پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
استان کهگیلویه و بویراحمد که نام پرآب ترین استان کشور را به دوش می کشد چند سالی است که به علت تغییرت آب و هوایی باران و برف نیز مثل سابق نمی بارد و همین عامل باعث خشک شدن سفره های زیر زمینی شده است.

شعار سال: استان کهگیلویه و بویراحمد که نام پرآب ترین استان کشور را به دوش می کشد چند سالی است که به علت تغییرت آب و هوایی باران و برف نیز مثل سابق نمی بارد و همین عامل باعث خشک شدن سفره های زیر زمینی شده است.

این استان که دارای چشمه های پر آب دایمی و فصلی؛ آبشار های جذابی دارد در این چند سال به صورت پی در پی خشک شده و تا جایی که حتی چشمه های پر آب دیگر آبی ندارند.

این کم آبی به خود شهرهای استان ختم نمی شود و متاسفانه روستاها نیز چند سالی هست که گریبان گیر این مشکل شده اند و آب و فاضلاب روستایی به وسیله تانکرهای سیار به آنها آب رسانی را انجام می دهند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد دو شهرستان دنا و بویراحمد که د رمناطق سردسیری واقع شده اند دارای چشمه ها و حتی رودخانه های خوبی بودند که همین عامل باعث کم شدن تدریجی آب آنها شده است و متافسانه به علت نبود سد آبگیر این استان در آینده نچندان دور دچار کم آبی و بحران بی آبی بیشتر از این خواهد شد.

همیشه مسوولان این استان در جلسات مختلف حرف از خصوصیات استان می زنند که مهمترین آب پر آبی ان است اما استفاده نکردن مناسب از این منابع کم آبی باعث شده که مسوولان به فکر تامین آب شرب در بلند مدت بیافتند که نمونه آن احداث سد تنگ سرخ و تصفیه خانه آب شرب یاسوج است که چند سال است که به علت سیاسی کاری و پیگیری نکردن مسوولان این مورد نیز منتفی شده و فقط حرف از شروع به کار می زنند اما خبری نیست.

حال این استان با بحران دیگری نیز مواجه شده که شکستگی لوله های آب است که متاسفانه بر اثر نبود مدیریت در راس آن هر روزه شاهد افزایش این شکستگی ها و هدر رفت آب هستیم که با وجود پیگری های مردم و حتی رسانه ای کردن آنها هیچ گونه کاری برای بهسازی آنها انجام نیم شود.

اگر رسانه های اسن استان اعم از شنیداری یا مکتوب یا فضای مجازی را نگاه کنید خبری در مورد شکستکی یا بحران بی آبی یا قطعی آب در این استان منتشر شده که علت اصلی آن نبود مدیرت صحیح است .

طبق آماری که در سایت ها و خبرگزاری های رسمی کشور منتشر شده ، ۱۱ استان کشور نیز شامل آذربایجان‌ شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان،کهگیلویه و بویراحمد،گیلان و مازندران در دسته مناطق درگیر با "تنش آبی" گزارش شده‌اند

در این رابطه نیز آب و فاضلاب استان نیز با فرستادن بیانیه ای در مورد قطعی آب در مناطق شهر یاسوج عنوان کرد که در زیر می خوانیم.

مسئول روابط عمومی اب وفاضلاب استان گفت: یکی از دلایل قطعی های پی در پی آب در برخی از مناطق شهر یاسوج فرهنگ سازی نشدن صحیح استفاده از آب شرب بوده که همین موضوع باعث شده که بیشتر مناطق شبانه روز در سطح شهر دچار قطعی آب شوند.


نگهدار معادی جو در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به در واکنش به خبری در مورد(اینجا)قطعی مکرر آب در برخی از نقاط شهر یاسوج از جمله بلوار قرنی اشاره کرد و گفت:بحث حوزه آب و فاضلاب یاسوج به دلیل پراکندکی جمعیت و حاشیه نشینی های متعدد باعث کُندشدن خدمات شده که قطعی آب در برخی از مناطق از جمله این موضوعات است.

وی با بیان اینکه جمعیت 130هزار نفری شهر یاسوج امروز نیازمند خدمات گسترده تر است،بیان کرد:در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های متعدد و افت برخی از حلقه های چاه آب که تأمین کننده آب شرب شهر یاسوج هستند مشکل آب شرب در مرکز استان بسیار حاد شده که این موضوع نیازمند ایجاد منابع آب جدید در این شهر است.

منکر قطعی مکرر آب نیستیم

مسئول روابط عمومی اب وفاضلاب استان با تأکید بر اینکه در حال حاضر به جزء آب چاه از هیچ گونه منبعی همانند سد نمی توانیم برای ذخیره سازی آب بهره ببریم، تصریح کرد:برداشت های بی رویه و تنش آبی قطعاً مشکلات زیادی در حوزه شهر یاسوج ایجاد کرده که ما منکر آن نیستیم.

معادی جو یکی از راه حل های اساسی برای عبور از این گونه موانع را همراهی و فرهنگ سازی مردم در مورد استفاده بهینه و درست از آب در جامعه دانست و افزود:بر اساس معیارها و منابع ذخیر سازی آب و برای حال و رفاه شهروندان آب و فاضلاب شبها حوالی ساعت 24 مبادرت به بستن شیرهای اصلی مخازن و پر کردن این مخازن کرده و در ساعات اولیه صبحگاه این مخازن برای استفاده بهینه شهروندان آزاد سازی می شود، اما جای تعجب اینجاست که این مخازن در کمترین زمان ممکن تحلیل می روند.

فرهنگ صحیح مصرف آب در استان کنجانده نشده

وی یکی از این دلایل کمبود آب در برخی از ساعات شبانه روز را استفاده غیر اصولی مردم در هدر روی آب دانست و تصریح کرد:به عنوان مثال می توان استفاده غیره اصولی مردم از آب شرب برای ساخت و ساز، کاشت محصولات کشاورزی و یا شستشوهای متعدد داست که باعث شده برخی از مناطق در شهر یاسوج به دلیل این پراکندگی ها دچار افت فشار و یا نبود آب شرب شوند.

مسئول روابط عمومی اب وفاضلاب استان ادامه داد: یکی از دلایل قطعی های پی در پی آب در برخی از مناطق شهر یاسوج فرهنگ سازی نشدن صحیح استفاده از آب شرب بوده که همین موضوع باعث شده که بیشتر مناطق شبانه روز در سطح شهر دچار قطعی آب شویم.

معادی جو با تأکید براینکه مردم خودشان باید پای کار بیایند و در این زمینه مسئولان را همراهی کنند، بیان داشت:در حال حاضر قطعی های مکرر اب منوط به شهر یاسوج نیست و در بیشتر مناطق و استانهای کشور چنین موضوعی وجود دارد که همگی به دلیل تنش آبی است.

نباید از وضعیت توپوگرافی شهر یاسوج نیز غافل شد

وی یکی از دلایل قطعی ها مکرر در برخی از مناطق شهر یاسوج را موقعیت توپوگرافی آن دانست و بیان کرد:به دلیل موقعیت های توپوگرافی برخی از مناطق به دلیل بالادست بودن،قطعی مکرر آب وجود دارد و این در صورتی است که در برخی مناطق که در مسیر شیب آب لوله مصرفی قرار دارند آب وجود دارد و مشکل قطعی ان کمتر است.

مسئول روابط عمومی اب وفاضلاب استان نسبت به کَنده کاریهای اب و فاضلاب و ترمیم نکردن آنها در برخی از خیابانهای شهر نیز گفت: این کَنده کاریها به پیمانکار واگذار شده و درست کردن آنها نیاز به زمان دارد.

معادی جو با تأکید بر اینکه بخش شکستگی ترمیم لوله های فاضلاب دست پیمانکار و بخش خصوصی است،خاطر نشان کرد: خدمات ترمیم لوله ها همگی بر اساس کارهای فنی بوده و نیاز به زمان دارد ،پس نباید در برخی از مواقع عجول بود هرچند که خودمان نیز خواهان تسریع در برخی از امور نیز هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال 200متر کوچه را نمی توان یک شبه فاضلاب آن را درست کردو باید طبق معیارهای فنی، پیمانکار بر اساس زمان که 60روز طول می کشد کار خودش را انجام دهد.

مسئول روابط عمومی اب وفاضلاب استان یکی از دلایل کُند پیش رفتن این موضوع را خیس بودن منطقه مورد نظر برای روکش آسفالت و یا ترمیم دانست و گفت:به دلیل خیس بودن محل شکستکی و دوباره کاری نشدن برای این موضوع نیازمند زمان برای بهسازی آن هستیم که در این زمینه صبر شهروندان را می طلبد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری صبح زاگرس ، تاریخ انتشار آبان 96، کدمطلب:103192، www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین