پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، فرهنگی، شهری و... حکایت ناتمام طرح‌های کلنگ‌زنی شده در لرستان است که از آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری نرسیدن آنها سال‌های زیادی می‌گذرد...

شعارسال: موزه تاریخ طبیعی هم یکی از همین ده‌ها پروژه در حال ساخت استان است که با گذشت 5 سال از کلنگ‌زنی نه تنها تکمیل نشده بلکه از پیشرفت بسیار کمی برخوردار است.

پیشرفت فیزیکی پروژه

معاون توسعه مدیریت و منابع محیط زیست لرستان بیان می‌کند: پیشرفت پروژه موزه تاریخ طبیعی پس از گذشت 5 سال از آغاز عملیات اجرایی بین 15 تا 20 درصد است اما این طرح که کلنگ احداث آن سال 91 بر زمین زده شد در حال حاضر تعطیل شده است.

«محمد‌حسین سپهوند» می‌افزاید: در دولت دهم احداث موزه تاریخ طبیعی در تپه شهدای گمنام جانمایی و 500 میلیون تومان در این مکان هزینه شد، اما بنا به دلایلی احداث موزه در این تپه محقق نشد. پس از آن در دولت دهم قرارداد احداث موزه تاریخ طبیعی در بام‌شهر با زیربنای 2100 متری و برآوردی حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان منعقد و موافقت‌نامه‌های مورد نیاز میان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان و اداره کل راه و شهرسازی رد و بدل شد.

این مسئول عنوان می‌کند: اعتبار لازم برای تکمیل پروژه در حال حاضر 2 و نیم میلیارد تومان بوده و متولی اداره کل راه وشهرسازی است. در واقع اداره کل محیط زیست، فقط بهره‌بردار است.

اعتبارات پاسخگو نیست

سپهوند با اشاره به دلایل تاخیر در تکمیل پروژه موزه تاریخ طبیعی، عنوان می‌کند: عمده‌ترین دلیل، تخصیص نیافتن اعتبار است. البته تخصیص‌ بودجه به این طرح ناچیز است، به عنوان نمونه سال گذشته از 500 تا 600 میلیون اعتبار تعیین شده تنها 100 میلیون تومان تخصیص داده شد.

این مسئول می‌گوید: با اداره کل راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های محیط زیست به تبادل نظر پرداختیم. متولیان اداره راه و شهرسازی نیز از تخصیص‌های ناچیز گلایه‌ داشتند. نکته‌ مهم این است که با اعتبارهای 50 و 100 میلیون تومانی نه تنها به نتیجه مورد نظر دست پیدا نمی‌کنیم بلکه پروژه‌های نیمه‌کاره هم تکمیل نمی‌شوند. بنابراین اگر چاره‌ای جدی اندیشیده نشود این پروژه به اثر باستانی تبدیل خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع محیط زیست لرستان عنوان می‌کند: در آن جلسه مقرر شد؛ مجموع اعتبار تخصیص داده شده برای 3 پروژه موزه تاریخ طبیعی، دانشکده تحقیقاتی و آزمایشگاه برای یکی از پروژه‌ها صرف شود تا حداقل پیشرفت کاری داشته باشد. قرار است موافقت‌نامه‌ها به این شکل رد و بدل شوند. یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی برای پیشرفت پروژه‌ها هم این است که از پیمانکاران استفاده کنیم.

تکمیل موزه تاریخ طبیعی؛ جذب گردشگر

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان هم با بیان اینکه وجود موزه تاریخ طبیعی به عنوان یک مکان برای استفاده‌های علمی، فرهنگی‌، اجتماعی و پژوهشی حائز اهمیت است، اظهار می‌کند: هدف از احداث موزه تاریخ طبیعی شناسایی گونه‌های نادر جانوری و گیاهی در لرستان و دیگر نقاط کشور است.

«نبی‌الله قائد‌رحمتی» می‌افزاید: از طرفی احداث موزه تاریخ طبیعی در تکمیل یافته‌های تحقیقاتی پژوهشگران و علاقه‌مندان محیط زیست بسیار تاثیرگذار است. همچنین محلی برای بازدید گردشگران و مناسب برای تفریح سالم جوانان و نوجوانان استان به شمار می‌رود.

قائد‌رحمتی با اشاره به اینکه تنها یک موزه تاریخ طبیعی در استان وجود دارد، عنوان می‌کند: دراین موزه که در محل اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان جانمایی شده است 30 گونه پستاندار، 85 گونه پرنده، 5 گونه دوزیست، 12 گونه خزنده، 5 گونه ماهی، 19 گونه فسیل مهره‌داران و بی‌مهره‌گان و 70 نمونه کانی و سنگ نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موزه تاریخ طبیعی در بام خرم‌آباد با طراحی و شکلی جدید در حال احداث است، اضافه می‌کند: با تکمیل موزه تاریخ طبیعی می‌توان بانک ژنی تشکیل داد. با وجود خطراتی که نسل گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه را تهدید می‌کند، با تشکیل بانک ژن می‌توان گونه‌های جانوری و گیاهی را احیا کرد.

مزایای احداث موزه تاریخ طبیعی

«علی بهاروند» کارشناس محیط زیست با اشاره به مزایای احداث موزه‌های تاریخ طبیعی می‌گوید: اولین هدف از احداث موزه‌های تاریخ طبیعی ارائه مباحث گسترده و تخصصی و آموزشی مربوط به آن است که ارتقای سطح آموزش و پژوهش در مسائل زیست محیطی را به دنبال دارد ؛ اتفاقی که در نهایت منجر به شناخت مردم از مناطق زیستی می‌شود. اطلاع از تنوع و ارزش زیستی، همچنین آشنایی بازدیدکنندگان با اصول حفاظت از محیط زیست نیز از دیگر اهداف و مزایای احداث موزه تاریخ طبیعی است.

وی می‌افزاید: برای حفظ هر چه بهتر محیط زیست لازم است که آحاد مردم با این زیستگاه‌ها آشنایی نسبی پیدا کنند. قطعا با چنین رویکردهایی موزه‌های تاریخ طبیعی می‌توانند به مهم‌ترین مراکز بازدید گردشگران تبدیل شوند. با توجه به ظرفیت‌های استان در بحث گردشگری و تنوع زیستی باید تکمیل موزه تاریخ طبیعی در دستور کار متولیان قرار بگیرد، نه اینکه به حال خود رها شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: 4مهر1396، کدخبر: -: www.ostani.hamshahrilinks.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین