پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۴۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۵
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شوراها باید از سیاسی بودن خارج شوند و به مشکلات مردم بپردازند، شوراها تشکیل شدند تا خدمات‌دهی شهرها از دولت جدا شود و مردم مشکلات شهرها را به حاکمیت و نظام نسبت ندهند.

شعارسال: محسن هاشمی‌رفسنجانی، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نشست هیأت‌رئیسه شوراهای اسلامی کلانشهرها که در سالن علنی شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا در گذشته یکی از اصول معطل‌مانده قانون اساسی بود که با اهتمام و پیگیری مرحوم آیت‌ا‌لله طالقانی در آن زمان به قانون اساسی اضافه و با پیگیری‌های دولت سازندگی لایحه و قانون آن تصویب شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این قانون در ابتدای دولت اصلاحات با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اجرایی شد، ادامه داد: این مجموعه بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد کشور است و بیش از 200 هزار نفر در این مجموعه فعالیت دارند، بنابراین باید بیش از این تاثیرگذار باشد.

وی همچنین افزود: متأسفانه شوراهای اسلامی شهر و روستا بعد از 5 دوره هنوز نتوانسته آن اثرگذاری لازم را در مدیریت شهرها به‌دست بیاورد و این مهم با تکیه بر 4 عامل مؤثر می‌تواند ایجاد شود.

هاشمی فرآیند جزیره‌ای بودن تصمیم‌گیری در شهرها را یکی از این عوامل برشمرد و یادآور شد: به دلایل مختلف قوانین شوراها به طور کامل اجرا نشده است، باید واکاوی کنیم چه عواملی موجب می‌شود ما نتوانیم قدرت شهریمان را بالا ببریم.

وی با تأکید بر ضرورت وجود یک الگوی مشترک بین کلانشهرها، افزود: موضوعاتی چون آلودگی هوا، ترافیک و محیط‌زیست چالش‌های همه کلانشهرها به شمار می‌روند، اما تاکنون برای حل این موضوعات در شوراها به یک الگوی مشترک نرسیده‌ایم و این جلسات در دستیابی به این مهم بسیار مؤثر است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین بیان کرد: بیش از 50 درصد نمایندگان مجلس، نمایندگان کلانشهرها هستند، بنابراین می‌توان این موارد را با کمک نمایندگان تبدیل به الگوی مشترک کرد.

وی تقویت تعامل مدیریت شهری با سایر مراجع تصمیم‌گیر در کشور را از دیگر عواملی دانست که باید موردتوجه قرار گیرد و ادامه داد: همه شوراها باید از سیاسی بودن خارج شوند و به مشکلات مردم بپردازند، شوراها ایجاد شدند تا دولت از ‌‌خدمات‌دهی در شهرها خارج شود و مردم مشکلات شهرها را به حاکمیت و نظام نسبت ندهند.

هاشمی افزود: اگر ناکارآمدی در شهرها وجود دارد به دلیل انتخاب مدیران ناکارآمد است و ربطی به نظام ارشد کشور ندارد، ناکارآمد دیدن نظام از سوی مردم، تضعیف و‌ عدم حمایت از شوراها را به دنبال دارد.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون مدیریت کلانشهرها در دولت، گفت: این کمیسیون تاکنون کارآیی لازم را نداشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شوراهای کلانشهرها نتو‌انسته‌‌اند کنار هم بشینند و مشکلاتشان را حل کنند، یادآور شد: راه‌حل‌های بسیاری برای دستیابی به درآمدهای پایدار وجود دارد، از زمانی که شهرفروشی آزاد شد، شهرداری‌ها به این نتیجه رسیدند که همین مسیر بهتر است.

وی اضافه کرد: این شکاف بین هزینه و درآمد را باید به یکدیگر نزدیک کنیم، این از وظایف ما در شورای شهر به‌شمار می‌رود و باید با تعامل با دولت بتوانیم این مسائل را حل کنیم.

هاشمی با تأکید بر توسعه حمل‌ونقل عمومی، متذکر شد: باید در شهرها حمل و نقل عمومی به‌ویژه مترو را واقعا جدی بگیریم، از 18 میلیون سفر درون‌شهری در شهر تهران، 15 میلیون آن می‌تواند توسط مترو و اتوبوسرانی به عنوان مکمل آن انجام شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی، کارآ، غیرآلاینده، امن و عدالت‌محور است، افزود: ‌همین موضوع می‌تواند کارآمدی نظام را بسیار بالا ببرد ‌و مشکل کلانشهرها را حل کند، اما تاکنون به آن توجه نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر ایجاد شهر هوشمند، گفت: یکی از راه‌حل‌های ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد، هوشمند‌سازی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1396، کدخبر: 13961210000613، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
0
0
وقتی شورای شهر که وظیفه آن رسیدگی به امور مهم شهری است با سیاست ترکیب میشود ، دیگر آن چنان که شایسته است نمیتواند به وظیفه خود برای خدمت کردن به مردم عمل کند
ا.ح75
ناشناس
Netherlands
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
این شورای نگهبان است که قصد دارد در انتخابات شورا ها دخالت کند ؛ مثلا همین قضیه سپنتا نیکنام و رد صلاحیت وی
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین