شعار سال: براساس
مصوبه شورایعالی اداری مؤسسات پژوهشی وابسته به دستگاههای اجرایی، از سال تحصیلی
98-97 به هیچ عنوان مجاز به پذیرش دانشجو در هیچیک از مقاطع تحصیلی نیستند. در
چند سال گذشته به علت رشد بیرویه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کیفیت دانشگاهها
بشدت زیر سؤال رفته بود. همین موضوع موجب شد کارشناسان آموزش عالی موضوع کیفیت
رشتههای پیام نور و جامع علمی کاربردی را مطرح کنند که این دانشگاهها در بحث
استانداردهای آموزشی ضعیف عمل میکنند.
مسئولان آموزش عالی میگویند، خالی بودن صندلیهای
دانشگاهها پدیدهای است که بهعلت رشد بیش از حد مراکز دانشگاهی و توجه نداشتن به
سلایق و علایق داوطلبان به وجود آمده است. با این حال به هم خوردن تعادل عرضه
صندلیهای دانشگاه، گریبانگیر همه دانشگاهها شده است. براساس آماری که وزارت علوم
میدهد بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی، ۵۰۰ هزار ظرفیت در دانشگاههای آزاد و حدود ۷۰ درصد صندلیهای دانشگاههای غیرانتفاعی
خالی از دانشجو مانده است؛ موضوعی که حالا موجب شد رئیس
جمهوری دستور ممنوعیت پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاههای
اجرایی را صادر کند.
در آیین نامه اجرایی این مصوبه آمده است که وزارت علوم، تحقیقات و
فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاریخ
ابلاغ این مصوبه (17 بهمن 1396) مجاز
به صدور مجوز پذیرش دانشجو در هیچیک از مقاطع تحصیلی برای اینگونه مؤسسات نیستند.
البته دانشگاه شهیدرجایی و دانشگاه فرهنگیان، وابسته به آموزش و پرورش، از مفاد
این قانون مستثنی هستند و همچنان در چارچوب ضوابط و مقررات جاری و اخذ مجوز از
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجاز به پذیرش دانشجو خواهند بود. با این همه باید
پرسید که تکلیف دانشجویانی که در این مراکز درس میخوانند چه خواهد شد؟همچنین چند
مرکز آموزشی علمی کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی هستند؟ موضوعی که معصومی
مدیرکل گسترش دانشگاه جامع علمی
کاربردی بر آن اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه دیگر مراکز علمی کاربردی وابسته
به دستگاههای اجرایی حق پذیرش دانشجو را ندارند و از آنجایی که دادن مدرک تحصیلی
بر عهده وزارت علوم و وزارت بهداشت است دیگر دستگاههای اجرایی وظیفهای در این
زمینه ندارند. همچنین
مراکز مجری آموزشهای علمی- کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی حداکثر تا پایان
سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تعطیل، یا با
رعایت ضوابط به بخشخصوصی واجد شرایط واگذار خواهند شد. دانشجویان شاغل به تحصیل
در مراکزی که واگذار نشدهاند، حداکثر تا پایان سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ توسط دانشگاه جامع علمی- کاربردی تعیین تکلیف خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس این مصوبه 150 مرکز آموزش علمی کاربردی
وابسته به دستگاهها تعطیل میشوند، تأکید کرد: حدود 100 هزار دانشجو در این مراکز
مشغول تدریس هستند و دانشجویانی که در این دستگاهها مشغول تحصیل اند میتوانند به
تحصیل خود ادامه دهند و نگران مدرک تحصیلی خود نباشند.
معصومی اظهار داشت: این موضوع مورد تأیید دانشگاه بود و از دو سال پیش
در دولت یازدهم موضوع ممنوع شدن پذیرش دانشجو در دانشگاهها مطرح شد،اما هیچ وقت
اجرایی نشد حالا سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم این موضوع را عملیاتی کردند و
بر این اساس مراکز تا پایان سال 97 منحل خواهند شد و دیگر حق گرفتن دانشجو ندارند.
علاوه بر این رئیس دانشکده خبر نیز میگوید: برخی از دانشکدهها از این
مصوبه مستثنی شدند و دانشکده خبر هم یکی از آنهاست.
دانشگاهها مأموریتگرا باشند
پیش از این معاون آموزشی وزیر علوم نیز گفته بود مراکز
دانشگاهی ما باید مأموریتگرا باشند. شریعتی نیاسری درباره وظایف دانشگاهها میگوید
: سال 92 که دولت یازدهم آغاز بهکار کرد وارث وضعیتی بسیار اسفناک از دولتهای
نهم و دهم بود. آنچه از آن دوران به ما رسید مطلوب آموزش عالی نبود. البته گذشتگان
ما توجیهاتی برای سیاستگذاریهایشان داشتند ،اما بازخورد و نتیجهای که ما شاهد
بودیم آن چیزی نبود که شایسته آموزش عالی باشد. اولاً در حوزه آموزش شاهد رشد
بسیار بیرویهای بودیم. در دولت قبل تعداد مراکز آموزش عالی در کل کشور از 917
مرکز به دو هزار و 800 مورد افزایش پیدا کرد که البته تراکم صدور مجوزها عمدتاً در
دوره آخر دولت نهم بوده است. جمعیت دانشجویی از دو میلیون و 200 هزار نفر در سال
84 به چهار میلیون و 800 هزار نفر افزایش پیدا کرد. در آن دوران ما شاهد افزایش
تعداد دانشجویان بودیم اما کیفیت آموزش عالی رشدی نداشت. این موضوع در همه زیر
نظامهای آموزشی کشور صادق بود. در زیر نظام غیرانتفاعی هم در سال 84، 75 مؤسسه
داشتیم که در سال 92 به 353 رسیده بود. نکته مهم این افزایشها این بود که شاخص
کیفیت و استانداردها رعایت نشده. مثلاً شاخص استاد به دانشجو به هیچ عنوان رعایت
نشده بود. در سال 84 شاخص استاد به دانشجو یک به 27 بود که این شاخص در سال 92 به
یک به 35 رسید. متأسفانه این شاخصها خیلی هم مأیوسکننده است. با همه این اوصاف
مأموریت ما در دولت یازدهم این بود که این وضعیت را اصلاح کنیم.
وی میافزاید: دانشگاههای سطح یک ما نماد آموزش عالی هستند و باید یک
مأموریت کلان درسطح ملی و بینالمللی داشته باشند و سایر دانشگاههای ما باید
مأموریت خودشان را داشته باشند. ما وقتی میگوییم دانشگاهی وابسته به دستگاه
اجرایی است باید نیاز منابع انسانی آن دستگاه را تأمین کند و نباید به دیگر بخشها
ورود کند. دانشگاه صنعت نفت و فرهنگیان قرار نیست ظرفیت آزاد به بازار تحویل دهند.
دلیل نمیشود صندلی اضافه بگذارند و بگویند ما در این بخش هم عمل میکنیم همین میشود
که آمار فارغالتحصیلان بیکار بالا میرود. دانشگاه دستگاه نظامی شهر مالک اشتر،
امام حسین(ع) این دانشگاهها مأموریتشان این است که نیاز صنایع نظامی ما را
برطرف کنند. دانشگاههایی که مأموریت مجازی دارند مثل پیام نورباید طبق مأموریت
خودشان پیش روند. فلسفه وجودی دانشگاه پیام نور آموزش غیرحضوری است پس نباید به
آموزش حضوری ورود کنند ما میگوییم دانشگاهها باید روی ریل خودشان حرکت کنند. اگر
فراتر از این عمل کنند صندلی مازاد ایجاد میشود. اگر دانشگاههای ما طبق
استاندارد عمل کنند ما دیگر شاهد این همه صندلی خالی نخواهیم بود. علمی کاربردی
نباید در سطوح عالی ورود پیدا کند.
نیمنگاه
بر اساس این مصوبه دیگر مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاههای
اجرایی حق پذیرش دانشجو را ندارند و از آنجایی که دادن مدرک تحصیلی بر عهده وزارت
علوم و وزارت بهداشت است
دیگر دستگاههای اجرایی وظیفهای در این زمینه ندارند. همچنین مراکز
مجری آموزشهای علمی- کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی حداکثر تا پایان سال
تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تعطیل، یا با
رعایت ضوابط به بخشخصوصی واجد شرایط واگذار خواهند شد
برخی از دانشکدهها از این مصوبه مستثنی شدند و دانشکده خبر هم یکی از
آنهاست.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ -، کد مطلب: 457640