پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
سال ۸۵ کلنگی به زمین زده شد که شهروندان زنجانی سال‌ها منتظر تحقق آن بودند اما به نظر می‌رسد پروژه پتروشیمی زنجان وعده‌هایی بود که هیچ‌گاه محقق نشد.

شعار سال : پتروشیمی زنجان را می‌توان حاصل وحدت و همبستگی مردم استان زنجان برای توسعه صنعتی این استان عنوان کرد به‌نوعی که همه شهروندان زنجانی سهمی هرچند کوچک در این پروژه داشتند ولی باگذشت ۹ سال همچنان تحقق وعده‌ها برای اجرای این پروژه در هاله‌ای از ابهام است.

اوایل دهه هفتاد قرار شد یکی از واحدهای مهم پتروشیمی کشور در زنجان راه‌اندازی شود اما به دلایل غیر فنی و بی‌تدبیری مسئولان وقت در میانه راه به استان دیگری منتقل شد، سال‌ها گذشت تا دولت نهم روی کارآمد و در نخستین سفر رئیس جمهوری به استان در سال ۸۵ ساخت پتروشیمی در زنجان به تصویب رسید.


پس از طی مراحل مطالعات توجیهی و مکان‌یابی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، نخستين هیئت مؤسس شرکت صنایع پتروشیمی زنجان در اول آذر سال ۸۵ تشکیل شد و در تاریخ ۱۳ آذر ۸۵ کلنگ عملیات اجرایی طرح با حضور «محمدرضا باهنر» نایب رئیس اول وقت مجلس و معاونان وزیر نفت به زمین زده شد.

باهنر در زمان کلنگ زنی این مجتمع از مدیرعامل وقت شرکت ملی پتروشیمی قول گرفته بود این طرح در مدت هزار روزبه بهره‌برداری برسد تا روزانه ۳۰۰ میلیون تومان عایدی نصیب کشور شده و در مدت پنج سال اصل و سود سرمایه‌گذاری انجام‌شده برگشت داده شود.

از سوی دیگر در همان مراسم «غلام‌حسین نجابت» مدیرعامل وقت شرکت صنایع پتروشیمی وعده داد: این پروژه را زودتر از استاندارد بین‌المللی که چهار سال است به اتمام برساند.

در پذیره‌نویسی سهام شرکت بنا بر اظهارات مدیرعامل وقت آن، درمجموع بیش از ۵۵۶ میلیارد و ۳۲۲ میلیون ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفت که ۷۸ درصد آن به مردم استان، ۱۷ درصد شرکت‌های دولتی و پنج درصد به سایر سهامداران تعلق داشت.


دی‌ماه سال ۸۹ خبر دیگری بازهم ذهن همه سهام‌داران پتروشیمی زنجان را به خود مشغول کرد و مطابق اعلام برخی رسانه ها رئیس سابق هیئت‌مدیره شرکت پتروشیمی زنجان با شکایتی به سوءاستفاده از اموال و اعتبارات و اختیارات قانونی به سود مقاصد شخصی، تبانی و تحصیل مال نامشروع متهم شد.

این شکایت توسط اعضای هیئت‌مدیره شرکت در دادگستری زنجان طرح شد و اعضا خواستار رسیدگی به ۳۳ میلیارد تومان اموال دولتی و حقوق سهامداران شدند و خبری از نتیجه این شکایت منتشر نشد.

تداوم وعده ها در مدیریت جدید پتروشیمی زنجان

آهسته‌آهسته پای مدیرعامل دیگر پتروشیمی زنجان به دایره وعده‌ها باز شد و «محمدرضا مرید شوشتری» در بهمن ۸۹ گفت: به‌شرط تأمین منابع مالی مصوب این پروژه تا پایان سال ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد تا رکورد اعلام زمان افتتاح پتروشیمی را به خود اختصاص دهد.

وی هم‌چنین به مردم زنجان توصیه کرد: اوراق مشارکت این مجتمع را که قرار بود اواخر بهمن ۸۹ به فروش برسد را خریداری کنند چراکه در آینده به سهام تبدیل خواهند شد.

البته وی تصریح کرد که پتروشیمی در دوران ساخت قادر به پرداخت سود نخواهد بود.


بررسی سوابق اظهار نظرهای مسئولان نشان می دهد که پتروشیمی زنجان میراث وعده‌های تحقق نیافته ای است که از سال ۸۵ به مردم استان زنجان داده شد و باوجود گذشت ۹ سال هنوز این مجتمع صنعتی به مرحله بهره برداری نرسیده است در حالیکه مسئولان وقت قول داده بودند بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی زنجان طی ۳ سال تکمیل شود، وعده‌ای که هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت.

سوء مدیریت و کمبود نقدینگی عواملی بود که طی ۹ سال گذشته گریبان پتروشیمی زنجان را گرفت و هرگز نگذاشت شهروندان زنجان که با فروختن طلاها و لوازم‌خانگی خود برای خریدن سهام شرکت پتروشیمی زنجان بسیج شده بودند محقق شدن آرزوهای خود را در زمان مقرر بینند.

این وضعیت در حالیست که استاندار زنجان طی گفتگویی در ۳۰ تیرماه سال ۹۳ گفته بود: در صورت انجام کارها به شکل برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌شده پتروشیمی زنجان تا ۳.۵ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.


جمشید انصاری ادامه داد: یکی از مسائلی که در سفر رئیس‌جمهور به استان مطرح شد در خصوص تأمین تسهیلات ارزی و ریالی پروژه پتروشیمی بود. همچنین باید مسائل مدیریتی حل شود چرا که پتروشیمی یک مجموعه خصوصی بوده و هیئت‌مدیره باید متقاضی دریافت تسهیلات باشد و آورده شرکت را تأمین کند.

استاندار زنجان افزود: مشکل اصلی پتروشیمی تسهیلات بانکی و ارزی نیست بلکه مشکل اصلی این پروژه تأمین منابع ریالی بوده که آورده سهامداران است.

پروژه پتروشیمی زنجان ساز ناکوک سمفونی وعده ها

به گفته انصاری برای دریافت تسهیلات باید حداقل یک‌سوم آورده توسط سهام‌دار تأمین شود و این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از سهام‌داران این شرکت سهامداران خرد هستند.

طی ۹ سال گذشته پروژه پترشیمی زنجان تنها ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است بی‌شک مدیران فعلی استان و همچنین مجتمع پتروشیمی زنجان کار سنگینی بر عهده‌دارند تا با رفع بی‌توجهی و سوء مدیریت‌های گذشته روند ساخت مجتمع پتروشیمی زنجان را پس از وقفه چندساله آغاز کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان گفت: طی ۹ سال گذشته این پروژه تنها ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ این به‌طور واضحی اعتماد مردم را به پروژه مخدوش کرده است.

محمدرضا مدیری افزود: البته در حوزه تملک اراضی موردنیاز و سفارش ساخت برخی تجهیزات به شرکت‌های خارجی اقدامات مهمی انجام‌شده است ولی مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها از یک سو، و نبود فرماندهی واحد و نقدینگی در پتروشیمی زنجان طی سال‌های گذشته باعث تأخیر در روند تکمیل پروژه شده است.

وی ادامه داد: می‌توانیم وقت خود را صرفاً معطوف به گذشته کرده و یا با توجه به رخدادهای ناخوشایند گذشته، نقشه راه آینده را ترسیم کنیم. در حال حاضر باید به پاسخ این سؤال برسیم که «حالا چه باید کرد؟».

مدیری افزود: هیئت‌مدیره جدید از ۹ ماه پیش شکل‌گرفته، با نخبگان اقتصادی و همچنین اهل‌فن در صنعت پتروشیمی تعامل‌های گسترده‌ای داشته‌ایم؛ ماحصل همه تدبیر و مشاوره‌ها، احیای پروژه است و نه رها کردن آن، روش ما هم برای تحقق این هدف جذب سرمایه است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان افزود: سهامداران در روند افزایش سرمایه باید مشارکت داشته باشند؛ تا هم پروژه احیا شود و هم مالکیت سهام در خود استان زنجان باقی بماند.

مدیری گفت: دولت از سال گذشته و با تغییر رویه ای که در فرماندهی پتروشیمی زنجان رخ داد، تحرک پتروشیمی زنجان را باور کرده و حمایت می‌کند. ما از ارباب جراید و رسانه‌ها و فعالان اقتصادی و اجتماعی می‌خواهیم برای تشویق سهامداران برای پرداخت سهم خود به منظور افزایش سرمایه از هیچ کوششی دریغ نکنند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان ادامه داد: طی اجرای پروژه ۳ هزار نفر و پس از بهره‌برداری هزار و ۲۰۰ نفر در پتروشیمی زنجان مشغول به‌کار خواهند بود که همین فقره، از اهمیت و نقش مهم این صنعت در استان خبر می‌دهد.

ساخت مجتمع پتروشیمی زنجان باهدف تولید اوره و آمونیاک برنامه‌ریزی‌شده استمدیری افزود: ساخت مجتمع پتروشیمی زنجان باهدف تولید اوره و آمونیاک برنامه‌ریزی‌شده؛ ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی زنجان یک میلیون تن اوره و ۶۷۰ هزار تن آمونیاک برآورد شده و با احداث این واحد صنعتی، امکان راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری در صنایع جانبی پتروشیمی در استان نیز فراهم می‌شود.

وی گفت: این پروژه ازجمله طرح‌های استانی پتروشیمی است که در سال ۱۳۸۵ و در سفر هیئت دولت به تصویب رسیده و نزدیک به ۹۶ هزار نفر از سهام عرضه‌شده آن توسط شهروندان استان خریداری‌شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید اوره و آمونیاک کشور معادل مصرف آن است و با بهره‌برداری از سه طرح استانی پتروشیمی (زنجان، گلستان و لردگان) قسمتی از اوره و آمونیاک تولیدشده در کشور صادر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان گفت: پروژه پتروشیمی زنجان برای بهره‌برداری به هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیری افزود: کل سرمایه پتروشیمی زنجان از ابتدا تاکنون تنها ۵۶ میلیارد تومان بوده است اما این پروژه پتروشیمی زنجان برای بهره‌برداری به هزار و ۸۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: قرار است ۴۰ درصد این میزان افزایش سرمایه از طریق افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران و بقیه در قالب تسهیلات بانکی تأمین شود.

مدیری افزود: سازمان بورس درنهایت و پس از همه بررسی‌ها هجدهم مردادماه گذشته با افزایش ۵۳۰ درصدی (۶.۳ برابری) سرمایه شرکت صنایع پتروشیمی در دو مرحله موافقت کرد.


مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان افزود: همچنین مجمع اخیر شرکت نیز به افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی در مرحله نخست رأی مثبت داد.

مدیری گفت: پس از انتشار رسمی آگهی پذیره‌نویسی، سهامداران باید نسبت به تأدیه سهم خود بابت افزایش سرمایه اقدام کنند.

وی بابیان اینکه حدود ۹۰درصد سهامداران خرد این شرکت، ساکن استان زنجان هستند، افزود: چنانچه این سهامداران در روند افزایش سرمایه مشارکت نداشته باشند، سهم مالکیت استان در این پروژه بزرگ صنعتی، تضعیف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان ادامه داد: چهارشنبه (پانزدهم مهرماه جاری) هیئت‌مدیره جدید شرکت صنایع پتروشیمی زنجان، آگهی پذیره‌نویسی برای افزایش ۲۰۰ درصدی سرمایه این شرکت را در مرحله اول در روزنامه‌های دنیای اقتصاد و مردم نو منتشر کرد.


مدیری افزود: این آگهی به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده‌ (نوبت دوم) شرکت صنایع پتروشیمی زنجان که بیست و ششم شهریورماه گذشته در زنجان برگزار شد و همچنین مجوز شماره ۳۲۴۰۹۳. ۱۲۱ سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش سرمایه شرکت از طریق صدور سهام جدید منتشرشده است.

بنابراین گزارش پروژه پتروشیمی زنجان که در سال ۸۵ با وعده اتمام سه ساله کلنگ زنی شد و مسئولان وقت در اوج فضاسازی مدعی شدند این شرکت قرار است اقتصاد منطقه را متحول کند باگذشت شش سال از موعد وعده داده شده هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

به گفته مسئولان فعلی، پروژه پتروشیمی زنجان در خوش‌بینانه‌ترین حالت در سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد چراکه در اجرای این پروژه کوتاهی شده است.

بی‌شک شهروندان زنجانی به خصوص سهام‌داران شرکت پتروشیمی زنجان منتظر آغاز فعالیت این مجتمع هستند تا آرزوهای رنگ باخته خود را در به حرکت در آمدن چرخ‌های صنعت پتروشیمی زنجان محقق شده ببینند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تجارت امروز، تاریخ 23 مهر 94، کد مطلب: 9280: www.tejaratemrouz.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین