پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۱۳۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
به گفته شهردار تهران 740 چنار 15 ساله از جمعه 11 اسفند تا پایان سال در خیابان ولیعصر کاشته می‌شود.

شعار سال: دو سه روزی می‌شود که شهرداری تهران مشغول اطلاع رسانی درباره کمپین تازه‌ای است که از صبح پنجشنبه شروع می‌شود؛ درختکاری در خیابان ولیعصر.

محمدعلی نجفی، شهردار پایتخت در همین باره در توییتی نوشت:

این کمپین درواقع پس از اظهارات یکی از مدیران شهرداری شروع شد؛ هفته گذشته علی‌ محمد مختاری، مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت که «تعدادی از درختان چنار خیابان ولیعصر به سرطان رنگی مبتلا شده‌اند و باید این درختان را جایگزین درختان سالم کنیم.»

مختاری گفت: تعدادی از درختان این خیابان که در محدوده مناطق یک، سه، شش و ۱۱ وجود داشتند باتوجه به ساخت و سازهای انجام شده، بتن ریزی در نهرهای این خیابان، آسفالت و پیاده رو سازی، احداث برج و نیلینگ زیرزمین ها آسیب دیده و این امر باعث از بین رفتن تعدادی از آن ها شده است. در هر صورت اکنون تعداد درختان این خیابان به ۱۵ هزار و ۸۶۶ اصله می رسد.

به گفته او تا پایان امسال دو میلیون و ۹۵ اصله نهال در تهران کاشته می شود: شاید این تعداد نسبت به سال های گذشته کم تر باشد اما آنچه که برای ما مهم است، این است که هر تعداد نهالی که کاشته می شود، ماندگار باشد و شهروندان آن ها را در شهر ببینند.

مشکل "چنارهای ولیعصر" سرطان نیست، سوءمدیریت است

اما دکتر امید نوری یک متخصص فضای سبز شهری در این باره به ایسنا گفت: مشکل درختان خیابان ولیعصر و سایر نقاط تهران ۹۹ درصد بیماری نیست، مشکل درختان شهر نبود مدیریت صحیح برای نگهداری از آن‌ها است.

وی ادامه داد: درختان در شهر تهران با شرایطی مواجه هستند که آسفالت و بتن برای بن درخت محدودیت ایجاد کرده است همچنین درخت چنار تا یک زمان مشخصی نیاز به آبیاری دارد و پس از آن آب مورد نیاز خود را از اعماق زمین و سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌کند. از آنجایی که متاسفانه ما با برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی آن‌ها را تخلیه کرده‌ایم، درختی مثل چنارنمی‌تواند نیاز آبی خود را برطرف کند.

این متخصص فضای سبز شهری گفت: نباید انتظار داشته باشیم که درخت چنار به شرایط فعلی شهر تهران پاسخ مثبت نشان و به حیات خود ادامه دهد، شرایط امروزه گیاهان در پایتخت به مشابه شرایط انسانی است که راه نفسش را ببندی و در عین حال انتظار داشته باشی که نفس بکشد و فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: من تاکنون در منابع مختلف بیماری با اسم سرطان رنگی برای گیاهان نشنیده‌ام، بیان لفظ بیماری برای چنارهای تهران پاک کردن صورت مسئله است. بیماری یک عامل ثانویه است و اگر یک گیاه نتواند نیازهای حیاتی خود اعم از آب شرب، نور و تغذیه مناسب را دریافت کند به‌طور قطع ضعیف و بیمار می‌شود.

نوری گفت: ریشه بیماری درختان شهر را باید پیدا کنیم، مسئولان شهری به جای آنکه با قارچ درختان مبارزه کنند باید به دنبال حل ریشه‌ای این موضوع باشند. اگر مشکل اصلی از بین رفتن درختان شهری حل شود فرع آن که بیماری است نیزخود به خود حل می‌شود.

این متخصص فضای سبز شهری ادامه داد: در سطح شهر آنقدر بلند مرتبه‌سازی و ساخت و ساز شده که گیاهان دیگر نمی‌توانند حداقل نیاز نوری خود برای فتوسنتز را دریافت کنند. بن درخت با سنگ فرش و بتن محدود شده و حتی گیاه دیگر قادر نیست که آب مورد نیاز خود را تامین کند. به‌طور قطع هر موجود زنده‌ دیگری هم که در این شرایط باشد ضعیف و به تبع آن دچار بیماری می‌شود و از بین می‌رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر بخواهیم با قارچ درختان مبارزه کنیم عجیب است، ممکن است این بیماری کوتاه مدت از بین برود ولی چون مشکل به صورت عمقی حل نشده است قطعا دوباره دامن گیاهان جدید را می‌گیرد.

وی در پایان گفت: در شهر تهران باید شرایطی برای گیاه فراهم شود که بتواند نیازهای اولیه خود - که جذب آب و نور کافی است - را تامین کند. در غیر این صورت مبارزه با بیماری که گفته می‌شود چنارهای ولیعصر را مبتلا کرده ،کارساز نخواهد بود.

کارناوال هشت روزه درخت کاری پایتخت صبح جمعه آغاز می شود / شهردار تهران بر توسعه فضای سبز تاکید ویژه دارند

گروه خدمات شهری: رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از آغاز کارناوال هشت روزه درخت کاری پایتخت خبر داد و گفت: این جشنواره شهری از صبح جمعه 11 اسفند با نام حضرت ولی عصر (عج) در خیابان ولی عصر (عج) آغاز می شود و در روز جمعه 18 اسفند با نام حضرت فاطمه زهرا (س) در بوستان بهشت مادران خاتمه می یابد.

کارناوال هشت روزه درخت کاری پایتخت

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران درباره این کمپین گفته است: در روز جمعه 11 اسفندعملیات اجرایی کاشت 740 درخت چنار در قالب طرح احیای درختان خیابان ولی عصر (عج) حد فاصل بزرگمهر تا طالقانی آغاز می شود، در این طرح که با حضور شهردار تهران برگزار می شود و هر 22 منطقه شهرداری تهران در آن مشارکت دارند و در شروع این برنامه حدود40 چنار 10 تا 12 ساله در این بخش از خیابان ولی عصر (عج) کاشته می شود.

امین عارف‌نیا گفت: در صبح روز شنبه 12 اسفند که تحت عنوان"درخت دانش" نام گذاری شده، وزیر آموزش و پرورش به همراه جمعی از دانش آموزان طرح شهردار مدرسه و دیگر دانش آموزان تهرانی در اردوگاه منظریه نسبت به کاشت درخت اقدام می کنند، صبح روز یکشنبه 13 اسفند که "درخت فرهنگ و هنر " نام گرفته، ضمن دعوت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در محل باغ هنرمندان درخت می کارند.

عارف نیا گفت: در صبح روز دوشنبه 14 اسفند که تحت عنوان "درخت ایثار" نام گذاری شده، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده های معظم شاهد و ایثارگر در بهشت زهرا (س) نسبت به کاشت درخت اقدام می کنند، صبح روز سه شنبه 15 اسفند که "درخت تدبیر" نام گرفته، مراسم ویژه روز درخت کاری با دعوت از ریاست محترم جمهوری و با حضور شهردار تهران در یکی از اراضی اطراف پایتخت برگزار می شود.

وی گفت: در صبح روز چهارشنبه 16 اسفند که تحت عنوان "درخت امید" نام گذاری شده، ضمن دعوت از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی، فعالان و گروه های مردم نهاد در محل بوستان ملک نسبت به کاشت درخت اقدام می کنند، صبح روز پنجشنبه 17 اسفند که تحت عنوان "درخت صلح و دوستی" نام گرفته، سفرای مقیم تهران در بوستان نوروز درخت می کارند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: صبح روز جمعه 18 اسفند و آخرین روز کارناوال درخت کاری به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) تحت عنوان "درخت مادر" نام گذاری شده، در این روز با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، خانواده های تهرانی با محوریت مادران، نسبت به کاشت درخت در بوستان بهشت مادران اقدام می کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار 11 اسفند 96، کد مطلب: 759197، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین