پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
استان کهگیلویه و بویراحمد در دهه های قبل از لحاظ بازندگی یکی از استانهای برتر کشور به شمار می رفت و 10 درصد منابع آبی ایران را با خود یدک می کشید این روزها دیگر چشمانش منتظر باران است.

شعار سال: نباریدن باران و خشکسالی چند سالی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد شدت گرفته است به نحوی که کشاورزی در این استان را نیز با مشکل مواجه کرده است و در تابستان ها اکثر شهرهای این استان نیز با بحران کم آبی مواجه هستند.

چیزی که این روزها زنگ خطر ان به صدا درامده است کم شدن بارش ها نسبت به سال قبل است و این روند هر ساله نیز بدتر می شود به نحوی که در سه بارندگی گذشته که در فصل پاییز در این استان بارید کام زمین خشک هم سیراب نشد.

میزان بارندگی ها در سال زراعی 96 - 97 در استان کهگیلویه و بویراحمد با کاهش مواجه بوده است به نحوی که ازابتدای فصل بارش تاکنون در یاسوج 78.6، سی سخت 89.8، دوگنبدان 57.4 ، دهدشت 83.2، لیکک 115.4، امامزاده جعفر 52.5 میلی متر باران ثبت شده است.

در حالی که در مدت مشابه سال قبل تا این موقع از سال در یاسوج 139.7، سی سخت 165.6، دوگنبدان 98.6، دهدشت 166.9، لیکک 129.3، و امامزاده جعفر 85.9 میلی متر بارندگی وجود داشته است.

روند منظم بارش ها در کهگیلویه و بویراحمد به هم خورده است
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشره به اینکه در ده های قبل در این استان بارن و برف به صورت منظم طی یک سال زارعی وجود داشت ، گفت این توالی بارش ها در این استان به هم خورده و و حدود 7 تا 10 سال است که روند کم بارشی در کهگیلویه و بویراحمد حاکم شده است.
ولی بهره مند افزود: علت بی بارشی ها در کهگیلویه و بویراحمد را کمبود بارش های جنب حاره ای در اقیانوس هند و سمت خلیج فارس و عربستان به علت ارتفاع جنب حاره ای عنوان کرد.
وی بیان کرد امیداریم در ماه های آینده و فصل زمستان کم بارشی های فصل پاییز جبران شود.


یک هزار 149 حلقه چاه غیرمجاز دراستان کهگیلویه و بویراحمد
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد یک هزار 149 حلقه چاه غیرمجاز دراستان وجود دارد کهبخش قابل توجهی از این چاه‌ها در حوزه کشاورزی است.
بهره برداری بی رویه از منابع اب های زیر زمینی در طول سالهای گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد به یک معضل تبدیل شده است و کارشناسان امر یکی از معضلات سالهای اینده این استان را نیز کمبود و حتی بحران شدید آب قلمداد کرده اند.


تاثیر خشکسالی بر عشایر کهگیلویه و بویراحمد
به گفته مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از 35 تا 40 درصد چشمه های آب مناطق مرتفع عشایرنشین این استان در سال جاری خشک شده اند کهاین میزان معادل از دست رفتن تامین آب بیش از4000 خانوار با بیش از 50 هزار راس دام است.
مجید علی پور می گویدخشک شدن بیش از 210 چشمه آب شرب در مناطق ییلاقی عشایر این استان بیانگر زنگ است زیرا که برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مناطقی عشایر نشین با تانکر آبرسانی می شود که هیچگونه سابقه این چنینی نداشته‌اند.


عشایر این استان حدود یک میلیون رأس دام سبک و سنگین دارند که با خشکسالی های متولی و کمبود علوفه با خطر جدی مواجه هستند و بسیاری از این عشایر دام های خود را به فروش می رسانند و در حاشیه شهرها سکونت می یابند.
با روندی که این سالها در استان کهگیلویه و بویراحمد حاکم شده است این استان در سالهای آینده باید خود را برای شرایط سخت بحران آب آماده کند و از هم اکنون مسئولان به فکر اتخاذ تدابیر ویژه ای در این زمینه باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری صبح زاگرس ، تاریخ انتشار 7دی 96، کدمطلب:104792، www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین