پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
به دنبال قانونی هستیم که همه اصحاب فرهنگ و هنر از دادن مالیات معاف شوند «بنا داریم تمامی صاحبان فرهنگ، هنر و رسانه مشمول بیمه شوند تا در حوزه سلامت و اشتغال احساس امنیت داشته باشند.»
شعارسال: این خبری بود که وعده آن را دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی داد. تفاهمنامه‌ای که توسط سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی به امضا رسید.

سید رضا صالحی امیری در این خصوص گفت: سیاست ما واگذاری همه امور تا پایان برنامه ششم به اهلش است. یکی از اقدامات بحث بیمه و سلامت وامنیت شغلی آنهاست. امروز طی تفاهمنامه‌ای که با سازمان تأمین اجتماعی داشتیم 12 هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر به بیمه شدگان اضافه خواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد: قبلاً 18000 نفر از اصحاب فرهنگ و هنر بیمه تأمین اجتماعی بودند که 12000 نفر به آنها اضافه شدند که جمعاً به 30000 نفر رسیدند. از این تعداد 15500 نفر بیمه تکمیلی هستند و 12000 نفر هم به صورت غیر مستقیم با یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیمه هستند و ما بنا داریم همه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه را مشمول بیمه قرار دهیم تا در حوزه سلامت و اشتغال احساس امنیت داشته باشند.

صالحی امیری درادامه سخنانش از امضای تفاهمنامه‌ای با وزیر اقتصاد و دارایی سخن گفت که مربوط به حوزه مالیات است و قرار است به اطلاع نهادهای صنفی فرهنگ و هنر برسد. وی در خصوص این تفاهمنامه تصریح کرد: ما به دنبال قانونی هستیم که همه اصحاب فرهنگ و هنر از دادن مالیات معاف شوند.

وی در این خصوص گفت: وزارت اقتصاد و دارایی برای کاهش مالیات‌ها و همچنین افزایش معافیت مالیاتی قدم‌های مؤثری برداشت و ما به دنبال روزی هستیم تا قانونی که در مجلس است تصویب شود تا همه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در همه حوزه‌های فعالیت از پرداخت هرگونه مالیات معاف شوند؛ در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم مجلس شورای اسلامی این لایحه را تصویب کند.

صالحی امیری در ادامه گفت: معتقدیم همه مسئولیت‌های اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه باید به اصحاب، نهادها و صنوف تخصصی واگذار شود و این یک حرکت دائمی و مستمر خواهد بود. این جهت‌گیری در ایام اخیر شتاب بیشتری گرفته و بتدریج در طی برنامه ششم، آن را اجرایی خواهیم کرد. کلیه امور اجرایی در همه حوزه‌ها را واگذار خواهیم کرد و به این ترتیب شرایط جدیدی در حوزه فرهنگ شکل خواهد گرفت. وزیر ارشاد افزود: بی‌شک اصحاب فرهنگ با صلاحیت‌ترین قشر برای مدیریت، اجرا و پیگیری امور خود هستند.

وی تصریح کرد: ما در نخستین قدم، نظام صنفی رسانه را در چارچوب کمیسیون فرهنگی دولت تصویب کردیم و در دستور صحن دولت قرار دادیم و در آینده نزدیک به مجلس ارسال خواهیم کرد. در قدم دوم توافقی که با خانه‌های موسیقی، سینما و تئاتر و بقیه حوزه‌های هنر داشتیم، نظام صنفی هنر را در سال 96 به دولت ارسال خواهیم کرد. جهت‌گیری ما این است که مانند نظام مهندسی و پزشکی نظام‌های صنفی در حوزه رسانه و فرهنگ و هنر شکل بگیرد.

صالحی امیری گفت: ما برای سال 96 بودجه صندوق را افزایش دادیم. بنای ما تقویت بیشتر صندوق است. معتقدیم تقویت صندوق هنر به تقویت امنیت شغلی و سلامت اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ارتباط مستقیم دارد.

* نوربخش: فراموش نکنیم که پرونده زنجانی در دولت گذشته رقم خورد

سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این مراسم گفت: نباید فراموش کنیم که پرونده بابک زنجانی و یکشنبه سیاه در دولت گذشته در سازمان تأمین اجتماعی رقم خورد و موجب آزردگی خاطر رهبر معظم انقلاب شد.

وی ادامه داد: فیلمبرداری مخفی از یکی از مراجعه‌کنندگان و پخش کردن آن در خانه ملت برای تسویه حساب میان دو قوای مقننه و مجریه یکی از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در دولت گذشته بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ایجاد طرح بابک زنجانی در این سازمان رخ داد و ١٣٨ شرکت تأمین اجتماعی به یک فرد منتقل شد که با حضور روحانی و تشکیل دولت تدبیر و امید، جلوی این اقدامات گرفته شد.

نوربخش اظهارکرد: در این چهار سال در دولت یازدهم با خروج از حاشیه‌ها و ورود به مسائل حرفه‌ای و فنی به مسیر اصلی خودش برگشته است.

مدیر عامل تأمین اجتماعی در ادامه درباره امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی با موضوع بیمه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نیز اظهارکرد: برای سازمان تأمین اجتماعی موجب مباهات است که به برکت امضای این تفاهمنامه ١٢ هزار نفر به جمع این خانواده می‌پیوندند؛ خانواده‌ای که ٤٢ میلیون بیمه شده از اقشار مختلف دارد.

وی ادامه داد: از شروع بیمه شدن هنرمندان و اصحاب هنر و رسانه در مجموع حدود ٢٠ هزارنفر تحت پوشش بودند که عدم پرداخت حق بیمه هنرمندان در زمان حضورمان در سازمان تأمین اجتماعی به عنوان چالشی‌ترین موضوع در این سازمان بود. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: این بیمه هنرمندان و اصحاب هنر و رسانه مشاغل آزاد است و خدمات مستمری و درمان را دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چون قرار است هنرمندان هم خدمات معاینات دریافت کنند به همین منظور برای جلوگیری از تضییع وقت آنان، دو مرکز خاص برای آنان در نظر گرفته‌ایم و در بیمارستان میلاد خارج از نوبت از خدمات درمانی برخوردار خواهند شد.

مراسم امضای تفاهمنامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان تأمین اجتماعی در تالار وحدت و با حضور اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، مجید غلامی جلیسه رئیس مؤسسه خانه کتاب و نیز جمعی از هنرمندان در مراسم امضای این تفاهمنامه همکاری برگزار شد.

* آینده بهتر برای اصحاب فرهنگ و هنر

اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر در این باره به «ایران» گفت: وقتی صندوق هنر هیأت امنایی شد یک اتفاق خوب افتاد. این 12 هزار نفر کسانی بودند که در طول سه سال گذشته به خاطر مشکلاتی که بین صندوق و سازمان تأمین اجتماعی وجود داشت، بیمه نشده بودند و اکنون مشکل‌شان حل شد. وی در پایان گفت: امیدواریم در آینده مراحل بهتری داشته باشیم و اتفاقات بهتری برای اصحاب فرهنگ و هنر بیفتد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 22، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1396 ، شماره: 6490 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین