پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۵۹۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
روز گذشته دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در یک تجمع سیاسی و در اعتراض به بازداشت و صدور احکام سنگین برای برخی از دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران، مقابل دانشکده پلی تکنیک این دانشگاه تجمع ای را برپا کردند.

شعارسال:روز گذشته دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در یک تجمع سیاسی و در اعتراض به بازداشت و صدور احکام سنگین برای برخی از دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران، مقابل دانشکده پلی تکنیک این دانشگاه تجمع ای را برپا کردند.

روز گذشته دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در یک تجمع سیاسی و در اعتراض به بازداشت و صدور احکام سنگین برای برخی از دانشجویان بازداشتی، مقابل دانشکده پلی تکنیک تجمع ای را برپا کردند که در این گزارش به نحوه ی شکل گیری این اعتراض می پردازیم.

ماجرا از کجا شروع شد

در جریان اعتراضات سراسری دی ماه که از مشهد آغاز شد و به سرعت به ۹۰ شهر دیگر گسترش یافت، صدها نفر از اغتشاش گران بازداشت شدند. در این میان بنابر گفته محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی آمار دانشجویان بازداشتی 50 نفر بود وی پرونده‌ی دانشجویان بازداشتی با اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی تشکیل شده است در این بین با پیگیری های دفتر رئیس جمهوری و وزارت علوم تعدادی زیادی از بازداشت شدگان آزاد شدند اما دو نفر از بازداشت شدگان که هر دو از دانشگاه تهران بودند به نام های لیلا حسین‌زاده، دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران و سینا ربیعی دانشجوی این دانشگاه هر دو جرم شان در دادگاه اثبات شد و برایشان به ترتیب به شش سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و یک سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوع الخروجی محکوم شدند البته این دو هم اکنون با قید وثیقه آزاد هستند.

روز حادثه چه گذشت


چند روز قبل از حادثه کمپینی برای حمایت از دو بازداشت شده دانشگاه تهران، لیلا حسین زاده و سینا ربیعی در شبکه های مجازی تشکیل شد در این کمپین ها با انتشار برخی شب‌ نامه‌ها و به اشتراک گذاشتن دعوتنامه در فضای مجازی تلاش کردند دانشجویان دانشگاه امیرکبیر را برای حضور در تجمع روز گذشته با خود همراه کنند در این بین نیز تعدادی از دانشجویان روز 19 اسفند با یکی از چهره های سرشناس اصلاح طلب ملاقات داشتند.

در روز 20 اسفند در مراحل اولیه حدود 12 نفر از دانشجویان که البته تعداد آن‌ها بعدها به بیش از 50 نفر افزایش پیدا کرد،‌ به عنوان هسته اولیه اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی درب دانشکده مهندسی پلی تکنیک کردند، در دقایق اولیه تجمع معترضین با در دست داشتن عکس دو بازداشت شده دانشگاه تهران اقدام به حمایت از این دو فرد نمودند اما مدتی نگذشته بود که با سردستگی تعدادی از دانشجوها، معترضین شروع به شعار دادن علیه قوه مجریه و قوه قضایی نمودند و کم کم شعارها به سمت شعارهای ساختار شکنانه رفت، ساعاتی بعد و با ادامه این روند، جمعی از دانشجویان بسیجی که نتواستند در برابر برخی شعارهای ساختارشکنانه سکوت کنند با سردادن شعارهایی در حمایت از انقلاب و نظام تلاش کردند دانشجویان ساختار شکن را از محل تجمع پراکنده کنند ولی با رفتار خشونت آمیز تجمع کنندگان روبرو شدند و درگیری بین هر دو گروه ایجاد تشدید شد.( می توانید فیلم تجمع دانشجویان را در زیر مشاهده نمایید)




دانشجویان متخلف دانشگاه امیرکبیر به کمیته انضباطی احضار خواهند شد


دکتر سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر در مصاحبه ای که با خبرگزاری ایسنا انجام داده بود با تاکید بر اینکه دانشجویان برای تجمع روز گذشته خود هیچ مجوزی دریافت نکرده بودند،‌ گفت: افراد متخلف در این زمینه شناسایی می‌شوند و به کمیته انضباطی احضار خواهند شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ تشکل دانشجویی در تجمع روز گذشته دانشگاه امیرکبیر نقشی نداشته است، تصریح کرد: تجمع روز گذشته دانشجویان در دانشگاه یک تجمع سیاسی و در اعتراض به بازداشت و صدور احکام سنگین برای برخی از دانشجویان بازداشتی دانشگاه‌های دیگر بود چرا که خود دانشگاه امیرکبیر هیچ دانشجوی زندانی سیاسی ندارد. اگر قرار باشد اعتراضی هم به وضعیت آن‌ها صورت بگیرد،‌ چرا در دانشگاه خود آن‌ها این اقدام انجام نشده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه اگر کسی سراغ دارد دانشجویی از این دانشگاه در بازداشت است، اطلاع دهد تا ما آن را پیگیری کنیم، گفت: فقط حدود 3 هفته پیش یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به موضوع حجاب بازداشت شد که البته مسئولان دانشگاه و نهاد رهبری این موضوع را پیگیری کردند و خوشبختانه این دانشجو نیز هفته گذشته با قید وثیقه از زندان آزاد شد.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان معترض روز گذشته مجوزی برای تجمع نداشتند، گفت: خوشبختانه فضای باز انتقاد و سیاسی در دولت دوازدهم بسیار بیشتر از دولت‌های گذشته بوده است و ما نیز از تمامی فعالیت‌های قانونی دانشجویان حمایت می‌کنیم و در همین زمینه با فعالیت هر تشکلی که شرایط فعالیت را داشته و درخواست نموده، موافقت شده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان متخلف اتفاقات روز گذشته دانشگاه امیرکبیر به کمیته انضباطی احضار خواهند شد، یادآور شد: کسانی که تجمع بدون مجوز روز گذشته را شروع کردند و از قبل نیز شبنامه‌هایی را در این زمینه منتشر کرده‌اند را شناسایی و به کمیته انضباطی احضار خواهند شد و اگر تخلفی هم از سوی دانشجویان تشکل بسیج صورت گرفته باشد نیز به کمیته انضباطی دعوت می‌شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان خاطرنشان کرد: تذکر و اخطار کتبی و در نهایت محرومیت یک تا دو ترم از تحصیلاحکامی است که کمیته انضباطی در خصوص دانشجویان متخلف صدور می‌کند و هیچ بازداشتی و پرونده‌سازی در این زمینه از دانشجویان انجام نمی‌دهیم و اجازه نخواهیم داد از بیرون از دانشگاه نیز وارد موضوعات داخلی شوند.

روش جلوگیری از اقدامات مشابه و آشوبگرانه در دانشگاه ها


بعضی از مراکز و نهادهای کشورمان، سازمان قضایی مجزایی برای متخلفین خود دارند به عنوان مثال اگر روحانی در کشور جرمی را مرتکب شوند به جای آنکه در دادگاه های قوه قضایه محاکمه شوند در دادگاه روحانیت احکام شخص صادر می شود البته این بدان معنا نیست که در جرم فرد متخلف تخفیف قائل می شوند بلکه سعی می شود مسئله از جهات تخصصی دیده شود، در همین راستا امام خمینی (ره) نیز در بیانات خود آورده‌­اند که هدف از تشکیل دادگاه ویژه روحانیت نه طرف‌داری از معممین بااخلاق بلکه صیانت از اسلام است. زیرا روحانی برای مردم یک جامعه، الگوست و نگاه‌­های زیادی به او معطوف شده است. دانشجویان نیز بخشی از دانشگاه هستند و اگر جرمی مرتکب شده اند اگرچه خارج از محیط دانشگاه باشد باید در دانشگاه به تخلف آنان رسیدگی شود به عبارت دیگر اگر دادگاه مخصوص دانشجویان مانند دادگاه ویژه روحانیت در دانشگاه ها فعالیت داشته باشند و دانشجویان دیگر از روند کامل صدور احکام برای متخلفین آگاه باشند صد البته دیگر در هیچ دانشگاهی شاهد تجمع اعتراض آمیز نخواهیم بود پس پیشنهاد می شود که چنین مراکز و دادگاه هایی در دانشگاه ها ایجاد گردد.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری ، تاریخ انتشار 22 اسفند 96 ، کد خبر : 58681، www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین