پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۹۹۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
مدیر یکی از شرکت های فولادی حاضر در بورس ایران، پشت پرده و علت واردات فولاد و کنسانتره توسط چین را تشریح کرد و برآوردی از قیمت های سال آینده داد.

شعار سال: امیررضا کاویانی سرپرست پست های گاز فولاد خراسان با بیان اینکه موضوعی که بتازگی در بازار فولاد در حال وقوع است مبنی بر جهت صادرات شمش فولادی به سمت چین برخلاف روال متداول سال های گذشته است توضیحاتی در خصوص سیاست پشت پرده چینی ها داد و اعلام کرد : چین با توجه به اینکه صادر کننده فولاد به همه جهان بود اما در حال حاضر در پی واردات این محصول است. آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده که چرا چین معادن سرب و روی خود را به بهونه آلودگی محیط زیست تعطیل کرده و از اسیا و افریقا کنستاره وارد می کند؟

این کشور دوسال پیش به بهانه های زیست محیطی دست به تعطیلی معادن سرب و روی خود زد و واردات محصولات اولیه را در دستور کارقرار داد. آن زمان محصول روی از قراری هر تن 2400دلار بود. این ذخایر مثل نفت در دنیا رو به اتمام است و شاید نفت را به عنوان انرژی و سرمایه گذاری عظیمی که در این باره شده جایگزین پیدا کنند ولی جایگزین فلزات کمی سخت تر است.

چینی ها به لحاظ IQ از نژادهای هوشمند و پرتلاش هستند و به خوبی این را درک کردند که دوران مواد اولیه ارزان بزودی به اتمام می رسد. معادن منگنز، روی ، سرب ،نیکل و.....رو به اتمام هستند و ممکن است در آینده اگر این متغیر مهم یعنی منابع اولیه را در دست نداشته باشند مجبور به از دست دادن افتخار رتبه دومین اقتصاد دنیا شده و تنزل کنند.

برنامه چینی ها برای سال 2050 رسیدن به اقتصاد اولیه دنیا است .آنها همانند ما برنامه ای نمی ریزند که سال بعد با تغییر قوانین فاتحه همه اهداف خوانده شود. امروز که چین درک کرده می تواند از منابع کشورهای توسعه نیافته برای خلق ثروت استفاده کند و این کشورها هم سرمست فروش محصولات به چین هستند اما دولتمردان چینی می دانند بزودی این مواد اولیه را همین کشورها باید با چند ده برابر ارزش از خود چین بخرند.

در این حالت این کشورها با خماری این هزینه ها و صرف بودجه برای واردات محصولات از چین می مانند. بله چرخه به زودی برعکس می شود . کارخانه های کشورهای توسعه نیافته بخاطر نبود منابع اولیه تعطیل می شوند و چین هم با وجود منابع و بازار مصرف، فقط محصولات را با 10 برابر ارزش چند ساله قبل به دنیا و همین کشورها می فروشد.

کاری که در الکترود گرافیکی درسال 2017 در جهان یک شوک قیمتی برای فولادسازها بوجود آورد و یا منگنز با یه رشد ناگهانی همه را مبهوت کمبود خود کرد. از هفته گذشته شنیدیم چینی ها از ایران فولاد میخرند. خبری که در ابتدا خوشحال کننده است ولی واقعیت چیزه دیگری است. فولاد در همین قیمت ها برای چینی ها ارزان به حساب می آید.

چینی ها در پوشش طرح های زیست محیطی، قصد تقویت انبارها را دارند و فروشندگان فکر می کنند فرصت برای فروش اندک است و با اتمام زمستان دوباره معادن چین به چرخه تولید وارد می شوند و این اشتیاق بازار برای محصولات کاهش پیدا می کند.

رشد بیلت از 400 دلار به 620 دلار را در نظر بگیرید. چرا تاجرهای چینی ریسک می کنند و 50 درصد بالاتر برای فقط دوماه اینده شمش خریداری کرده و انبارها رو پر می کنند؟

وقتی قیمت مواد اولیه هر روز بالا می رود از الکترود گرفته تا فرو الیاژها و انرژی، سطحی نگری است که فکر کنیم قیمت فولاد سال آینده کاهش پیدا می کند. دنیا باید خود را برای بیلت 650 تا 700 دلار یعنی تقریبا دو برابر سال 2015 آماده کند. رشد اقتصادی دنیا دوباره تقویت می شود و کشورهای مصرف کننده در پی کاهش ارزش دلار بیشتر محصولات خریداری کرده و به اصطلاح مصرف کننده تر می شوند و کارخانه های آمریکا در پی تصمیم های ترامپ که یک تاجر تا یک سیاستمدار است، به رونق گذشته خود برمی گردد و بیشتر نیاز به مواد اولیه پیدا می کند.

پس باید با این نگاه اهداف بعدی سرمایه گذاری را برای فعالیت ها ترسیم کنیم. در چه صنایعی سرمایه گذاری کنیم و فرصت های خلق ثروت را درست تشخیص بدهیم و فراموش نکنیم چینی های باهوش هر کاری را بدون علت انجام نمی دهند و بی جهت رتبه سوم را با IQ=105 در بین کشورهای جهان و رتبه دوم در اقتصاد دنیا را به دست نیاورده اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت بورس پرس، تاریخ 28 آذر 96، کد مطلب: 70355: www.boursepress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین