پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
کارگران این سد در استان گیلان 7 ماه است حقوق نگرفته‌اند و چند روزی است در محل کار خود تجمع کرده‌اند

شعار سال: کارگران سد شفارود چند روز است دست از کار کشیده‌اند. 7 ماه از آخرین حقوقی که گرفته‌اند، می‌گذرد، اما دیگر نتوانسته‌‌اند ادامه دهند و حالا با صورت‌هایی نه از سرما که از رنج بی‌پولی سرخ شده معترضند. در چند روز گذشته که تجمع کرده‌اند، نه کسی سراغشان آمده نه گرهی از مشکلشان گشوده شده است. می‌گویند دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند. در کنار هم می‌مانند تا شاید چاره‌ای برای کارشان پیدا شود.

کارگران پیمانی شاغل در پروژه ساخت سد شفارود رضوانشهر واقع در گیلان از 6 ماه پیش مطالبه‌های مزدی و بیمه‌ای خود را دریافت نکرده‌اند. آن‌ها از 17 دی در محل کار خود تجمع کرده‌‌اند و در انتظار دریافت معوقه هستند.

سد مخزنی شفارود در غرب گیلان، منطقه پونل رضوانشهر روی رودخانه شفارود و در فاصله دو و نیم کیلومتری رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری رشت قرار دارد. این پروژه برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه در حال ساخت است. ظاهرا پیمانکار پروژه‌ به کارگران گفته است به دلیل تامین نشدن اعتبار، از پرداخت دستمزد ناتوان است. با وجود این، گفته می‌شود پروژه از حدود 2 سال پیش تنها پروژه‌ فاینانسی وزارت نیروست که هیچ مانع و مشکلی برای تامین اعتبار ندارد.

7 ماه است حقوق نگرفته‌ایم

نماینده کارگران سد شفارود در این باره به همشهری می‌گوید: 7 ماه است حقوق نگرفته‌ایم. هر چه هم اعتراض کردیم کسی به گلایه‌های ما توجهی نکرد. 4 ماه هم است که بیمه ما رد نشده.

بهنام پورعلی می‌افزاید: ناهار ما را حذف کردند و در عوض گفتند تا ساعت 4 باید سر کار بمانید و بتن بریزید. حتی لباس کار ندادند. 3 ماه از فصل سرما گذشته است، اما هنوز لباس بادگیر و دستکش به ما نداده‌اند. حالا بعد از این همه خدمت پیمانکاران می‌گویند 15 روز کار کنید و 15 روز مرخصی اجباری بروید. ما پول از کجا بیاوریم؟ دانش‌آموز داریم و مخارج زندگی را نمی‌توانیم تامین کنیم.

او ادامه می‌دهد: به ما گفتند نماینده کارگران را بفرستید تا با آن‌ها جلسه بگذاریم. 7 نفر را خودشان برای صحبت صدا کردند، اما 2 روز نشده حکم تسویه آنها را دادند.

پورعلی تصریح می‌کند: ما 380 نیرو هستیم که میانگین حقوق کل مجموعه تقریبا ماهی حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان است. چند روز است در محل کار خود تجمع کرده‌ایم. نیروی انتظامی هم اینجا حضور دارد و می‌بینند که در کمال آرامش و بدون هیچ تنشی می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم.

کاظم لطفی، رئیس شرکت آب منطقه‌ای گیلان، که پیمانکار اصلی طرح است، اما در این باره هیچ توضیحی نمی‌دهد. مددی، رئیس کارگاه سدشفارود، هم فقط در توضیحی کوتاه می‌گوید: چند ماه است سمتی در این باره ندارم و در این زمینه باید آب منطقه‌ای گیلان پاسخگو باشد. ضمن اینکه ما ممنوع از مصاحبه هستیم.

مشکل مدیریتی

نماینده تالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی هم 7 ماه حقوق معوقه کارگران این سد را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: با توجه به فاینانس بودن پروژه، نباید مشکلی از نظر اعتباری پیش بیاید و به نظر می‌رسد مشکل اصلی این پروژه مدیریتی است. محمود شکری با بیان اینکه این پروژه با پیمانکار چینی فاینانس است می‌افزاید: بخشی از کالاها و اجناسی که از طرف‌های چینی برای اجرای پروژه آمده از یک سال پیش در گمرک بلاتکلیف است. هنوز هم شرکت آب منطقه‌ای که پیمانکار ایرانی است، مشکل آن را حل نکرده در حالی که می‌توانست بخشی از این کالا را در پروژه مصرف کند و بخش مازاد را به فروش برساند و با پول آن حقوق کارکنان را بدهد.

او به نکته دیگری هم اشاره و تصریح می‌کند: پیمانکار ایرانی باید صورت وضعیت خود را از طریق بانک عامل تایید می‌کرد و به فاینانسور (پیمانکار چینی) تحویل می‌داد که با این کار بخشی دیگر از مطالبه‌ها واریز می‌شد. اما این کار هم انجام نشده است. در نتیجه پیمانکار می‌گوید پولی ندارم تا حقوق کارگران را بدهم و 7 ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

حقوق کارگران هفته دیگر پرداخت می‌شود

نماینده تالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی به برگزاری جلسه‌ای با وزیر نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای حل مشکل کارگران شفارود اشاره می‌کند و می‌گوید: در این نشست قرار شد یکی دو اشکال در روند کار رفع شود. همچنین به دلیل فایناس بودن پروژه، تصمیم گرفته شد سقف بودجه دولتی برای این پروژه در نظر گرفته شود و بقیه بودجه در قالب اوراق در اسناد خزانه پیش‌بینی شود تا منابع مالی تامین و حقوق کارگران پرداخت شود.

محمود شکری می‌افزاید: با قول محمدباقر نوبخت، مشاور رئیس جمهوری، با اجرای این 2 کار طی یک هفته آینده حقوق کارگران پرداخت خواهد شد. همچنین با اقداماتی که استاندار انجام داده‌اند، مشکل گمرکی کالاها حل شده است و این محموله تا آخر دی از گمرک ترخیص می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 20دی 96، کدمطلب:3882، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین