه بنزین هواپیما می‌دهد. یعنی پولی که می‌تواند صرف نوسازی ناوگان شود، با قیمت‌گذاری غلط هدر می‌رود.

۱۱ برابر شدن قیمت بنزین هواپیما در لایحه بودجه ۱۴۰۴ و فروش به قیمت ۶۶۰۰ تومان یا ۳۰ درصد قیمت واقعی

حال طبق تبصره ۳ لایحه بودجه ۱۴۰۴، نرخ فروش سوخت جت به ناوگان هوایی معادل ۳۰ درصد نرخ خرید سوخت از پالایشگاه‌ها تعیین شده است.

بدین ترتیب قیمت هر لیتر بنزین هواپیما، از ۶۰۰ تومان به حدود ۶۶۰۰ تومان افزایش می‌یابد و ۱۱ برابر می‌شود. افزایش منابع دولت از این مسیر ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از تحلیل بازار، تاریخ انتشار: 4آبان1403، کدخبر:309218، www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین