پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲
کودکانه شدن جرم و جنایت و ورود نوجوانان به عرصه قاچاق مواد مخدر مفهومی جدید درجامعه است که اقشار ضعیف جامعه را هدف قرار داده و نوجوانانی که درکی از جنایت ندارند را قربانی تجارت شوم مافیای مواد مخدر می کند.

شعار سال: کوله بری موضوعی که در استان های مرزی مطرح است و به واسطه فقر، محرومیت و بیکاری در مناطق حاشیه ای کشور ایجاد شده که نظرات و سلایق متفاوتی بر باید و نباید این موضع بهمراه داشته است.

مردمی که برای کسب روزی حلال دست به کاری می شوند که جز تحمل بارسنگین و درآمد ناچیز ره آوردی ندارد و سود هنگفتی را روانه جیب صاحبان بار کند اما آن چه که مرزنشینان را به این کار وا می دارد پاکی نهاد و تاکید بر رزق و روزی حلال است که این اصل در همهمه زندگی های پرزرق و برق و مادی گرایی مردم جایگاه خود را از دست داده است.

آنچه که این روزها در استان هرمزگان مقابل واژه کوله بری قرار گرفته، حمل مواد مخدر به روش کوله کشی است که ناشی از تبعات شوم بیکاری و فقری مفرط در جامعه می باشد و فارغ از سن و سال در میان جوانان و نوجوانان در حال گسترش است.

کوله کشی یا حمل مواد مخدر به صورت خرد و اندک سوژه داغ مافیای مواد مخدر است که با به دام انداختن جوانان و نوجوانی از قشر محروم جامعه باعث شدند تا سن جرم در هرمزگان کاهش یابد لذا در عین ناباروری و در سایه ضعف ها و محرومیت ها نوجوانانی که درکی از جرم و جنایت ندارند در این باتلاق غرق شوند و به همت قاچاقچیان، نیروهایی زبده و حرفه ای وارد این بازار شوم شوند.

در سال های اخیر قاچاقچیان و صاحبان مواد مخدر برای در امان ماندن از چنگال قانون و هراس از به دام افتادن در دام نیروهای انتظامی در اقدامی غیر انسانی با اجیر کردن نوجوانان رنگ دیگری به تجارت خود داده اند تا در نهایت با فراغ خاطر به کار خود ادامه دهند.

تعداد مجرمین حاضر در کانون اصلاح و تربیت هرمزگان گواه این مدعا و کودکانه شدن قاچاق مواد مخدر است که در صورت اقدام سریع و اثربخش باید عواقب شوم و جبران ناپذیر آن را انتظار کشید از این رو اوایل سال جاری رئیس کانون اصلاح و تربیت بندرعباس از آزادی چهار مددجوی کانون اصلاح و تربیت بندرعباس خبر داد که این افراد به جرم حمل و نگهداری موادمخدر و قاچاق کالا در کانون اصلاح و تربیت بندرعباس نگهداری می شدند.

براین اساس نوجوان و جوانانی که سال ها طعم فقر و محرومیت را چشیده اند و به واسطه ساده انگاری خانواده همچنین عدم شناخت کافی از جرم و جنایت وارد این عرصه شده و نسبت به حمل مواد مخدر اقدام می کنند که تبعات اجتماعی و فرهنگی آن بسیار گسترده و غیرقابل جبران خواهد بود.

جدا از آسیب های وارد شده بر خود این دست از نوجوانان، آینده دیاری که باید به دست پر توان فرزندان این سرزمین ساخته شود در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار می گیرد تا به واسطه داشتن پرونده ای سیاه از ورود به بازار کار محروم شوند و بار دیگر در دام مواد مخدر گرفتار شوند.

فقر و گرسنگی خانواده ها را راضی به جرم فرزندان می کند

خاله زهرا یکی از مادران هرمزگانی است که به واسطه فقر و محرومیت فرزندش به دام سوداگران مرگ گرفتار شد و با وعده دریافت مبلغ 50هزارتومان اقدام به حمل یک کیلو تریاک می کند در نهایت نوجوان15ساله اش در مسیر بندرعباس به شیراز دستگیر می شود و محکوم به دو سال حبس و تحمل جریمه نقدی می شود.

این مادر که زخم مجرم بودن فرزندش بر درد نداریش افزون شده می گوید: صاحب مواد با وعده دادن مبلغی چشم گیر و اینکه کودکان و نوجوانان را دستگیر نمی کنند فرزندم را فریب داد و از آنجایی که فقر و نداری امانمان را بریده بود مجبور به رضایت شدم اما مال حرام خوردن ندارد در همان دفعه اول پسرم دستگیر شد و اکنون در حبس به سر می برد.

وی ادامه داد:در میان دوستان و اطرافیان ما که اکثرا با فقر و نداری دست وپنجه نرم می کنند، کوله کشی عرف شده و خانواده ها از سراجبار مجبور به تن دادن به این جرم شده اند.

خاله زهرا افزود:مافیای مواد مخدر در ازای پرداخت مبلغی ناچیز نوجوانان را به کاری می گمارند که جز تباهی آینده ای ندارد و از آنجایی که فقر و گرسنگی بر خانواده های نیازمند چیره شده راضی به قدم نهادن در این راه می شوند.

وی ادامه داد:این که اکنون فرزندم را پشت میله های زندان می بینم جگرم را می سوزاند چرا که زندگی پسرم به خاطر فقر ما تباه شد و تا ابد مهر مجرم بودن بر پیشانی فرزندم سنگینی می کند.

فقر در این حوالی جان می گیرد

مریم دیگر مادر جنوبی است که سالها همسرش او دو هفت فزرندش را رها کرده این مادر که به سختی و کمک دیگران زندگی خود را گذرانده در عین ناباوری خبر از تصادف و مرگ پسرش را می شنود زمانی که جزئیات حادثه از زبان اطرافیان نقل می شود متوجه می شویم که پسر 17ساله مریم برای دریافت تنها 100هزار تومان از شرق هرمزگان عازم بندرعباس می شود که در بین راه به دلیل نزاع با عده ای دیگر که در این زمینه فعالیت می کنند، دچار سانحه می شود.

این نوجوان بعد از سانحه به گوشه ای از بیابان برده می شود که پس از سه روز جستجو جسد بی جانش را پیدا می کنند در صورتی که اگر ساعات اولیه به بیمارستان اعزام می شود مادر رنجورش داغ از دست دادن فرزند را نمی چشید.

حوادث از این قبیل تکراری و مشابه در گوشه و کنار هرمزگان به وفور به چشم می خورد؛تبعات جبران ناپذیر فقر در جامعه و گرایش نوجوانان به جرم و جنایت در سایه بی توجهی و ضعف عملکرد دولت ها موجب می شود که جامعه دیر یا زود بهای بی توجهی به این قشر مهم و تاثیرگذار جامعه را بپردازد چه بسا بهتر است که از هم اکنون به فکر راه حلی برای پیشگیری از این معضل بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 5 مهر 96، کد مطلب: 1202347، www. dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین