پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
«ساخت بیمارستان‌ها عموما با نگاه بشردوستانه صورت می‌گیرد به همین خاطر تحریم‌ها شامل آن نمی‌شود»؛ این را مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت می‌گوید. به همین خاطر است که هرساله کشورهای بسیاری برای ساخت بیمارستان با ایران تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا می‌رسانند که لزوما منجر به ساخت بیمارستان نمی‌شود.

شعارسال: «ساخت بیمارستان‌ها عموما با نگاه بشردوستانه صورت می‌گیرد به همین خاطر تحریم‌ها شامل آن نمی‌شود»؛ این را مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت می‌گوید. به همین خاطر است که هرساله کشورهای بسیاری برای ساخت بیمارستان با ایران تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا می‌رسانند که لزوما منجر به ساخت بیمارستان نمی‌شود.

همین سه سال پیش بود که شرکت مدیکال‌پارک ترکیه قرارداد اولیه ساخت بیمارستان فوق‌تخصصی ١٢٠تختخوابی در منطقه آزاد قشم را امضا کرد؛ بیمارستانی که ساخته نشد و در همان کاغذهای تفاهم‌نامه باقی ماند یا ساخت بیمارستان ‌هزارتختخوابی ساری توسط شرکت سامسونگ که به علت به‌درازاکشیدن بررسی‌های کارشناسی و آماده‌سازی طرح‌های پایه، مهلت آن به پایان رسید و سه ماه دیگر آن را تمدید کردند یا تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزارو۵۰۰ تختخوابی اصفهان با شرکت san donato ایتالیا که خرداد سال ٩٥ به امضا رسید و یک‌سال‌و یک ماه بعد از آن استاندار تازه برای تأمین زمین موردنیاز آن دستور صادر کرد.

به تازگی‌ اما چین موفق به عقد قرارداد با ایران در زمینه ساخت پنج بیمارستان شده است که براساس این همکاری دو بیمارستان‌ هزارتختخوابی در دانشگاه شهید بهشتی، یک بیمارستان‌ هزارتختخوابی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، یک بیمارستان ۳۳۰تختخوابی و یک بیمارستان ۵۴۰تختی در دانشگاه علوم پزشکی تهران تا چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

همین یک ماه پیش بود که وزیر بهداشت به کره‌جنوبی سفر کرد و از دستاورد‌های خود در این سفر خبر داد. او در این سفر هفت سند همکاری در بخش‌های مختلف با کره‌ای‌ها امضا کرد که در آن ساخت سه بیمارستان نیز به چشم می‌خورد؛ تفاهم‌نامه‌هایی که مشخص نیست سرنوشتشان مانند تفاهم‌نامه ترکیه خواهد شد یا مانند چین به توافق‌نامه خواهد رسید؛ البته محسن اسدی‌لاری، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل به تفاهم‌نامه‌هایی که با کره‌ای‌ها به امضا رسیده است، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید خوش‌بین است و معتقد است با پیگیری‌ شرکت‌های کره‌ای، سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارت خارجه به‌زودی کره‌ای‌ها ساخت بیمارستان را در ایران آغاز می‌کنند.

او همچنین با بیان اینکه پس از همایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در نظام سلامت که اردیبهشت سال گذشته برگزار شد، ١٣ تفاهم‌نامه با شرکت‌های معتبر خارجی در حوزه سلامت تنظیم شد، گفت: اما به دلیل اینکه قرارداد لازم با تأمین‌‌کننده‌های مالی صورت نگرفته بود، این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد نهایی نرسیده‌ است و با توجه به عقد قرارداد بانکی با تأمین‌کننده‌های مالی کره‌جنوبی و چین در سه ماه گذشته، راه برای عقد قرارداد تجاری باز شده است. ساخت بیماستان‌ها عموما با نگاه بشردوستانه صورت می‌گیرد به همین خاطر تحریم‌ها شامل آن نمی‌شود و راه برای مذاکرات با منابع مالی خارجی مساعد‌تر است. تاکنون مذاکرات متعددی بین شرکت‌های خارجی و دانشگاه‌های ایرانی انجام شده و حتی نقشه‌ها و طراحی‌های اولیه برخی از پروژه‌ها نیز انجام شده است. طرف خارجی باید هزینه حداقلی را با استفاده از ظرفیت‌ داخلی و ملاحظات قانونی رعایت کند. اگر این تفاهمات نهایی شود و قرارداد تجاری با این کشور‌ها به امضا برسد، می‌توان گفت ساخت این بیمارستان‌ها به صورت عملیاتی انجام خواهد شد.

اسدی‌لاری با تأکید بر اینکه اقدامات لازم در حال انجام است، اظهار کرد: کشور چین تاکنون ساخت پنج بیمارستان را متعهد شده‌ است که مراحل اجرائی آن در حال طی‌شدن است. چهار تفاهم‌نامه‌ نیز با کشور کره‌جنوبی است. اگر کار‌ها به خوبی پیش برود این پروژه‌ها سه تا چهار سال دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید که با توجه به مذاکرات خوبی که با کره‌جنوبی داشتیم، فکر می‌کنم کار با شرکت‌های کره‌ای به‌زودی آغاز شود.

قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل در ادامه با بیان اینکه در تفاهم‌نامه با کره‌جنوبی ساخت، طراحی، تجهیزات و برخی نرم‌افزار‌های مدیریتی بیمارستان‌ به عهده کره‌ای‌هاست اما مصالح و پیمان‌کارها از داخل تأمین می‌شوند، تصریح کرد: در ساخت این بیمارستان‌ها حتما از طراحی کره‌ای‌ها استفاده خواهیم کرد به دلیل اینکه آنها با فلسفه خاصی بیمارستان‌ها را طراحی می‌کنند. آرامشی که در فضای بیمارستان‌های کره‌ای حاکم است به بیماران آرامش می‌دهد.

او در پاسخ به این سؤال که در این بیمارستان‌‌ها از پزشکان کره‌ای نیز کمک خواهید گرفت یا خیر گفت: سعی داریم در زمینه علمی و پژوهشی ارتباط خوبی با کره‌ای‌ها برقرار کنیم اما هرگز از پزشک‌های کره‌ای در این بیمارستان‌ها استفاده نمی‌کنیم. خوشبختانه پزشکان ایرانی از مهارت، تجربه و دانش بالایی برخوردار هستند که نیاز به خدمات پزشکان خارجی نداریم، بلکه تلاش داریم با استفاده از دانش پزشک ایرانی به کشور‌هایی که نیازمند خدمات ما هستند خدمات ارائه دهیم یا از این ظرفیت برای گردشگری سلامت استفاده کنیم.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های خارجی متقاضی ساخت بیمارستان در ایران بودند؛ ازجمله شرکت‌هایی از فرانسه، سوئیس، اتریش و انگلیس، ادامه داد: فرانسه و سوئیس برنامه‌ای برای تأمین مالی نداشتند و درنهایت ما با کره‌جنوبی برای ساخت هفت بیمارستان، ایتالیا ساخت چهار بیمارستان و ترکیه ساخت دو بیمارستان تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا رساندیم که ترکیه هیچ کاری در این زمینه انجام نداد اما تفاهم‌نامه با دو کشور دیگر تاکنون خیلی خوب پیش رفته است و درحال‌حاضر نیز شرکت‌های چینی به ساخت بیمارستان در ایران علاقه ‌نشان داده‌اند و تفاهم‌نامه‌هایی را نیز به امضا رسانده‌اند. به‌طورکلی ما با شرکت‌های مستقل و معتبری که منابع مالی‌شان مورد تأیید بانک مرکزی باشد همکاری خواهیم کرد.

اسدی‌لاری درباره تفاهم‌نامه‌ای که با ایتالیا به امضا رسانده‌اند، اظهار کرد: ایتالیایی‌‌ها متعهد به ساخت دو بیمارستان در مشهد و اهواز شده‌اند که تاکنون کارهایش به‌خوبی پیش رفته است و ما منتظر تأمین منابع هستیم تا قراردادمان با آنها نهایی شود. این بیمارستان‌ها با بیش از ٥٠٠ تخت جنرال هستند و همه تخصص‌ها در آنها وجود دارد. اگر منابع مالی بیمارستانی که در مشهد قرار است ساخته شود مورد تأیید بانک مرکزی قرار بگیرد، به‌زودی ساخت آن آغاز خواهد شد.

او همچنین در ادامه درباره نحوه انتخاب این کشور‌ها برای همکاری گفت: همه کشور‌ها و شرکت‌‌ها آمادگی همکاری ندارند، اما از مجموع کشور‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند با توجه به برخی ملاحظات داخلی و احرازشدن تمایل آنها برای همکاری انتخاب می‌شوند. مانند شرکت سامسونگ در کره‌جنوبی که از شرکت‌های معروف بیمارستان‌سازی در دنیاست و تجربیات لازم را در این زمینه داراست و بخش‌های توسعه دارد. مجموع این اطلاعات نشان می‌دهد که این شرکت‌ها برای ساخت بیمارستان مناسب هستند.

اسدی‌لاری با بیان اینکه با امضای این تفاهم‌نامه‌ها تقریبا به سقفی که شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه درمورد ساخت بیمارستان‌ با منابع مالی خارجی اعلام کرده بود نزدیک شده‌ایم، تصریح کرد: برخی کشور‌های دیگر مانند سوئد، ژاپن و بلژیک نیز در اشل‌های کوچک‌تر خواستار همکاری شده‌اند که پس از بررسی‌‌های لازم، بخش‌های دانشگاهی یا غیردولتی با آنها همکاری خواهند داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی شفاف ، تاریخ انتشار: ۱۷ دی 1396 ، کدخبر: 450391 ، www.shafaf.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین