پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
من هم می خواهم تسلیت بگویم، ولی نه برای مرحوم تازه درگذشته. چرا که خدا را شکر صد ها میلیون صلوات و فاتحه در طی روزهای آینده نثار روح ایشان خواهد شد و قطعاً قرین رحمت الهی خواهند بود، من ترجیح می دهم برای کشورم تسلیت بگویم!
شعارسال: من هم می خواهم تسلیت بگویم، ولی نه برای مرحوم تازه درگذشته. چرا که خدا را شکر صد ها میلیون صلوات و فاتحه در طی روزهای آینده نثار روح ایشان خواهد شد و قطعاً قرین رحمت الهی خواهند بود، من ترجیح می دهم برای کشورم تسلیت بگویم!

گزارشی از روزنامه شرق خواندم که در آن اشاره شده بود حدود 70 درصد مدال آوران المپیاد های علمی کشور از جمله المپیاد های ریاضی و فیزیک هم اکنون در خارج از ایران مشغول به زندگی و تحصیل هستند.

صندوق بين المللي پول هم اعلام كرده بود ايران به لحاظ مهاجرت نخبگان، با مهاجرت سالانه 150 تا 180 هزار متخصص در ميان ۹۱ كشور در حال توسعه يا توسعه نيافته جهان، مقام نخست را دارد.

در ادامه، اشاره شده بود که بيش از 94 درصد نخبگان ايراني كه هم اكنون در دانشگاه هاي مطرح دنيا در حال تدريس يا تحصيل هستند، دوره ليسانس خود را در دانشگاه صنعتي شريف تهران گذرانده اند.

و اینکه سهم دانشگاه هاي آمريكا از جذب دانش آموزان مدال آور در المپياد فيزيك 75 درصد، المپياد كامپيوتر 84 و در المپياد رياضي 91 درصد از نخبگان ايراني است. آماري كه اثبات مي كند كشور آمريكا و كرسي هاي دانشگاهي آن بزرگ ترين ميزبان نخبگان درجه اول ايراني طي سال هاي اخير بوده است.

من احساس می کنم برای این خروج های مغز ها هم باید یکی تسلیت بگوید، کسی نیست که بگوید، من می گویم:

ایران، تسلیت عرض می کنم.

پی نوشت1:

با آن جمله اولم (من هم می خواهم تسلیت بگویم)، یاد شعر مرحوم سلمان هراتی افتادم که گفته بود:

من هم می میرم... اما نه مثل غلامعلی

که از درخت به زیر افتاد

پس گاوان از گرسنگی ماغ کشیدند

و با غیظ ساقه های خشک را جویدند

چه کسی برای گاوها علوفه می ریزد؟

بقیه شعر را اینجا بخوانید:

پی نوشت 2: در نسخه اولیه این متن، اسامی تعدادی از المپیادی ها با ذکر اینکه الان کجا هستند ذکر شده بود که بنا به درخواست مسئول مدرسه ای که آنها از آنجا فار التحصیل شده بودند، اسامی آنها حذف و به آمار کلی روزنامه شرق بسنده شد.

پی نوشت 3: بررسی روزنامه شرق مربوط به قبل از سال 86 بوده است. برخی بررسی های جدید نشان می دهد گاها در برخی رشته ها به خروج نزدیک به 100 درصدی نخبگان المپیادی از کشور نزدیک شده ایم.

پی نوشت 4: برخی، میزان خسارت وارده به کشور از خروج سالانه حدود 100 هزار نخبه از کشور در سال را بیش از یا معادل با خسارت کل جنگ تحمیلی برآورد می کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال کسب و کار، تاریخ انتشار: 19 دی 1395، کدخبر: - ، @kar_kasb

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین