پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
بعضی واقعیتها را نمیشود کتمان کرد. خصوصا آنهایی را که خود مردم به مسئولین منتقل می‌کنند را دیگر نمی‌شود از مردم پنهان کرد. یکی از این واقعیتها مخدوش شدن چهره تهران خصوصا به عنوان پایتخت یک کشور اسلامی است.

شعارسال : وجود معتادین متجاهر و کارتن خواب و زنان تن فروش خیابانی دیگر جزء لاینفک مبلمان شهری شده که با غروب، طلوع و با طلوع، غروب می‌کنند و حال صداهایی برای زدودن این غبار به رنگ کدر از پیشانی تهران شنیده می‌شود. در تازه ترین واکنش دادستان تهران گفته است: متاسفانه چهره پایتخت در چهارراه ها و برخی اتوبان های پر تردد مناسب نیست و کودکان دست فروش، سی دی فروش ها، گل فروش‌ها، متکدیان و ... چهره تهران را نامناسب کرده اند. هنگامی که موضوع را پیگیری می‌کنیم هر دستگاه مقابله و جمع آوری آنها را منوط به همکاری سایر نهادها یا سازمان‌ها می‌کند.

سردار ساجدی نیا فرمانده پلیس تهران بزرگ معتقد است که در شهر تهران مجموعا حدود 15000 معتاد متجاهر وجود دارد که اگر همکاری دستگاههای دیگر امکان پذیر شود پلیس آنها را جمع‌آوری می‌کند.

سید حسین هاشمی نیز با تایید همین موضوع درجمع خبرنگاران پس از پایان اولین جلسه قرارگاه ساماندهی اجتماعی شهر تهران اشاره داشت:با توجه به آمارهای ارایه شده مبنی بر وجود 15000 هزار معتاد متجاهر در خیابانهای تهران به نظر می‌رسد حدود 70 درصد این افراد از شهرستانهای دیگر کشور باشند و مقرر شد با هماهنگی قوه قضائیه این افراد با استفاده از ظرفیتهای کمپهای ماده 16 به همان شهرستانها برگردانده شوند که در این صورت استان تهران نیز می‌تواند نسبت به ارایه خدمات بهتر و مفیدتر در کمپهای ترک اعتیاد اقدام کند.

البته یکی از معضلات همیشگی داستان سر و سامان دادن وضعیت اجتماعی شهر تهران نبود قانون لازم و از همه مهمتر اماکنی است که تحت عنوان ماده 16 قانون به آن اشاره می‌شود.

طبق اعلام استانداری تهران ظرفیت تهران برای پذیرش معتادینی که از انها به عنوان بیمار نام برده می‌شود و طبق همین مده 16 باید در کمپهای ترک اعتیاد نگهداری و ترک داده شوندف 2900 نفر است که از همین ظرفیت 2900 نفری هنوز کمپ شفق در تهران علی رغم بازسازی توسط استانداری تهران هنوز معطل دریافت مجوزهای بهداشتی است.

این ظرفیت یعنی اینکه اگر پلیس همه این افراد را هم جمع آوری کند بازهم مکانی برای نگهداری این بیماران در تهران وجود ندارد و البته پلیس دائما به این موضوع نیز اشاره می‌کند که اگر معتادین متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری شوند قطعا بخش اعظمی از جرایم خرد نیز از بین خواهد رفت.

استاندار تهران در واکنش به افزایش ظرفیت کمپهای ماده 16 به تابناک تهران گفت: باتوجه به هماهنگی‌هایی که انجام شده است مقرر شد با همکاری شهرداری تهران و سازمان بهزیستی نسبت به افزایش ظرفیت این کمپها اقدام کرد و تا انتهای شهریور ماه ظرفیت استان تهران برای پذیرش معتادین دستگیر شده توسط نیروی انتظامی به 5900 نفر خواهد رسید.

هاشمی ادامه داد: البته در فشافویه نیز مرکزی برای نگهداری محکومین مواد مخدر وجود دارد و در نظر داریم با استفاده از ظرفیت خالی آنجا نیز برای نگهداری خرده فروشان در انتظار حکم و انواع دیگر اقدام کنیم که در این صورت حدود 3000 نفر به ظرفیت مراکز نگهداری استان افزوده خواهد شد.

با احتساب همه این موارد می‌توان گفت ظرفیت نگهداری کمپهای ماده 16 در حداکثر خوش بینی به حدود 9000 نفر خواهد رسید که با آمار سردار ساجدی نیا هنوز بیش از 6000 نفر اختلاف و کمبود دارد که تنها راه نجات از این مسئله همکاری قوه قضاییه در زمان دستگیری این افراد و ابلاغ حکم اعزام به شهرستانهای مبدا این افراد و استفاده از کمپهای ماده 16 همان شهرستان است.

البته پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی نیز قبلا از آمادگی این نهاد برای سرپرستی خانواده‌های افرادی که به دلیل دستگیری در این طرح دچار مشکل می‌شوند خبر داده بود و اشاره کرده بود که کمیته امداد حاضر است این افراد را برای همکاری در ساماندهی اجتماعی شهر تهران در کنار دیگر مددجویان و با همان شرایط بپذیرد تا این موضوع اگر زمینه‌ای برای ایجاد یک آسیب اجتماعی در آینده نیز می‌تواند باشد از ان نیز جلوگیری شود.

از سوی دیگر زنان خیابانی که متاسفانه بعضی از این افراد به مواد مخدر و بیماریهای نظیر ایدز نیز آلوده شدند یکی از معضلات اجتماعی شهر تهران به شمار می‌آید.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در واکنش به این موضوع در اولین جلسه میان دادستان عمومی و انقلاب تهران و برخی سرپرستان دادسراها با رئیس و مدیران سازمان بهزیستی کشورگفت: سازمان بهزیستی برای جمع‌آوری زنان تن فروش با یک طرح برنامه‌ریزی شده اقدام کرده و آنان را تحت پوشش قرار دهد.

اما باید توجه داشت هر اقدامی باید امکان سنجی لازم آن بررسی شود. آیا زنان تن فروش در صورت تحت سرپرستی قرار گرفتن توسط بهزیستی آیا به توجه به کمک هزینه‌های بسیار اندک و محدود این سازمان از این کار انصراف خواهند داد.

جعفری دولت آبادی با اشاره تبعات حضور این افراد در سطح جامعه گفت: زنان آسیب دیده هم از لحاظ ارتکاب جرم و هم از لحاظ آسیب اجتماعی در جامعه مشکلاتی را به وجود می آورند که بخشی از علل مشکلات به دادستانی و سازمان بهزیسیتی برنمی‌گردد، اما تبعات و مشکلات ناشی از آن متوجه سازمان بهزیستی و دادسرا است. کاهش طلاق و جلوگیری از فرار دختران از خانه وظیفه ذاتی دادستانی تهران نیست، اما بروز این آسیب‌ها مشکلاتی را برای دادسرا و سازمان بهزیستی به وجود آورده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: تشکیل و آغاز کار اورژانس های اجتماعی در سال های گذشته کار مناسبی بود که در سازمان بهزیستی انجام شد. در این طرح افراد بی پناه و آسیب دیده در تماس با واحدهای اورژانس اجتماعی مشکلات خود را بیان می کردند و انتظار می رود این واحد مانند اورژانس های پزشکی برای پرداختن به مشکلات اجتماعی مردم در محل آن ها مجددا فعال شود تا برخی مشکلات کنونی مرتفع شود.

وی افزود: مددکاری یکی از ارکان ارایه خدمات اجتماعی است، اما از این ظرفیت سازمان بهزیستی کمتر استفاده شده است.

جعفری دولت آبادی به چهره نامناسب شهر تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه چهره پایتخت در چهارراه ها و برخی اتوبان های پر تردد مناسب نیست و کودکان دست فروش، سی دی فروش ها، گل فروش‌ها، متکدیان و ... چهره تهران را نامناسب کرده‌اند. هنگامی که موضوع را پیگیری می‌کنیم هر دستگاه مقابله و جمع آوری آن ‌هارا منوط به همکاری سایر نهادها یا سازمان‌ها می‌کند.

دادستان تهران تاکید کرد: هر دستگاهی باید مسئولیت‌های خود را در این مساله بپذیرد و با یک اقدام مشترک به پاکسازی نامناسب چهره پایتخت چهره اقدام شود.

محسنی بندپی در واکنش به صحبتهای دادستان تهران گفت: مطابق مصوبه ای که در سال 1378 به تصویب رسیده است وظیفه هر دستگاهی در برخورد با آسیب های عمومی مشخص شده است. در استان ها استاندار و در شهرستان ها فرماندار مسئول برخورد با آسیب های اجتماعی معرفی شده اند. ساماندهی و تاکید بر اجرای وظیفه دستگاه‌ها می تواند بر ارائه خدمات موثر باشد.

باید دید که با توجه به شرایط فعلی که ایجاد شده‌است و عزم عمومی و توجه‌ای که در دستگاههای اداری، انتظامی و قضایی برای زدودن غبار کدر از پیشانی تهران ایجاد شده است آیا به زودی شاهد چهره دگرگون شده و زیبای تهران هستیم. آیا دستگاههای متولی امر در حوزه جمع‌آوری، بازپروری و ساماندهی و قضایی به ایفای نقش ود بصورت پررنگ‌تر خواهند پرداخت؟

این موضوعی است که باید در عمل دید و مطمئنا کارنامه کاری موفق و یا ناموفق درباره سماندهی اجتماعی شهر تهران از چشمان کسی پنهان نخواهد ماند چرا که همه ما در شهر شاهد وقایع خواهیم بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت تابناک تهران ، تاریخ انتشار چهار شنبه 25 شهریور 1394 ، کد مطلب : 95582 : www.tabnaktehran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین