پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۴
مدتی است حرف و حدیث هایی از انتقال کامل گندم های تولیدی شهرستان های شاهرود و میامی که کیفت بالایی دارند به مرکز استان و اختلاط آن با گندم نامرغوب به گوش می رسد. کارخانه داران و مصرف کنندگان معتقدند این گندم بعد از انتقال به سمنان با اختلاط با گندم های نامرغوب، سهمیه بندی شده و دوباره به این شهرستان ها بازگردانده می شود.

شعار سال: حالی که مصرف کنندگان و سیلوداران شاهرودی و میامی ای به انتقال گندم با کیفیت این شهرستان ها به مرکز استان و اختلاط آن با گندم نامرغوب و ارسال دوباره آن به این شهرستان ها برای مصرف گلایه دارند مسئولان شهرستانی و استانی می گویند تنها مازاد گندم مصرفی منطقه به مرکز منتقل می شود و سهمیه هر شهرستان از همان ابتدا جدا شده در سیلو های در نظر گرفته شده ذخیره می شود و آنچه مازاد مصرف شهرستان است برای نگهداری بهتر و اختلاط با گندم های با کیفیت پایین تر برای تولید آرد بهتر به سیلوهای مرکز استان منتقل می شود.

برای رفع شبهات و ابهاماتی که در این زمینه میان کشاورزان، مردم و سیلو داران شهرستان های شاهرود و میامی وجود دارد پای صبحت کارخانه داران و مسئولان نشستیم که ما حصل این گفتگو ها به شرح زیر است.

جابجایی غیر ضروری گندم از شاهرود و میامی به سمنان بار مالی مضائفی بر دوش بیت المال می گذارد

مدیر کارخانه آرد سرچشمه شاهرود ضمن اشاره به انتقال بخش قابل توجهی از گندم تولیدی شاهرود و میامی به انبارهای سمنان، گفت: برای تولید آرد باید دوباره آن گندم را به شاهرود منتقل کرد که گاها این امر از محصول های نامرغوبی که تولید منطقه نیست انجام می پذیرد و همچنین بار مالی مضائفی بر دوش بیت المال می گذارد.


سید محمد رضا حسینی هاشمی ضمن بیان این مطلب که میزان تولید گندم شاهرود و میامی بین 40 تا 55 هزار تن در سال است افزود: مصرف گندم دو شهرستان برای یک سال 27 هزار تن است یعنی مازاد تولید گندم داریم و این خواسته مردم منطقه که نان مصرفیشان از آرد گندم باکیفیت تولید خودشان تهیه شود به حق است.

وی تهیه نان با آرد گندم تولیدی هر منطقه جغرافیایی را عقلایی دانست و خاطرنشان کرد: برای تهیه نان خوب باید از آرد همان منطقه استفاده شود اما متاسفانه شهرستان های میامی و شاهرود با وجود بالغ بر 340 واحد نانوایی به جای استفاده از آرد محلی و حتی داشتن صادرات مازاد تولید از آرد مناطق دیگر استفاده می کنند.

دو انبار گندم شاهرود قابلیت نگهداری بیش از نیاز شهرستان را دارند

مدیر کارخانه آرد سرچشمه شاهرود از اینکه گندم منطقه به سمنان رفته و از آن جا گندم با کیفیت پایین تر برای شهرستان های شاهرود و میامی ارسال می شود ابراز تاسف کرد و اذعان داشت: سال گذشته اتحادیه نانوایان با حمایت نماینده مردم شاهرود و میامی و همکاری اداره کل غله استان، کل مصرف گندم دو شهرستان را از تولید این مناطق ذخیره کرد که متاسفانه این رویه در سالجاری اتفاق نیافتاد.

حسینی هاشمی خواست امسال هم مانند سال گذشته گندم تولیدی در سهمیه لحاظ شده و مازاد آن به مرکز استان فرستاده شود و عنوان کرد: کسانی ادعا می کنند شاهرود به تنهایی نمی تواند این مقدار ذخیره گندم تولیدی را نگهداری کند بدانند کارخانه آرد سرچشمه به تنهایی قادر به نگهداری از 45 هزار تن گندم در سوله تمام مکانیزه خود است.

وی با تاکید بر اینکه انبار مکانیزه اداره کل غله جنب پلیس راه شاهرود نیز قادر به نگهداری 18 هزار تن گندم است ادامه داد: همین دو انبار می توانند بیش از نیاز شهرستان را در خود نگهداری کنند و مشکلی نیز برای گندم ها پیش نخواهد آمد.

هیچ نگرانی برای نگهداری مناسب و بهداشتی گندم در شاهرود وجود ندارد

مدیرکارخانه آرد سرچشمه شاهرود با تاکید بر اینکه تا سال 88 وضعیت نگهداری گندم در انبار این کارخانه مناسب نبود بیان داشت: ولی امروز با رفع مشکلات و استاندارد سازی ها هیچ نگرانی برای نگهداری مناسب و بهداشتی گندم در شهرستان وجود ندارد تا به این بهانه نیز گندم تولیدی شاهرود و میامی از این دو شهرستان خارج شود.

حسینی هاشمی با یادآوری این مطلب که سیاست های نامناسب سال های گذشته موجب شده کشاورزان از کاشت گندم دلزده شوند ابراز داشت: خوشبختانه امسال قبل از شهریور ماه نرخ تضمینی خرید گندم اعلام شد که باعث شده در سال زراعی جدید کشاورزان اقدام به کاشت بیشتر گندم کنند.

وی با بیان این مطلب که از دو سال پیش آرد در کشور سهمیه بندی شده ولی ما در شهرستان های شاهرود و میامی کمبود آرد نداشته و سرانه اختصاصی هر نفر در ماه 9 کیلوگرم گندم و 5.7 کیلو آرد است اظهار داشت: میزان سهمیه بر اساس سرشماری سال 1389 انجام شده و باید این میزان اصلاح شود.

مدیر کارخانه آرد سرچشمه شاهرود، کیفیت نان تولیدی را بسته به آرد خوب دانست و خاطرنشان کرد: با اختصاص نیافتن سهمیه مناسب گندم تولیدی این دو شهرستان علاوه بر نارضایتی مردم، بالغ بر 140 میلیون تومان کرایه حمل مازاد یک بار گندم به سمنان و برگشت آن به شهرستان ها برای یک ماه خواهد بود و برآورد سالیانه آن مبلغ هنگفتی می شود که تنها یک بار مالی اضافی را بر دوش دولت و در نهایت مردم تحمیل می کند.


فقط مدیر کل، آمار و اطلاعات غله استان را به خبرگزاری ها می دهد

اما معصومی رئیس اداره غله شهرستان شاهرود در این زمینه با اشاره به اینکه اطلاعات و آمار و ارقام تولید، خرید و نگهداری گندم را باید مدیر کل غله استان در اختیار خبرگزاری قرار دهد درباره انتقال کل گندم تولیدی به سمنان گفت: این گفته صحت ندارد و گندم مورد نیاز شاهرود در انبار غله همین شهرستان نگهداری می شود و مازاد آن به سمنان منتقل می شود.

تاکنون 95 درصد نیاز گندم استان سمنان تامین شده است

مدیرکل شرکت غله استان سمنان نیز در همین راستا تاکید کرد: تقریبا با موجودی خارجی که از ابتدای سال به صورت وارداتی از بنادر جنوب و شمال داشتیم و سر جمع خرید گندم از کشاورزان استان تقریبا 95 درصد نیاز گندم استان تامین شده است.

محمد باقر منوچهری با بیان این مطلب که در حال حاضر خرید گندم از مناطق کالپوش میامی و پشت بسطام شاهرود ادامه دارد اذعان داشت: تا پایان این خرید، کل نیاز مصرفی گندم استان برای مصارف خبازی برطرف خواهد شد.

تنها مازاد گندم برای اختلاط گندم های کیفی تر با گندم های مناطق غرب استان منتقل می شود

مدیرکل شرکت غله استان سمنان با یادآوری این مطلب که به مقدار نیاز در شاهرود انبار مکانیزه برای نگهداری گندم وجود دارد و کارخانه آرد هم در این شهر مشغول فعالیت است ابراز داشت: به اندازه نیاز شهرستان های شاهرود و میامی گندم در این انبارها نگهداری می شود و مازاد گندم برای اختلاط با گندم های منطقه غرب استان به سمنان منتقل می شود.

منوچهری این انتقال را به دلیل اختلاط گندم های مازاد این شهرستان ها با گندم های تولیدی شهرستانی غرب استان یعنی آرادان، گرمسار و ایوانکی دانست و اظهار داشت: چون گندم های مناطق میامی و شاهرود نسبت به گندم های غرب استان کیفی تر هستند برای افزایش بهبود و کارایی آرد تولیدی این منطقه باید مازاد گندم مناطق نام برده شده به سمنان انجام شود.

وی در پایان با تاکید بر این که نیاز هر شهرستان در همان شهرستان مرتفع شده و مازاد نیاز به سمنان منتقل می شود خاطر نشان کرد: این انتقال هم به دلیل شرایط بهتر سیلوی سمنان برای نگهداری گندم است هم اینکه بازار مصرف این گندم های مازاد غرب استان است و برای اختلاط با گندم های شهرستان های دیگر باید به مرکز استان یعنی سمنان منتقل شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 31 تیر 93، کد مطلب: 2330973: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین