پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۴۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ لبنان در حالی اردیبهشت ماه آینده برگزار خواهد شد که ائتلاف سعودی-آمریکایی تحرکات بی سابقه‌ای را با هدف تاثیر گذاری بر روند آن آغاز کرده اند.
شعارسال:انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ لبنان در حالی اردیبهشت ماه آینده برگزار خواهد شد که ائتلاف سعودی-آمریکایی تحرکات بی سابقه‌ای را با هدف تاثیر گذاری بر روند آن آغاز کرده اند.

لبنان در ۶ مه ۲۰۱۸ ( ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود و همه گروههای سیاسی تمام تمرکز خود را روی انتخابات گذاشته اند. این انتخابات از این جهت حایز اهمیت است که آخرین انتخابات پارلمانی لبنان در سال ۲۰۱۰ برگزار شده بود. دوره پارلمان کنونی رسماً در سال ۲۰۱۴ پایان یافته بود، اما به دلیل انتخاب نشدن رئیس جمهوری، در چند نوبت دوره پارلمان کنونی تمدید شد. با توجه به جایگاه لبنان در منطقه خاورمیانه، انتخابات پارلمانی در این کشور نیز مهم است زیرا ترکیب پارلمان بر تعیین نخست وزیر و ترکیب کابینه آینده این کشور نقش مهمی دارد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، ائتلاف حزب‌الله و جنبش امل برای انتخابات پارلمانی اردیبهشت ۹۷ را فوق راهبردی و دارای ابعاد ایمانی و اعتقادی دانسته و اعلام کرده است: «با خیال راحت وارد انتخابات می‌شویم. آمریکا و عربستان با امکانات و ابزار کثیف برای هدف قرار دادن مقاومت در انتخابات لبنان دخالت می کنند».

دبیر کل حزب الله لبنان بارها اعلام کرده است که عربستان و آمریکا و کشورهای غربی با تمام توان با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات لبنان وارد عمل شده اند.

عربستان سعودی به انتخابات آتی لبنان نه تنها از زاویه تقویت جایگاه خود در این کشور بلکه از زاویه «جبران شکست ها» نیز می نگرد. سعودی ها به دنبال این هستند که گروههای مخالف جریان هشت مارس را متحد کنند.

ریاض به انتخابات پارلمانی لبنان از زاویه رقابت منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران نیز می نگرد

ریاض به انتخابات پارلمانی لبنان از زاویه رقابت منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران نیز می نگرد به ویژه که تحرکات سعودی ها در سوریه راه به جایی نبرده است.

الاخبار درباره دخالت سعودی ها در انتخابات لبنان می نویسد: «سعودی‌ها هرگز لبنان را به حال خود رها نکرده‌اند، اما شکل حضور آنها در مراحل مختلف با یکدیگر متفاوت بوده است».

روزنامه الدیار لبنان نیز در همین رابطه نوشت:«سعودی‌ها فعالیت‌های خود را به دو بخش مختلف تقسیم کرده‌اند. بخش اول بهبود دوباره روابط با لبنان به شکل کلی و دوم بهبود مجدد روابط با سعد حریری. عربستان توجه ویژه‌ای به بهبود روابط میان حریری و سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی دارد، اما همزمان نمی‌خواهد که گروه ۱۴ مارس تحت رهبری جعجع باشد و ترجیح می‌دهد که این گروه همچنان تحت رهبری حریری باقی بماند».

«غسان جواد» تحلیلگر لبنانی در این باره به رادیو النور گفت: «سعودی ها که در پرونده های منطقه ای به ویژه سوریه و عراق شکست خورده اند و در باتلاق یمن گرفتار شده اند، تمرکز خود را روی لبنان گذاشته اند تا نفوذ منطقه ای خود را حفظ کنند. عربستان به دنبال قیمومیت جدید بر لبنان است.

وی افزود: تعویض سفیر سعودی در لبنان نشانه سردرگمی و بی ثباتی سیاست خارجی عربستان است.

غسان جواد بیان کرد: دخالت عربستان در انتخابات لبنان کاملا آشکار است و این موضوع جدیدی نیست. عربستان از نامزدهای نزدیک به خود حمایت می کند تا در پارلمان لبنان حضور داشته باشد. حمایت مالی سعودی ها از نامزدهای مورد نظرش بحث تازه ای نیست و همواره وجود داشته است.

وی تاکید کرد: خلاصه اینکه سعودی ها در تلاش هستند که آنچه با موشک و گلوله در یمن و سوریه نتوانسته اند به دست آورند از طریق سیاست و پول به دست آورند. آنها که تهدید و ارعاب سعد حریری نتیجه ای به دست نیاورده اند از طریق دیگر وارد ماجرا شده اند».

سعودی ها بیشترین تمرکز خود را به همراه همپیمان خود از جمله امارات روی حوزه بعلبک-الهرمل گذاشته اند

سعودی ها بیشترین تمرکز خود را به همراه همپیمان خود از جمله امارات روی حوزه بعلبک-الهرمل گذاشته اند. حضور «ولید البخاری» کاردار سعودی در لبنان و «حمد الشامسی» سفیر امارات در لبنان در بعلبلک و ادای صلات به دعوت شیخ خالد الصلح مفتی بعلبک در همین راستا صورت گرفت.

منابع وابسته به جریان هشت مارس لبنان این تحرکات را در راستای ورود مستقیم سعودی ها و همپیمانانشان در انتخابات پارلمان لبنان می دانند تا از فهرست رقیب فهرست الوفاء و الامل حمایت کنند.

موضوع به حمایت سیاسی و رسانه ای محدود نیست بلکه حمایت مالی تحت عنوان توسعه و آبادانی است. کاملا مشخص است که خرج کردن پول و حمایت سیاسی با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات لبنان است.

به اعتقاد محافل وابسته به جریان هشت مارس لبنان، هدف از این اقدامات سعودی تحت فشار قرار دادن حزب الله و جنبش امل است. هدف آمریکا، عربستان و غربی ها این است که وانمود کنند که پایگاه حزب الله افول کرده است و دیگر ساکنان مناطق جنوب لبنان به مقاومت اعتقادی ندارند.

سعودی ها و همپیمانان آنها گرفتن حتی یک کرسی از کرسی ها شیعیان در بعلبلک-الهرمل را موفقیت و دستاوردی برای خود می دانند در حالی که این تحرکات راه به جایی نخواهد برد و کرسی ها ائتلاف حزب الله و جنبش امل حفظ خواهد شد. به هر حال سعودی همه توان و پول خود را به کار گرفته اند تا جریان وابسته به آنها در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ لبنان برنده شود.

اما روزنامه الدیار لبنان با اشاره به حضور ولید البخاری کاردار سعودی در لبنان و حمد الشامسی سفیر امارات در لبنان در بعلبک آنرا دارای نتایج معکوس برای سعودی ها و همپیمانان آنها دانسته و آورده است: «این سفر سبب خواهد شد که ساکنان منطقه در روز ششم ماه مه به شکل گسترده ای در پای صندوق های رای حاضر شوند و پاسخ اقدامات سعودی و آمریکایی ها ضد منطقه بعلبک-الهرمل که مورد اهتمام گسترده پنتاگون و محافل نظامی رژیم صهیونیستی است را بدهند.


برخی محافل بعلبکی اینکه برخی این سفر را با اهداف توسعه دانسته اند به تمسخر گرفته اند. به اعتقاد این محافل آیا این ساده لوحان حملات جنگنده های رژیم سعودی به بیمارستانها و مراکز درمانی و برخی مراکز مدنی در شهر بعلبک در جریان جنگ سال ۲۰۰۶ که با حمایت مالی این دو کشور و برخی کشورهای دیگر رخ داد را فراموش کرده اند؟».

قدر مسلم آن است که تحرکات سعودی ها و همپیمانان آنها نخواهد توانست دیدگاه ساکنان بعلبک-الهرمل را نسبت به حزب الله و جنبش امل تغییر دهد زیرا ساکنان این منطقه به خوبی از حمایت هایی که ریاض و همپیمانانش از داعش و جبهه النصره در لبنان به عمل آوردند و نقش مقاومت لبنان در دفع خطر تروریستها آگاه هستند. آنها به خوبی از توطئه این کشورها به همراه آمریکا ضد آرمان فلسطین آگاه هستند.

سعودی ها با دخالت در انتخابات و حمایت از نامزدهای نزدیک خود ضد حزب الله قصد دارند که معادلات سیاسی داخل لبنان را برهم بزنند و شکست های خود را در عراق، یمن و سوریه جبران کنند اما در این مسیر راه به جایی نخواهند برد و جز نا امیدی نصیب آنها نخواهد شد.

هدف سعودی ها از جنگ سیاسی ضد مقاومت از دریچه انتخابات ممانعت از دست یابی حزب الله به سهم متوازن آن در پارلمان آتی است که در تحقق این هدف ناکام خواهند ماند.

در واقع آمریکا و همپیمانان منطقه ای آنها به دنبال این هستند که لبنان را وارد محور خود کنند. واشنگتن، ریاض، تل آویو و کشورهای غربی نگران حضور قوی حزب الله در پارلمان لبنان هستند.

محور سعودی-آمریکایی- اسرائیلی در راستای تاثیرگذاری در انتخابات و به منظور مقابله با حضور حزب الله در پارلمان لبنان تحرکاتی را در چند محور شروع کرده اند:

-سفر مقامات آمریکایی و سعودی به بهانه های مختلف و در واقع با هدف تضعیف حزب الله در لبنان

-حزب الله هراسی با استفاده از رسانه های وابسته خود در لبنان و خارج از آن. همه میهمانانی که دعوت می شوند در راستای حزب الله هراسی و تضعیف جایگاه حزب الله حرکت می کنند

-تحرک سفیران آمریکا و عربستان در بیروت با هدف متحد کردن همپیمانان خود در لبنان در زمینه امور انتخابات تا نتایج انتخابات به نفع آنها رقم بخورد. در این راه سعودی ها از دادن رشوه و هزینه کردن پول هنگفت ابایی ندارند. فشارها بر سعد حریری نیز در این راستا انجام می شود.

-فشار آمریکایی ها به بانک های لبنانی برای محدود کردن نامزدهای وابسته به جریان هشت مارس لبنان

-تلاش آمریکایی-سعودی برای دور کردن برخی گروهها از جریان هشت مارس.

به هر حال ائتلاف آمریکایی-سعودی تمام تحرک خود را برای تاثیرگذاری و دخالت در امور داخلی لبنان و انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه آینده به کار بسته اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار13فروردین 96، کدخبر: 4261584، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
سعودی ها دوست دارند ادای ابر قدرت ها در منطقه را در بیاورند ؛ باید بدانند که این ماجراجویی ها کار دستشان خواهد داد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین